جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با آیت الله نمازی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در کاشان، فرهنگ طبابت را مبتنی بر مبانی توحیدی دانست و از اینکه عده ای از پزشکان به جای خدمت به مردم و بیماران با ساختن درمانگاه و بیمارستان به فکر ثروت اندوزی هستند، ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، آیت الله نمازی  امروز در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی و انجمن خیرین سلامت کاشان، سلامت را از مباحث معرفت شناسی  عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بر اساس آیات و روایات، سلامتی و تندرستی مورد تاکید بسیار واقع شده، دست اندرکاران سلامت کشور باید توجه ویژه به این موضوع داشته باشند.

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: باید در نظام آموزشی سلامت کشور برنامه ریزی وجود داشته باشد و تجویز داروی فراوان دلیل حاذق بودن پزشک نیست.

امام جمعه کاشان با بیان اینکه بیمار، طبیب، دارو و درمان به عنوان سه عنصر اصلی سلامت در جامعه باید مورد مطالعه و پژوهش قرارگیرد، به هزینه های کمرشکن بیماری در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه کار خیرین سلامت در جامعه از کارهای خیر و حسنات به حساب می آید، باید با کمک دانشگاه های علوم پزشکی با ساخت بیمارستان و درمانگاه به افراد بیمار و بی بضاعت کمک کرد.

 آیت الله نمازی با بیان اینکه در نظام توحیدی درکنار کمک به بیمار باید فرهنگ سازی در حوزه سلامت کشور نیز مورد توجه قرارگیرد، به برنامه ریزی و تلاش مضاعف در حوزه تغذیه جامعه اشاره کرد و گفت: مردم در برنامه ریزی زندگی، معاش و تغذیه خود باید طوری برنامه ریزی کنند که بیمار نشوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عدم آگاهی والدین و جامعه به بخش تغذیه را از معضلات اصلی حوزه سلامت کشور عنوان کرد وگفت: با توجه به اینکه بهبود سلامت جامعه در سایه تغذیه سالم و از طرفی علت بیماری جامعه نیز در سایه تغذیه ناسالم شکل می گیرد، مسئولین حوزه سلامت کشور باید فرهنگ سازی لازم در این زمینه داشته باشند.

آیت الله نمازی با بیان اینکه در نظام توحیدی باید به نحوی برنامه ریزی شود که انسان ها «کی»، «کجا» و «چه موقع» باید غذا بخورند، گفت: با توجه به اینکه دستگاه گوارش محل هر نوع بیماری است، نباید بیش از یک نوع غذا مصرف  شود.

وی پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و گفت: همانطور که پیشگیری از وقوع جرم در جامعه مقدم بر برخورد با جرم می باشد، در بخش تغذیه نیز نباید چندین نوع غذا را که موجب ایجاد بیماری های مختلف می شود، مصرف  کنیم.

وی بالابردن سطح آگاهی های افکار عمومی جامعه در بخش تغذیه سالم را از کارهای جهادی خیرین سلامت عنوان کرد و گفت: انواع غذاهای گیاهی، حیوانات دریایی، پروتئین، سبزیجات، میوه و لبنیاتی که بر اساس آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) سفارش شده، باید مصرف کنیم تا بیمار نشویم.

نماینده ولی فقیه درکاشان با تاکید بر ترویج فرهنگ استفاده گیاهان سنتی و طب اسلامی توسط خیرین سلامت  گفت: خیرین سلامت باید تمام تلاش خود را در اطلاع رسانی افکار عمومی جامعه و خانواده ها در مصرف غذاهایی که موجب بیماری نمی شود، بکار گیرند .

 وی با بیان اینکه طبابت از نگاه توحیدی شغل نیست؛ بلکه  یک نوع مسئولیت است، گفت: طبابت عاملی برای ثروت اندوزی نیست؛ همانطور که وظیفه روحانیت در جامعه  آموزش، تربیت و هدایت مردم می باشد، یک پزشک هم باید به جای ثروت اندوزی به فکر سلامت جامعه باشد.

 وی فرهنگ طبابت را مبتنی بر مبانی توحیدی دانست و با ابراز تاسف از اینکه عده ای از پزشکان به جای خدمت به مردم و بیماران با ساختن درمانگاه و بیمارستان به فکر ثروت اندوزی هستند، گفت: اگر پزشک در راستای خدمت به جامعه بیمارستان بسازد، کار درست و توحیدی را انجام داده است؛ در غیر این صورت به دنبال پول جمع کردن است.

آیت الله نمازی در پایان با اشاره به اینکه مصرف دارو در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا بیشتر بوده و در نظام درمانی کشور هنوز این مشکل برطرف نشده است، ابراز داشت: با توجه به اینکه داروی زیاد برای بیمار مضر است، باید این مشکل در نظام خدمات پزشکی اصلاح شود.

بر پایه این گزارش، در ابتدای این دیدار دکتر کوچکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با ارائه گزارشی از  حوزه سلامت این شهرستان از ساخت بیمارستان جدید با کمک خیرین در بلوار امام رضا (ع) این شهرستان خبر داد و گفت: بخش ام آر آی  بیمارستان بهشتی کاشان نیز با هزینه بالغ بر 6 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

در ادامه دکتر نیکزاد، مدیرعامل انجمن خیرین سلامت شهرستان کاشان از ساخت 44 پروژه درمانی با کمک خیرین و همکاری دولت از ابتدای تشکیل این انجمن در منطقه کاشان خبر داد و گفت: در حال حاضر علاوه بر شروع عملیات اجرایی بیمارستان 280 تختخوابی امام رضا (ع)، ساخت 48 پروژه درمانی و بهداشتی دیگر نیز در سطح شهرها و روستاهای کاشان و آران و بیدگل با پیشرفت 70 درصدی در حال اجراست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha