سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ جلسه درس تفسیر آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم هجرت طلاب توانمند به شهرهای مختلف تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله سبحانی، امروز در درس تفسیر ماه رمضان در مدرسه علمیه حجتیه با ذکر این مطلب که جهاد در قرآن به مایه حیات مسلمانان تشبیه شده است گفتند: مرگ در زندگانی ذلت بار است؛ زیرا وقتی قدرت‎های بزرگ ما را استعمار کنند برای ما زندگی واقعی نخواهد شد.

معظم له در ادامه با ذکر این مطلب که جهاد پیکاری امروز میسر نیست و باید صور دیگر جهاد را مد نظر قرارداد افزودند: امروزه نیازمند جهاد زبانی و قلمی و تبلیغی هستند، کاری که اهل بیت(ع) و علمای ما انجام دادند.

ایشان با اشاره به ماجرای پاسخگویی صریح و علمی ائمه  علیهم السلام به سوالات و شبهات و استحکام دین مبین اسلام با این جهاد علمی بیان کردند: ائمه ما نیز در برهه‎های مختلف به اشکال مختلف جهاد کردند؛ جهاد لسانی و علمی و ترویجی امام صادق(ع) که موج عظیمی از معارف دین را بیان کرد و درمناظرات علمی مختلف بسیاری از مخالفان دین را مغلوب کردند و باعث ثبات دین داری مردم شدند.

حضرت آیت الله  سبحانی با اشاره به سلطه جبرگرایان در شام و پاسخ کوبنده امام صادق(ع) با محوریت قرآن کریم و منکوب شدن این جبرگرایان در شام غوغای زیادی به پا کردند و دین مردم را دستخوش تحریف کردند، ولی امام صادق(ع) در زمان امامت امام باقر(ع) در دوران جوانی پاسخ عالم اصلی جبری‎ها در شام دادند و باعث تعجب همگان شد؛ اگر امام صادق(ع) نبودند بسیاری از مردم اعتقادی دیگر می‎یافتند.

معظم له در ادامه با اشاره به فضای مجازی گفتند: فضای مجازی عقاید جوانان ما را نشانه گرفته است و امروز کسی نیست که جلوی این کار را بگیرد و متاسفانه این موارد روزانه و شبانه وارد خانه‎های ما می‎شود؛ امروز زمان جهاد بیانی است.

این مرجع تقلید افزودند:امروز باید با سلاح دشمن علیه خود او استفاده کنیم و اگر بخواهیم با ابزار قدیمی کار کنیم و به آن متوسل شویم نمی‎توانیم در مقابل دشمنان مقابل کنیم.

حضرت ایت الله سبحانی بیان کردند: مرحوم صدرالدین شرف الدین عاملی در سال 1330 قمری در لبنان زمانی که مشاهده کرد که بالاترین پست‎ها در اختیار مسیحیان و اهل سنت بود و شیعیان که اکثریت بودند پست ترین کارها را به عهده داشتند، ایشان در ادامه به مطالعه این مشکل پرداختند و مشکل را در سواد نداشتن شیعیان دیدند و از همان راه وارد شدند و به ندای رسول خدا لبیک گفتند و سپس دبیرستانی را تشکیل دادند؛ ایشان در آن زمان بیان کردند که باید از همان مسیری که ضربه خوردیم، کار را جبران کنیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند:سربازان مجاهد عالم بسیاری وجود دارند که در قم حضور دارند و متاسفانه به تبلیغ نمی‎روند؛ طلاب باید در حد توان رنج سفر را تحمل کرده و منبرهای خالی را دریابند زیرا اگر این منابر خالی باشد دشمن در آنجا حضور می‎یابد.

ایشان گفتند:‌بندگان باید در مقابل نعمت ماه رمضان نعمت دیگری را در مقابل آن به خداوند بدهند؛ هر نعمتی شکری واجب دارد؛ ماه رمضان خیرات کثیری را نصیب ما کرده است ولی در مقابل این نعمت باید شکرانه آن را با نماز عید فطر به جای بیاوریم و پیش از نماز فطریه را جدا کرده و بپردازیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha