پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مردان ایکس

حوزه/ کارشناس و منتقد حوزوی سینما و استاد سواد رسانه ای گفت: امروز غرب با ابزار رسانه ای خود به ویژه هالیوود به دنبال تبلیغ نوع نگاه و به خصوص معنویت مورد نظر خود در جهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام علی قهرمانی ، شامگاه سه شنبه طی سخنانی در نشست "سینما ، منجی و آخر الزمان" که به همت انجمن سواد رسانه ای طلاب در مرکز فرهنگی و آموزشی فاطمه الزهرا(س) وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان این که فیلم "مردان ایکس، آخرالزمان" محصول سال 2016 و ساخته "برایان سینگر" است، اظهار داشت: در بسیاری از فیلم های هالیوودی که با موضوع آخرالزمان ساخته می شود، شاهد تقابل نیروهای خیر و شر هستیم و این که از اِلمان ها و نشانه های دینی اسلامی و حتی شیعی در برخی از آن ها به صورت غیرمستقیم استفاده شده است.

وی افزود: این مساله نشان می دهد که آن ها این قبیل فیلم ها را صرفاً برای فروش بیشتر نساخته اند بلکه اهدافی را دنبال می کنند کما این که درصد قابل توجهی از آن ها اصلاً با هدف تاثیر بر جامعه ما ساخته شده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: در مواجهه با این گونه آثار با پرسش هایی از جنس مفهوم موعود منجی و نسبت آن با سینما، جایگاه امام زمان(ع) در همه موعودها و در رسانه غربی به ویژه هالیوود روبرو هستیم که باید به آن‌ها پاسخ لازم را بدهیم.

وی همچنین با اشاره به رابطه مهدویت و منجی عالم بشریت از نگاه شیعه با سینمای هالیوود گفت: در بیش از 20 فیلم و انیمیشن در سینمای هالیوود به صراحت در این خصوص صحبت شده و این مساله حاکی از آن است که چقدر این قبیل موضوعات از نگاه دستگاه هالیوود و فیلمسازان آن دارای اهمیت است.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که جنگ آخرالزمانی تنها جنگ موعودگرایی نیست، چرا که در حال حاضر ما با جهان سلطه درگیر جنگ‌های دینی، معنوی، مادی و ابزاری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و رسانه ای هستیم.

حجت الاسلام قهرمانی همچنین بیان داشت: به طور خاص در فیلم مردان ایکس در نهایت به طور غیر مستقیم به این موضوع اشاره می شود که آمریکا نجات بخش بشریت است و در جایی امنیت دنیا به هم می ریزد که از جایی غیر از آمریکا نفوذ صورت بگیرد و تا آمریکا بر دنیا تسلط دارد، مشکلی مردم جهان را تهدید نمی کند.

وی گفت: اساساً در غرب بسیاری از مفاهیم با ابزاری چون فیلم و رسانه و هنر به مخاطب القا می شود و آن ها به ویژه در زمینه معنویت مورد نظر خود و ترویج عرفان های نوظهور از این ابزارها استفاده می کنند.

این استاد سواد رسانه ای در خاتمه افزود: در واقع غرب و بازوی رسانه ای آن یعنی هالیوود با ابزار رسانه به دنبال تبلیغ و ترویج معنویت مطلوب و مورد نظر خود در سطح دنیاست.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha