جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سفر هیئت ایرانی به قرقیزستان

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه سفر به کشور قرقیزستان دیدار و گفت وگوهایی با روسای چند دانشگاه مهم و معتبر این کشور انجام داد که منجر به تهیه مقدمات انعقاد تفاهم نامه های همکاری مشترک شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی که به دعوت وزیر علوم قرقیزستان به این کشور سفر کرده دیدارهایی با روسای دانشگاه آرابایف، دانشگاه بین المللی و دانشگاه اسلامی قرقیزستان داشت و در این دیدارها بر توسعه، تعمیق و تقویت همکاریهای علمی و بین المللی با محوریت نهادینه سازی تقریب و وحدت اسلامی و با رویکرد مبارزه با افراط گرایی و چالش های جهان اسلام تاکید کرد.

 
در ادامه سفر رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به قرقیزستان، بازدید از دانشگاه بین المللی و دانشگاه اسلامی این کشور و بحث و تبادل نظر با مسئولان این دانشگاه ها انجام شد و زمینه همکاریهای مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
حجت الاسلام والمسلمین مختاری در این دیدارها ضمن معرفی دانشگاه مذاهب اسلامی ایران با اهداف و رسالت های بین المللی و با حضور پیروان تمامی مذاهب اسلامی، آمادگی این دانشگاه را برای همکاری های علمی، پژوهشی، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری همایش ها و نشست های مشترک، انتشار مجلات و نشریات علمی مشترک و... اعلام کرد.
 
سفر هیئت تقریبی ایران به قرقیزستان

دیدار با رئیس دانشگاه اسلامی قرقیزستان با بیش از 8 هزار دانشجو/  اعلام آمادگی برای همکاری های علمی و پژوهشی
 
حجت الاسلام والمسلمین مختاری در دیدار با "مارس ابرایف" رئیس دانشگاه اسلامی قرقیزستان ضمن معرفی دانشگاه مذاهب اسلامی ایران آن را یکی از دانشگاه‌های مهم ومورد حمایت همه علمای مذاهب اسلامی برشمرد و گفت: مقابله با اندیشه افراط گرایی و خشونت و نشان دادن چهره واقعی اسلام و نهادینه کردن فرهنگ تقریب و زندگی مسالمت آمیز در این دانشگاه برای ما اولویت است.

وی افزود: امکان جذب و پذیرش دانشجو، تبادل استاد و دانشجو و چاپ و انتشار مجلات مشترک علمی وایجاد فرصت‌های مطالعاتی و برگزاری اردوهای مشترک جهت بازدید از مراکز علمی و دانشگاهی ایران و استفاده از تجارب طرفین از سوی ما وجود دارد و ما آماده همکاری با دانشگاه اسلامی قرقیزستان در این زمینه ها هستیم.

 

سفر هیئت تقریبی ایران به قرقیزستان

"مارس ابرایف" رئیس دانشگاه اسلامی قرقیزستان نیز ضمن خیرمقدم به هیئت ایرانی به تاریخ تاسیس این دانشگاه که در ابتدا مدرسه حوزوی بود و پس از سقوط نظام شوروی با حکم شورای علمای این کشور تبدیل به دانشگاه شد اشاره کرد و گفت: مجوز رسمی این دانشگاه از وزارت علوم قرقیزستان صادر شده و هم اکنون با حدود ۸ هزار دانشجو به فعالیت آموزشی مشغول است.

 


سفر هیئت تقریبی ایران به قرقیزستان

 

وی افزود: امروز به طورمفصل با دانشگاه مذاهب اسلامی ایران آشنا شدم و با تعاریفی که از این دانشگاه شنیدم بسیار برای من قابل توجه و قابل اعتناست و این علاقمندی نیز از طرف ما وجود دارد که در زمینه تاریخ و زبان با یکدیگر همکاری کنیم. به هر حال نمی‌توان تأثیر آثار و کتاب های علمای ایران را بر علمای قرقیزستان منکر شد، لذا ما پیشنهادات شما را با اعضای شورای علمی خود مطرح می‌کنیم و انشاءالله با در نظر گرفتن قوانین نسبت به محورهای آن اعلام نظر خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه اسلامی قرقیزستان تاکید کرد: ما آماده همکاری های علمی و پژوهشی با دانشگاه مذاهب اسلامی هستیم و در رابطه با رشته تاریخ و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی در مقطع ارشد آمادگی خود را اعلام می‌کنیم. ما در حال تاسیس رشته الهیات و به دنبال جذب دانشجو در این رشته هستیم و در این زمینه می‌توانیم همکاری‌های مشترک داشته باشیم.
 

*دیدار با رئیس دانشگاه بین المللی قرقیزستان با 11 هزار دانشجو/  پیشنهاد تأسیس دانشکده الهیات در دانشگاه بین المللی قرقیزستان
 
سفر هیئت تقریبی ایران به قرقیزستان
 
بازید از دانشگاه بین المللی قرقیزستان و دیدار با رئیس و مسئولان این دانشگاه از دیگر برنامه‌های هیئت ایرانی بود. این دانشگاه ۱۱ هزار دانشجو دارد که ۳۰۰۰ دانشجوی آن خارجی است و به زبان انگلیسی در دانشگاه تدریس می‌شود.
 
همکاری و تبادل استاد و دانشجو با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی و داشتن مرکز قوی زبان از ویژگی‌های این دانشگاه است و از جمله دانشگاه های معتبر و مورد تایید بسیاری از مراکز علمی و آکادمیک قرقیزستان می باشد و حدود ۳۴ سال  قدمت آموزشی دارد.  
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در دیدار با "دکتر اصیل بیگ حیدرعلی اف" رئیس دانشگاه بین المللی قرقیرستان با ابراز خرسندی از فعالیت‌های بسیار خوب و قوی این دانشگاه گفت: حوزه کاری دانشگاه مذاهب اسلامی بیشتر در حوزه علوم انسانی  است و این دانشگاه به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی تاسیس شده و تنوع مذهبی و قومی ویژگی برجسته این دانشگاه است که از همه ادیان و مذاهب در آنجا حضور دارند و مشغول فعالیت های علمی هستند.
 
وی افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران محدود به مذهب خاص نیست و پیروان همه مذاهب در این دانشگاه با حضور استادان مذهب خود، منابع و فقه خود را تحصیل می کنند و این در تمام دنیا بی نظیر است. ما به دنبال گسترش ارتباطات بین المللی هستیم و درخواست های زیادی از کشورهای مختلف برای تاسیس شعب این دانشگاه داریم به طوریکه شورای مفتیان روسیه نیز خواستار تأسیس شعبه ای از این دانشگاه در مسکو شدند. در بخش آموزش زبان نیز به دنبال ایجاد یک مرکز قوی هستیم و امیدواریم در زمینه آموزش زبان روسی نیز با این دانشگاه همکاری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری تاکید کرد: ما از ارتباط و همکاری با دانشگاه های قرقیزستان و به ویژه دانشگاه بین المللی استقبال می‌کنیم و آماده انعقاد تفاهمنامه با این دانشگاه ها هستیم و این آمادگی را داریم که دانشجویان را به صورت بورس در مقطع تحصیلات تکمیلی بپذیریم و تبادل دانشجو برای فراگیری زبان فارسی و روسی به صورت مشترک داشته باشیم. علاوه بر آن انتشار مجلات و برگزاری نشست‌ها و دوره های آموزشی کوتاه مدت و بازیدهای دانشگاهی را برقرار کنیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: این دانشگاه آمادگی دارد به صورت "خواهرخواندگی" با دانشگاه بین المللی قرقیزستان در کنار هم فعالیت علمی کنند و فرصت‌های مطالعاتی جهت تکمیل پایان نامه ها نیز یکی از مهمترین محورهایی است که امکان همکاری در این زمینه نیز وجود دارد. دانشگاه ما در خصوص رشته فلسفه نیز بسیار فعال است و در این بخش هم می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

"دکتر اصیل بیگ حیدرعلی اف" رئیس دانشگاه بین المللی قرقیرستان نیز در این دیدار ضمن خرسندی از این آشنایی و دیدار دانشگاهی، بیان داشت: تمامی موارد ذکر شده دارای اهمیت و توجه ویژه برای ما و همسو با اهداف دانشگاه ماست و در مورد دوره های کوتاه مدت می توان به عنوان "مکتب تابستانی" آن را برگزار کنیم.
 
وی گفت: ما علاقمندیم که در رشته الهیات با دانشگاه مذاهب اسلامی ایران همکاری کنیم و پیشنهاد ما تأسیس دانشکده الهیات توسط دانشگاه مذاهب اسلامی ایران در دانشگاه بین المللی قرقیزستان است و کاملا این نیازمندی از طرف ما وجود دارد.

سفر هیئت تقریبی ایران به قرقیزستان

 
حجت الاسلام و المسلمین مختاری نیز با تأکید بر اینکه ما در همه زمینه ها آماده همکاری هستیم گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی کاملاً تحمل پذیرش عقاید مختلف از همه مذاهب و ادیان را دارد و نشست‌های زیادی در خصوص "مبارزه با افراط گرایی" داشته و ما در این دانشگاه به دانشجویان فرهنگ تعایش و همزیستی مسالمت‌آمیز را آموزش می دهیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین از مسئولان دانشگاه بین المللی قرقیزستان جهت حضور در ایران و بازید از دانشگاه های ایران به ویژه دانشگاه مذاهب اسلامی و امضای تفاهم‌نامه همکاری دعوت به عمل آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha