جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بنیاد امامت

حوزه/ فقدان مرکزی تخصصی که به امر بنیادین امامت در حوزه‌های علمیه بپردازد، نیازهای روزافزون جامعه اسلامی و هجمه ‌های مخالفان و معاندان امامت و ولایت، ضرورت تأسیس نهادی مستقل و تخصصی در حوزه امامت را بیش از پیش نمودار می ‌ساخت...

جواد حقیقی، مدیر غرفه بنیاد فرهنگی امامت در نمایشگاه قرآن در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، اظهارداشت: نمایشگاه قرآن بستری ارزشمند و مهم به منظور معرفی و ارائه جدیدترین آثار قرآنی به عموم شهروندان است که بحمدلله با استقبال خوب اقشار جامعه مواجه است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت بنیاد فرهنگی امامت و فلسفه راه اندازی این مرکز تخصصی، افزود:  فقدان مرکزی تخصصی که به امر بنیادین امامت در حوزه‌های علمیه بپردازد، نیازهای روزافزون جامعه اسلامی و متأسفانه هجمه ‌های مخالفان و معاندان امامت و ولایت، ضرورت تأسیس نهادی مستقل و تخصصی در حوزه امامت را بیش از پیش نمودار می ‌ساخت، تا ضمن پرنمودن خلأهای موجود، پاسخگوی نیازهای علمی، آموزشی و فرهنگی در داخل و خارج از کشور باشد.

حقیقی ادامه داد: گام های نخست در این مسیر، پس از تأکیدات و حمایت‌های مراجع عظام، با راه اندازی «درس خارج امامت» در سال 1383 توسط حضرت آیت الله میلانی رقم خورد و سپس «واحد احیای آثار امامت» زیر نظر ایشان آغاز به‌کار نمود.

مدیر غرفه بنیاد فرهنگی امامت در نمایشگاه قرآن ادامه داد: پس از آن بود که با کسب مجوزهای رسمی و افتتاح «مرکز آموزش‌های تخصصی امامت اهل بیت (ع)» و گزینش بیش از 50 طلبه، آموزش دروس امامت در حوزه، شکلی نظام‌مند یافت.

وی بیان داشت: ضرورت توسعه تحقیقات با موضوع امامت و نیز احیای فرهنگ ولایت اهل بیت (ع) در بین نخبگان و توده‌های مردم، سبب شد که ایده تأسیس مؤسسه‌ای جامع در این عرصه مدنظر قرار گیرد.

حقیقی ادامه داد: با تأیید نهادها و مسئولان ذیربط که گسترش و تقویت مذهب حقه جعفری را سرلوحه کار خویش دارند، «بنیاد فرهنگی امامت» تأسیس گردید و به صورت رسمی کار خود را از سال 1387 آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز به صورت غیر انتفاعی و با حمایت مادی و معنوی مراجع عظام و خیرین علاقه‌مند اداره می‌گردد و متناسب با میزان امکانات‌، به توسعه فعالیت‌های خویش اقدام می­ نماید.

مدیر غرفه بنیاد فرهنگی امامت در نمایشگاه قرآن، به فعالیت های این بنیاد اشاره کرد و افزود: بنیاد فرهنگی امامت در راستای مأموریت خویش، فعالیت ها و برنامه های ذیل را جهت نیل به اهداف تعریف شده، در دستور کار قرار داده است:

الف) حوزه آموزش :

1- برگزاری دوره های رسمی سطح سه و سطح چهار امامت ویژه طلاب حوزه علمیه در قالب مرکز تخصصی امامت؛

2 - طراحی و برگزاری دوره‌های عمومی امامت ویژه سطوح مختلف علاقمندان در سراسر کشور در قالب دوره های آشنایی، پایه و پودمانی؛

3 - برگزاری دوره ­های روش تبلیغ، تدریس، مناظره با گرایش امامت؛

4 - ارائه خدمات مشاوره­ای به مؤسسات، محققین، کارشناسان امر؛

5 - استعدادسنجی و هدایت نخبگان به گرایش های تحقیق، تدریس، تبلیغ و فعالیت های اجرایی امامتی؛

6 - پشتیبانی و حمایت از فعالیت­ های علمی ـ آموزشی در عرصه امامت؛

ب) حوزه پژوهش :

1 - انجام پژوهش های تخصصی در قالب پژوهشکده امامت و گروه های علمی ـ پژوهشی مربوطه؛

2 – پاسخ گویی مستدل و علمی به سؤالات و شبهات مطرح شده در حوزه امامت؛

3 - تدوین و تألیف مقالات و کتب تخصصی در موضوعات مختلف امامت؛

4 - اجرای نشست ها و همایش های علمی  تخصصی در حوزه امامت؛

5 - تولید نشریات تخصصی امامت پژوهی؛

6 – راه اندازی کتابخانه تخصصی امامت؛

7 - راه اندازی وب سایت تخصصی امامت؛

8 - شناسایی و پشتيباني علمي از شخصيت های حقيقی، حقوقي و نيروهای مستعد در عرصه امامت؛

ج) حوزه فرهنگی ـ تبلیغی :

1 - شناسایی ظرفیت های انسانی، فرهنگی و گروه های فعال جهت اجرای فعالیت های امامتی؛

2 - ساماندهی امور تبلیغ و پیگیری اعزام مبلغین متخصص امامت؛

3 - برگزاری نشست ها و برنامه های عمومی با موضوع امامت؛

4 - ایجاد یا تقویت کتابخانه های امامتی در مساجد، حسینه­ ها و سایر اماکن عمومی؛

5 - حمایت از فعالیت ها و برنامه های فرهنگی ـ تبلیغی امامتی؛

6 - تهیه و توزیع بروشورها، جزوات و سایر اقلام فرهنگی امامتی؛

7 – برنامه ریزی و برگزاری جشنواره ها، مسابقات و سایر برنامه های مؤثر فرهنگی با همکاری سایر نهادها؛

حقیقی در پایان گفت: بنیاد امامت در راستای توسعه فعالیت های خویش، اقدام به راه اندازی نمایندگی های فعال در سطح کشور و خارج از آن نموده است تا بتواند در حد وسع، جهت معرفی معارف ناب اهل بیت (ع) به جامعه مخاطب گام بردارد.

 

انتهای پیام 313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha