پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
رهبران حزب حاکم هند متهم به توطئه برای تخریب مسجد باربری شدند

حوزه/دادگاهی در هند یک وزیر و دو رهبر ارشد حزب کنونی این کشور را به دست داشتن در توطئه تخریب مسجد باربری در ۱۹۹۲ که شورش‌های مذهبی مرگباری در بر داشت، متهم کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از دیلی میل، یک دادگاه در هندوستان روز گذشته یکی از وزرا و دو رهبر ارشد از حزب نارندرا مودی نخست وزیر این کشور را به جرم دست داشتن در توطئه تخریب مسجد باربری در سال 1992 که به شورش‌های مذهبی مرگباری منتهی شد، متهم کردند.
این سه تن متهم به تحریک ارازل و اوباش هندی برای تخریب مسجد باستانی بابری متعلق به قرن 16 در شهرستان ایودیا شده‌اند که منجر به برپایی موج وسیعی از خشونت‌های مذهبی در سراسر هندوستان شد.
اوما بهارتی وزیر آب، همچنین لعل کریشنا ادوانی و ام جوشی دو رهبر حزب بهارتیا جاناتا مودی در میان 12 تن از کسانی بودند که هنگام خوانده شدن حکم دادگاه لانکو توسط قاضی در جلسه حضور داشتند.
دادستان در این باره به خبرنگاران گفت: دادگاه آن‌ها را به علت تحریک و توطئه کیفری نیز متهم کرده است. و آنان اکنون با محاکمه مشترکی مواجه خواهند شد.
این سه نفر هر گونه دخالتی در تخریب مسجد را تکذیب کرده‌اند با این حال دادگاه اعلام کرد که شواهد کافی برای مجازات بر اساس اتهام توطئه کیفری وجود دارد. با این حال متهمان با قرار وثیقه موقتا آزاد شدند.
پیش از این یک دادگاه کوچک اتهامات ارائه شده توسط شورای مرکزی تحقیقات هند را ناکافی معرفی کرده بود اما دادگاه عالی هند ماه گذشته اعلام کرد که این افراد باید مجازات شوند.
تخریب مسجد بابری در ایودا در شمال ایالت اوتار پرادش هندوستان، منجر به شعله ور شدن شورش‌های متعددی در سرتاسر هندوستان میان مسلمانان و هندوها شد که هزاران کشته بر جای گذاشت.  بعضی از رهبران احزاب هندو از جمله بهارتیا خواهان ساختن یک معبد هندو بر خرابه‌های مسجد ویرانه هستند، ایده ای که جمعیت قابل توجه مسلمان اوتار پرادش را به شدت دچار نگرانی و خشم کرده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha