سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر تحریری

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه قم: خدامحوری و حق طلبی بهترین درس از سبک زندگی علوی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر تحریری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  ضمن تسلیت فرارسیدن نوزدهم ماه رمضان، سالروز ضربت خوردن امیرالمومنین(ع) در مسجد کوفه ابراز داشت: ایام ضربت خوردن و شهادت جانسوز امیر المومنین(ع) هر چند که موسم غم و اندوه و برپایی مراسم های عزاداری در سوگ فقدان ایشان است اما از سویی فرصت بسیار ارزشمند برای ما است  تا توجه به زندگانی سراسر نورانی این امام همام داشته و از سیره نورانی علوی برای زندگی خود ره توشه بگیریم.

وی افزود: امام علی (ع) مظهر تام و تمام صفات جمال و جلال الهی هستند ، ضمن آن که ایشان در تمام طول عمر شریف بر محور حق و حقیقت رفتار کردند چه در عرصه ها و شئون فردی و چه شئون اجتماعی که در همه حالات جز حق  و رضای خدا را دنبال نمی کردند تا جایی که پیامبر(ص) فرمودند: "علی مع الحق و الحق مع علی"

این استاد حوزه بیان داشت: خدامحوری و خداگرایی مولای متقیان در تمام عرصه ها و بندگی خالصانه در برابر پروردگار، بالاترین درسی است که ما از سبک زندگی علوی می توانیم بیاموزیم.

وی اضافه کرد: پیامبر (ص) طبق نقل معروفی در مواجهه با کسانی که علی(ع) را غلوگویانه تمجید می کردند فرمودند : درباره علی(ع) این گونه سخن نگویید چرا که او محو خدای متعال است.

حجت الاسلام و المسلمین تحریری همچنین با اشاره به زندگی زاهدانه حضرت و اکتفا به حداقل امکانات دنیوی در گذران زندگی گفت: البته خود حضرت می فرماید شما نمی توانید مثل من باشید اما با ورع و تقوا مرا یاری کنید.

وی ابراز داشت: در هر صورت پیامبر(ص) یک شخصیت بارز در جمیع دوران بودند که با برخورداری از گوهر تربیت الهی و نبوی ، پس از ارتحال پیامبر (ص) و با وجود ظلم و محنت های بسیار در 25 سال خانه نشینی، در مقام نجات دهنده حاکمیت نوپای اسلامی از انحرافات اساسی برآمدند و به حفظ کیان اسلام پرداختند.

وی افزود: ایشان گرچه در آن مقطع خانه نشینی، حاکمیت را قبول نداشت اما بنابر مصلحت و حفظ اصل اسلام بارها به موعظه و نصیحت حکام و خلفا می پرداخت و هیچ گاه از اصلاح امت غافل نبود.

این استاد اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: بُعد مهم دیگر که ما از سیره و سبک زندگی حضرت می توانیم بیاموزیم توجه به مساله تربیت است ، کما این که در دامان ایشان امامان بزرگواری رشد و پرورش یافتند که ادامه دهنده راه نبوت و امامت بودند و در نهایت فرزند ایشان حضرت حجت(عج) مایه سعادت و فلاح بشر در دوره آخرالزمان می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha