جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد-رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی

حوزه/ امسال ۷ هزار عنوان برنامه در جشن های «زیر سایه خورشید» اجرا می شود و ۱۵۰ شهر از ۳۶ کشور میزبان خدام رضوی خواهند بود

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، امروز در نشست ستاد ملی دهمین جشنهای زیر سایه خورشید که با حضور مسئولان ارشد ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در سالن اجتماعات سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به فرازهای پایانی زیارت جامعه کبیره، گفت: در فرازهایی از این زیارت آمده است: خدایا اگر ما شفیعی برتر و نزدیک‌تر به شما از اهل بیت(ع) داشتیم، به سراغ آن‌ها میرفتیم و آنان را شفیع قرار میدادیم.

وی با بیان این که امام رضا(ع) تنها به شیعیان تعلق ندارد، افزود: کاروان‌های زیر سایه خورشید وظیفه دارند در مناطقی که حضور مییابند دلبستگان و شیفتگان به علی بن موسی الرضا(ع)، با هر دین و مذهب و آیینی را شناسایی کرده و از آنان تجلیل کنند.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: امسال در نظر داریم، در برگزاری جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید از حضور نخبگان شامل هنرمندان و دانشمندان در بخش‌های مختلف بهرهمند شویم و همچنین از هنرمندانی که حتی در حوزه اهل بیت(ع) کار مشخصی انجام ندادهاند، اما عاشق و دلداده امام رضا(ع) هستند، استفاده کنیم.

حجت الاسلام گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: موفقیتهای بی‌شماری در زمینه‌های مختلف تاریخی، قومی، منطقه‌ای در مناطق مختلف کشورمان به رخ داده که موجب سربلندی و افتخار کشور است و هر جا نگاه توحیدی و مدیرت انقلابی به میدان آمده، شاهد این افتخارات بودهایم و این مهم مایه مباهات است.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، با بیان اینکه ما باید پیام امام رضا(ع) را زیر لوای متبرک پرچم ایشان، در قالب این جشن‌ها به جهانیان ارسال کنیم، افزود: خادمان حرم علی بن موسی الرضا(ع) باید در بخشهای مختلف حضور یابند و پیام امام رضا(ع) را که کمک به محرمان و وحدت و مهربانی است، برای همگان تبیین کنند.

وی اظهار کرد: فهرست مفصلی از آسیب‌های اجتماعی از جمله مواد مخدر، طلاق، فضای مجازی و... در کشور وجود دارد که باید بیشتر به آن‌ها توجه کنیم. ما باید در زیر پرچم امام رضا(ع) حلقه‌های مفقوده، برای تبیین فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را پیدا کنیم.

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد به سه اصل مهم در برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید اشاره و تصریح کرد: در برگزاری این جشن‌ها، از موضوعات امام رضا(ع)، مردمی بودن این جشن‌ها و دلبستگی به امام راحل(ره) و شهدا نباید غفلت کرد.

وی افزود: امسال توفیق شده حضور این کاروان‌ها در امامزادگان سراسر استان‌ها پر رنگتر شود و این موضوع به سرفصل جدیدی تبدیل شده است.

جشنهای «زیر سایه خورشید» یک رویداد فرهنگی بزرگ است

مجتبی مختاری، مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی نیز در این نشست عنوان کرد: اعزام کاروان‌‌های زیر سایه خورشید برای برگزاری جشن‌‌های مردمی سالگرد میلاد امام رضا(ع) از سال 1387 با هدف فراگیری این جشن‌‌ها در سطح ملی و بین المللی آغاز شد.

وی اظهار کرد: کاروان‌‌های زیر سایه خورشید متشکل از خدام بارگاه منور رضوی، مبلغان مذهبی و دست‌‌اندرکاران حوزه فرهنگی است که پرچم سبز رضوی و نمادها و نشانههای منتسب به حضرت ثامن الحجج(ع) را برای دلدادگانی که تاکنون توفیق زیارت نداشته‌اند، برده و در ایام ولادت این امام همام، میهمان مردم مناطق  مختلف هستند.

مختاری با بیان اینکه در سال نخست کاروان‌‌های زیر سایه خورشید در 5 استان حضور یافتند که امسال این حضور به تمام استان‌‌ها و 700 شهر در سطح کشور افزایش یافته است، افزود: امسال 7 هزار عنوان برنامه برای جشن‌‌های مردمی پیش‌‌بینی شده که کاروان‌‌ها در مدت 12 روز آن‌‌ها را با مشارکت تشکل‌‌های مردمی و جوانان به میزبانی مردم در هر شهر یا روستا برگزار می‌کنند.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی ادامه داد: 3 هزار مجموعه مردمی و 80 هزار کادر اجرایی مسئولیت برگزاری جشن‌‌های مردمی کاروان‌‌های زیر سایه خورشید را در داخل کشور برعهده دارند.

مختاری ادامه داد: سال گذشته تولیت آستان قدس رضوی رویکرد برنامه‌های زیر سایه خورشید را توجه به محرومان و نقاط محروم قرار دادند. بر همین اساس، توزیع 14 هزار بسته غذا، اطعام 700 هزار نفر، تامین جهیزیه برای هزار و 300 نفر، تامین مالی 700 پروژه عمرانی، آزادی 250 زندانی جرائم غیرعمد و زیارت 300 هزار زائر اولی به همت کاروان‌‌های زیر سایه خورشید صورت گرفته است.

وی برنامه‌های کاروان‌های بین‌المللی زیر سایه خورشید را متفاوت از کاروانهای داخل کشور برشمرد و گفت: امسال این کاروان‌‌ها 150 شهر از 36 کشور را زیر پوشش قرار می‌دهند. در این کاروان‌ها از حضور روحانیون و کارشناسان برجسته استفاده شده و این کاروان‌‌ها میهمان تشکل‌‌های مردمی در کشورهای مقصد هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha