جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وقف

حوزه/ در حال حاضر سهم حوزه از كل موقوفات ثبت شده در سامانه سازمان اوقاف و امور خيريه كشور، تنها حدود دو و نيم درصد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در كاشان، حجت الاسلام سيد مصطفي مصطفوي روز گذشته در نخستين جلسه هم انديشي رابطين مدارس علميه شهرستان های كاشان، آران و بيدگل، نطنز و نراق در مركز مديريت حوزه علميه كاشان اظهار داشت: دفتر موقوفات و منابع پايدار حوزه قریب به یک سال است که راه اندازی شده است؛ اما فعالیت در حوزه موقوفات در حوزه های علمیه بیش از هشت سال سابقه دارد.

وی ابراز داشت: در حال حاضر سهم حوزه از كل موقوفات ثبت شده در سامانه سازمان اوقاف و امور خيريه كشور، تنها حدود دو و نيم درصد است.

مدير امورموقوفات حوزه علميه با اشاره به اينكه حوزه بايد استقلال مالي داشته و وابسته به درآمدهاي مالي دولت نباشد، گفت: يكي از راه هاي استقلال مالي و عدم وابستگي حوزه به منابع مالي دولتي، شناسايي و شناسنامه داركردن موقوفات حوزه در سراسر كشور است.

حجت الاسلام مصطفوی خاطرنشان ساخت: استقلال مالي مدارس علميه از طريق موقوفات متعلق به حوزه هرچند كاري سخت و طولاني است؛ اما امكان پذير است و مي‌توان از اين راه با تدبير و برنامه ريزي، بسیاری از هزينه هاي مدارس علميه را تأمین کرد.

مدير امورموقوفات حوزه علميه يادآورشد: متأسفانه بخش زيادي از موقوفات حوزه در سازمان اوقاف ثبت قانوني نشده و در بي خبري حوزه يا فراموش شده و يا در تصرف ديگران قرارگرفته و سبب شده در طول زمان دست به دست و مورد معامله قرار بگيرد و كار را براي تصرف آن سخت كرده است.

حجت الاسلام مصطفوي، بر مدرسه محوري براي موقوفات تأكيد كرد و گفت: در بحث مدرسه محوري موقوفات، مدير هر مدرسه علميه در هر شهرستاني مي تواند موقوفات مربوط به مدرسه خود را شناسايي و اقدام به ثبت و ضبط آن در سامانه كند.

وی تصریح کرد: با راه اندازي سامانه ثبت اوقاف در سازمان اوقاف و امورخيريه كشور، تمامي موقوفات و رقبه هاي حوزوي و غير حوزوي ثبت  و ضبط گردیده و امكان دسترسي به آن در سراسركشور فراهم شده است.

مدير امور موقوفات حوزه علميه خاطرنشان كرد: حدود 435 مدرسه در شبكه مدارس علميه كشور قرار دارند كه اساس مدرسه محوري مهمترين نكته راهبردي اين مدارس، براي رسيدن به حق و حقوق موقوفات است.

وي افزود: در سالهاي اخير با درخواست شوراي عالي حوزه و با تدبير رهبر معظم انقلاب، كميته اي بنام كميته وقف و حوزه تشكيل و نمايندگاني از شوراي عالي حوزه، مركز مديريت حوزه و سازمان اوقاف در عضويت اين كميته هستند و دبيري آن بر عهده مسؤول دفتر امور موقوفات و منابع پايدار است كه توانسته مسائل راهبردي و مشكلات را در استان ها حل و فصل نماید.

مدير امورموقوفات حوزه علميه، از دسترسي حوزه به سامانه ثبت سازمان اوقاف و امور خيريه كشور خبر داد و گفت: ما نيز در كنار سامانه سازمان اوقاف در حال طراحي سامانه اي هستيم تا موقوفاتي را كه در سامانه سازمان اوقاف به ثبت نرسيده است را پيگيري و ثبت كنيم.

حجت الاسلام مصطفوي، احياء و شناسايي موقوفات، گزارش دهي، توسعه فرهنگ وقف و همچنن وقف جديد را از جمله فعاليتهاي انجام شده اعلام كرد و گفت:  مديران مدارس علميه، روحانيون طرح هجرت، ائمه جمعه و جماعات، امام جمعه، ستاد نماز جمعه، رييس سازمان تبليغات، بازوهاي تبليغي براي فرهنگ وقف جديد براي حوزه هاي علميه هستند.

وي در عين حال استفاده از رسانه ها را براي تبليغ و ترويج فرهنگ وقف را مهم دانست و خاطرنشان كرد: شناسايي خيرين حوزه و راه اندازي ياوران وقف حوزه هاي علميه از جمله اقدامات جديدي است که در اساسنامه ياوران وقف حوزه هاي علميه تدوین شده و در چند استان كشور كارهاي مقدماتي تأسيس ياوران وقف حوزه انجام شده است.

مدير امورموقوفات حوزه علميه، همچنين يكي از برنامه ديگر را ايجاد منابع پايدار براي حوزه اعلام كرد و گفت: منابع پايدار حوزه از جمله ثبت موقوفات، صندوق مالي و ثبت شركت مالي از اقداماتي است كه براي ايجاد منابع پايدار حوزه و استقلال تعريف شده است؛ اما اين بحث تاكنون براي مردم و جامعه به خوبي تعريف نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha