پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
بانوی مسحراتی در مصر که روزه داران را برای خوردن سحری بیدار می‌کند

حوزه/ مسحراتی یا ابوطبله به کسی گفته می‌شود که سحرهای ماه رمضان از کنار خانه‌های مردم عبور کرده و با کوبیدن بر طبل روزه‌داران را برای سحری خوردن بیدار می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از واشنگتن پست، دالال عبدالقادر یک بانوی مسن مصری است که پیش از طلوع خورشید در خیابان‌های قاهره، پایتخت مصر حرکت کرده و با نواختن طبل همسایگان خود را برای بیدار شدن و خوردن سحری بیدار می‌کند. او هنگام رد شدن از کنار خانه‌ها بر طبل خود نواخته، همسایگانش را صدا کرده و گاهی کودکان آن‌ها را با اسم صدا می‌کند. پسرش محمود نیز در این شغل شبانه سه ساعته او را همراهی می‌کند.
این بانوی 43 ساله مسلمان مصری یکی از معدود کسانی است که هنوز داوطلبانه نقش «مسحراتی» را در مصر ایفاء می‌کند. مسحراتی یا ابوطبله به کسی گفته می شود که  سحرهای ماه رمضان برای بیدارکردن روزه داران با لباسی خاص از خانه خارج شده و با کوبیدن بر طبل ندا می دهد «يا سامعين ذكر النبي عالمصطفى صلوا، لولا النبي ما انبنى جامع ولا صلوا».  این رسم دیرینه که قرن‌ها در کشورهای اسلامی وجود داشته معمولا توسط مردان انجام می‌شده ، که اکنون با بزر‌گ‌تر شدن شهرهای اسلامی، تغییر فرهنگ مردم و افزایش تعداد ساکنان ، تا حد زیادی از بین رفته است. 
با گرم شدن و طولانی شدن روزها، روزه‌داران بیش از هر زمان دیگری به خوردن سحری اتکاء می‌کنند و برای بیدار شدن به مسحراتی‌ها وابسته هستند، داوطلبانی مانند این بانوی مسلمان نیز آن را یک عمل خیر دانسته و گاهی نیز انعام می‌گیرند. 
عبدالقادر که روزها در یک کارخانه لباس کار می‌کند می‌گوید: شغل مسحراتی را به احترام برادرم که به این کار می‌پرداخته انجام می‌دهم. 
عبدالقادر در ادامه می‌گوید: این شغل نیاز به هیچ مجوز رسمی ندارد. تنها باید صدای بلند و جذابی داشته و رابطه دوستانه‌ای با همسایگان برقرار کرد. هرچند بسیاری مردم تا سحر بیدار می‌مانند ولی دوست دارند نام‌شان را هنگام سحری بشنوند. انعام زیادی به من داده نمی‌شود ولی ارزش آن برای من بسیار زیاد است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha