جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/امروزه مردم بسیاری در یمن از بین می‎روند و بیماری وبا همه جا را گرفته است، ولی وجدان بشریت مرده است؛ محکوم کردن ساده به درد کسی نمی‎خورد؛ اگر اعتقاد به معاد نباشد آدم کشی آسان ترین کار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‎الله سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه با اشاره به میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) بیان کردند: روزی امام حسن مجتبی(ع) برادرزادگان خود را جمع کرده و برای آنها سخنرانی نمودند؛ ایشان در این مجلس به کودکان فرمودند، شما کودکان امروز و بزرگان فردا هستید.

ایشان افزودند: در این گفت وگو نکات بسیار ارزشمندی را از حیث روانشناسی آموزشی بیان می‏ کنند، شما کودکان امروز و بزرگان فردا هستید؛ امام حسن به این کودکان تکریم کردند تا تاثیر کلام، بیشترین اثر را در آنها داشته باشد.

معظم له تصریح کردند: این نکته را نباید از نظر دور داشت، این مسایل و مطالب از سوی این امام همام، در 1400 سال پیش بیان شده در حالی امروز دنیا به این نکات رسیده است و به همین خاطر بیان می کنیم که همه این معارف در دین مبین اسلام و کلام اهل بیت(ع) وجود دارد.

ایشان با ذکر این مطلب که برخی بیان می‎کنند، راه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از حیث نوع عملکرد جدا است، بیان کردند: درست است امام حسین(ع) راه جهاد و شهادت را برگزید و امام حسن(ع) صلح کردند، ولی نکته اصلی این است  این دو راه به دلیل مقتضیات زمان تعیین شد و اگر مقتضیات و شرایط در زمان امام حسن(ع) همچون عاشورا بود ایشان نیز قیام می‏‎کردند.

این مرجع تقلید با اشاره به تهمت بنی امیه به امام حسن(ع) در خصوص زوجات فراوان ایشان گفتند: بنی امیه همیشه سعی داشت، چهره امام حسن(ع) را مخدوش کنند و در این زمینه می‎توان به این مساله اشاره کرد که بنی امیه سعی داشت که امام حسن(ع) را علاقه مند به زوجه ها و زنان فراوان و کثیر جلوه دهد، ولی کل فرزندان امام حسن(ع) بیش از 15 فرزند نیست و اگر قرار باشد به قول بنی امیه ایشان این تعداد زن داشته باشد قطعا فرزندان ایشان بیشتر از 15 فرزند است.

معظم له بیان کردند: خداوند در سوره ملک به جایگاه معاد اشاره می کند؛ به طور کلی باید گفت، مساله معاد جایگاه بسیاری والایی در دین مبین اسلام دارد، ولی این مساله در دین یهود کمرنگ است؛ بهائیت  یک مسلک دست ساز است، اصلا جایگاهی برای معاد قائل نیست.

این مرجع تقلید با اشاره سوالات کفار از پیامبر(ص) در خصوص معاد گفتند: این مساله در قرآن بیان شده است، پیامبر همیشه مورد سوال مردم و مشرکان قرار می‎گرفت، معاد چه زمانی رخ می‎دهد؛ در واقع باید گفت،‌این سوال، یک سوال جاهلانه است، زیرا پاسخ این سوال مشخص نیست؛ اگر پیامبر اکرم (ص)بیان می‎کردند، معاد در چه زمانی رخ می دهد هم قابل اثبات نبود و هم به درد آن مردم نمی‎خورد.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: یکی از مسایلی که باید در خصوص زمان معاد به آن اشاره کرد آن است، بشر نباید برای قیامت عجله کند، مگر کسی که پرونده آنها از فساد و گناه پاک باشد وگرنه بشر همیشه از خداوند عمر دوباره‎ای می‏ خواهد که گناهان خود را جبران کند؛ سالیان درازی است که در اروپا و آمریکا جمعیتی به نام تسلیحات اخلاقی بودند که این افراد به دنبال مسلح کردن جامعه به اخلاق بودند ولی کار آنها به معاد مرتبط نبود؛ اگر کسی به معاد اعتقاد داشته  و مطمئن باشد که پس از مرگ، معادی هم وجود دارد قطعا خودش را به مسایل اخلاقی متصل می کند.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب، کسانی که در دنیا خونریزی می‎کنند اعتقادی به معاد ندارند، اظهارکردند: امروزه مردم بسیاری در یمن از بین می‎روند و بیماری وبا همه جا را گرفته است، ولی وجدان بشریت مرده است؛ محکوم کردن ساده به درد کسی نمی‎خورد؛ اگر اعتقاد به معاد نباشد آدم کشی آسان ترین کار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha