جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علی اکبر صافی

حوزه/دشمنان همیشه در آرزوی روزی بوده اند که اندیشوران مسلمان دستشان از تفکر و عرفان اسلامی تهی گردد تا به راحتی بتوانند با ظواهر دینی و جعلیات و موهومات شیطانی بر اذهان آنان و به ویژه بر افکار جوانان مسلمان ساده دل تسلط یابند .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام علی اکبر صافی، صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به  جایگاه معارف ناب قرآن و حدیث در شکل دهی معرفت دینی، اظهار کرد: برخی تلاش دارند، مکتب معارفی تفکیک را بر مکاتب عقلی و شهودی چیره سازند، اما نباید از نظر دور داشت که این روزها برخی با طرح افراطی عقل ستیزی و عرفان گریزی و لعن و تکفیر  فیلسوفان و عارفان مسلمان و ابراز تنفر و انزجار از هر آنچه بوی تعقل یا شهود دهد، جریانی نوظهور از تفکیکیان تکفیری را به وجود آوردند.

رئیس موسسه علامه مجلسی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: شاید این افراد بی آنکه خود متوجه باشند در این روزگار شبهه ها و تردیدها و فرقه های انحرافی و عرفان های نوظهور، آب به هاون دشمنان قسم خورده می ریزند و تیشه به ریشه تعقل و اندیشه ورزی می زنند و میراث گران سنگ عارفان و فیلسوفان مسلمان در تبیین اندیشه دینی با روش های تعقلی و شهودی مورد پذیرش نوع انسانی را، بی بها و کم ارزش جلوه می دهند...

 وی با بیان اینکه این دقیقا همان خواست دیرینه دشمنان اسلام و تشیع است که همواره از تیغ بران تفکر و عرفان اسلامی ضربه خورده اند، گفت: دشمنان همیشه در آرزوی روزی بوده اند که اندیشوران مسلمان دستشان از این سلاح تهی گردد تا به راحتی بتوانند با ظواهر دینی و جعلیات و موهومات شیطانی بر اذهان آنان و به ویژه بر افکار جوانان مسلمان ساده دل تسلط یابند .

حجت الاسلام صافی خاطرنشان کرد: دشمنان در این تفکرند که با امت شیعه آن کنند که در سالهای نه چندان دور یعنی در قرن ۱۱و ۱۲،  اخباری ها کردند و بیش از دویست سال موجب تحجر و افت اندیشه و تعطیلی تعقل مسلمانان و عقب افتادگی آنان در همه عرصه ها شدند و شرایط آن شد که جاهلیت غرب و قرون وسطی که روزی در اوج توحش و بربریت می زیست بر مسلمانان در تفکر و صنعت و تکنولوژی پیشی گرفت و  در پرتو تعقل محوری و اندیشه ورزی، آقایی و سیادت دنیا را به کف آورد.

وی ابراز کرد: اگر جریان های تکفیری، این روزها کارهایی می کنند که از هیچ عقل سلیمی انتظار نمی رود و با کمربندهای انفجاری، خود و دهها انسان بیگناه را قطعه قطعه می کنند،تا ناهار آن روز را در بهشت با پیامبر صرف کنند، چیزی نیست جز نتیجه القاءات سلفی ها  که سالیان سال در مدارس و محافل خود، پیروانشان را از إعمال و بکار گرفتن هر آنچه بویی از عقل و خرد و ذوق و عاطفه بدهد تهی کرده اند .

رئیس موسسه علامه مجلسی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اذعان کرد: به تکفیری ها یاد داده اند که فقط به ظواهر معارف باید بسنده کرد و هرگز نباید در اطراف آموزه های روایی و معارف نگاشته شده در کتب قدماء، به تحلیل و راستی آزمایی و انطباق دادن آن ها با مقتضیات زمان و مکان پرداخت.

وی تاکید کرد:امروز بیم آن می رود که سطح عامیانه جریان تفکیک نیز با جوانان شیعه آن کند که مکتب تفکیکی حنبلی با جوانان سنی کرد، .پس باید هوشیار بود و تا دیر نشده و کار از دست همه و حتی از دست عالمان و فرزانگان مکتب تفکیک، بیرون نرفته، زنگ خطر توسعه  سطح عامیانه مکتب تفکیک را به صدا در آورد و چاره اندیشی نمود...

حجت الاسلام صافی افزود: نمونه دیگری که می توان در این راستا مورد تمثیل قرار داد، جریان انحرافی منافقین در حیات سیاسی جمهوری اسلامی است و  به جنایاتی در ایران و دنیا دست زده اند و همچنان می زنند که موجب شرم و خجلت انسان و انسانیت و ایران و ایرانیت شده است. لذا به هوش باشیم که هیچ چیزی خطرناکتر از اندیشه های انحرافی و ناصواب نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha