سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
قادر مالک‌اف، اسلام‌شناس و کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان

حوزه/ آثار جديد قادر مالک‌اف، اسلام‌شناس و کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان، با عناوين «جوانان مسلمان: ارزش‌ها و اولویت‌ها» و «اسلام و دولت»، رونمايی شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مراسم رونمايی از آثار جديد قادر مالک‌اف، اسلام‌شناس و کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان با حضور علی‌مجتبی روزبهانی، سفیر و علی حكيم‌پور، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان و جمعی از شخصيت‌های فرهنگی این کشور در محل کتابخانه ملی قرقیزستان، برگزار شد.

قادر ملک‌اف در کتاب «جوانان مسلمان: ارزش‌ها و اولویت‌ها» به موضوعاتی نظیر: تربیت فکری، معنوی و اخلاقی جوانان مسلمان، رویکرد آنان نسبت به جهان پیرامون، جامعه و دولت از زاویه دید اسلام و ارزش‌های معنوی آن می‌پردازد.

این متفکر قرقیز در کتاب «اسلام و دولت» نیز موضوع هماهنگی اسلام معتدل سیاسی با نظام‌های سیاسی مختلف از نظام پادشاهی تا دموکراسی و سوسیالیسم و نیز نظام‌های مختلف سکولاریستی با توجه به رشد روزافزون دین و دین‌داری در جامعه را بررسی كرده است.

نگارنده با بررسی تطبیقی رویکرد اسلام و دولت، قرائت‌های متفاوتی از آن در کشورهای اسلامی نزدیک و میانه ارائه می‌دهد و به این نتیجه می‌رسد که برقراری گفت‌وگوی اسلام با سکولاریسم به منظور تقویت مبانی دولت‌های ملی و نیز استفاده از ظرفیت‌های اسلام جهت تضمین امنیت در دولت‌ها، با توجه به گرایشات و چالش‌های جدید پیش‌روی کشورهای جهان اسلام، از ضرورت‌های این دوره است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha