شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
 تصاویر/ سومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی در دهکده وسف

حوزه/ تحول در حوزه علوم انسانی نیازمند تربیت شیرمردانی است که در آبشخور معرفت اسلامی اندیشیده و تربیت شده باشند و با نگاهی علمی و فراگیر با تولید علم فاخر انسانی، تاثیر قابل اعتنا در مسیر ناهمگون امروز داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،‌ سومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی عصر روز جمعه سیزدهم مردادماه با حضور قریب به ۴۰۰ نفر از نخبگان دانشگاهی کشور به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آغاز شد.

پس از مراسم افتتاحیه رسمی که با حضور دکتر حداد عادل و حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا برگزار شد، دانشجویان، عازم دهکده ای تحقیقاتی و ییلاقی در منطقه وسف شدند تا سومین دوره گفتمانی خود را در این مرکز آغاز کنند.

زمانی که برای تهیه گزارش از این دهکده تحقیقاتی به همراه عکاس، فیلمبردار و مستندنگار خبرگزاری حوزه به محل طرح اعزام شدیم، به دبیرخانه دانشجویی رفتیم تا پیرامون شکل برگزاری و نوع دروس و کلاس ها اطلاعاتی کسب کنیم.

چند سوال ذهن ما را برای ابتدای کار و گزارش و مصاحبه ها به خود مشغول کرده بود که لیست طولانی دروس این دوره سوالات را پیچیده تر کرد؛ این دروس به حدی بود که در ابتدا تصور کردیم که این دوره قرار است یک ترم تحصیلی به طول بیانجامد.

پس از استراحت اولیه به سمت کلاس های درس و اجتماعات رفتیم  ، اولین درس را با تدریس دکتر سعید زیبا کلام آغاز کردیم؛ کلاس درسی که صبح تا ظهر به طول انجامیده بود و استاد پیرامون بحث علم و فلسفه و نظریات علمی، به بحث مشغول بود؛ این مباحث بیش از 20 هزار کلمه تایپی حجم داشت که نشان از قدرت ذهنی و بیانی استاد و البته حوصله عجیب و غریب نخبگان داشت.

پس از گزارش تصویری و دریافت شمه ای از مباحث، به سمت کلاس دیگری رفتیم که بخش دیگری از دانشجویان تحت تعلیم استاد دکتر طباطبایی مشغول درس آموزی بودند؛ در این کلاس مبحثی به نام ظهور علم جدید تدریس می شد که از مباحث جالب و جذاب علمی در حوزه علوم انسانی است.

پس از این کلاس نیز به یکی دیگر از کلاس های مجموعه وارد شدیم؛ پیش از ورود در مصاحبه ای که با یکی از دانشجویان این طرح داشتیم، متوجه شدیم که این کلاس، ویژه دانشجویان سال سومی است.

در این کلاس دانشجویان سال سومی که با شرایط خاص ارتباطی برای سومین بار در این طرح شرکت کرده بودند، مبحث بسیار مهم فلسفه اسلامی را با حضور حجت الاسلام والمسلمین امینی نژاد از اساتید فلسفه اسلامی از نظر می گذراندند.

در حین گشت و گذار و گزارش گیری از دانشجویان و دو تن از اساتید کم کم برخی از سوالاتی که پیرامون این دوره وجود داشت برای ما حل شد و برخی سوالات نیز بی پاسخ ماند که در نهایت از مدیر اجرایی این طرح جویا شدیم.

اولین سوال، آن بود که این افراد چگونه احراز نخبگی شده و چگونه به این طرح دعوت شدند؟ این سوال را از یکی از دانشجویان طرح پرسیدیم که وی گفت: پس از کنکور سراسری از طریق پیامک اطلاع داده شد که چنین طرحی در حال برگزاری است و از ما نیز دعوت شد که در صورت تمایل در مصاحبه علمی شرکت کنیم.

وی تصریح کرد: این مساله برای من که سال اول ورود به دانشگاه بود مساله جالب و جذابی بود و با ارتباطاتی که ایجاد شد کم کم حس حضور و تاثیر حضور در این دوره را بیشتر حس کردم.

این دانشجوی نخبه بیان کرد: پس از برگزاری مصاحبه و همچنین مشاهده مباحثی که قرار بود که در این دوره طرح شود، علاقه ما برای حضور در این دوره بیشتر شد؛ زیرا در رشته حقوق که تحصیل آن را آغاز کرده بودیم مباحثی وجود داشت که علاقه مند بودم ریشه یابی علمی و تطبیقی آن را نیز از این طریق با مباحث و مفاهیم دینی و اسلامی بیشتر متوجه شوم.

اولین سوال برای ما حل شد که این دانشجویان به چه شکلی به این دوره دعوت شدند؛ زیرا این طرح با حضور دانشجویانی از اقشار مختلف تحصیلی یعنی سال اولی و دومی و سومی تشکیل بود و کسانی که رتبه های برتر کنکور و برگزیدگان و شاگردان ممتاز دانشگاه بودند به این دوره دعوت شده بودند.

*استمرار ارتباط با مدیران گفتمان

مساله مهم دیگری که ذهن ما را به خود مشغول کرده بود این موضوع بوده است که کسانی که در این دوره شرکت می کنند، چگونه قرار است که ارتباط خود را با این گفتمان حفظ کنند تا مطالب در ذهن آنها جانمایی شده و ارتباط ذهنی بهتری با مطالب پیدا نمایند.

این سوال را نیز در مصاحبه با یکی از سال سومی های درس فلسفه اسلامی مطرح کردیم که وی نیز گفت: این دوره، سومین دوره گفتمانی است که در آن حضور دارم و این استمرار حضور به دلیل جذابیت بسیار خاصی بود که در این دوره نهفته است.

وی تصریح کرد: هرچه دروس ما با این دروس مقایسه و تطبیق شد، اهمیت این دوره بیشتر برای من مشخص شده است؛ زیرا این دوره از دوره هایی است که به خوبی می توان خط ممیز علمی را در این حوزه درسی و رشته ای پیدا کرد که چه مسائلی با مبانی علمی و اعتقاد ما سنخیت دارد و چه مباحثی نیز از چنین سنخیتی برخوردار نیست.

وی گفت: ارتباط دانشجویان با این دوره به شکل مستمر است و هر ساله آمایش تحصیلی و ارتباطی بین شرکت کنندگان امسال و سال آینده انجام می شود و این ارتباط سبب می شود که دانشجویان به شکل مستمر در فضای گفتمانی بوده و در طول سال تحصیلی نیز این فضای ذهنی را داشته باشند.

دروس به ترتیب در حال تدریس بود و دانشجویان با شور و شوق و نشاطی جالب توجه در فضای درس ها حضور داشتند و سوال پیچ کردن اساتید نیز نشان از علاقه آنها به رغم طولانی بودن دروس بود.

پس از این موارد، مواد درسی تدریس شده در این میان نیز برای ما سوال بود که با مشاهده لیست دروس کم کم متوجه شدیم که چه مباحثی در این دوره تدریس می شود؛ این دروس شامل ظهور علم جدید، مطالعات روایی، فلسفه اسلامی، حقیقت انسان، لایه ها و مراتب وجود آن، کارگاه درمان، طبقه علوم و روابط آنها با یکدیگر در فلسفه اسلامی، بررسی انتقادی نظریه های رشد بر مبنای رویکرد ملاصدرا، بررسی انتقادی نظریه ها، روانشناسی مدرن در بستر فلسفه مدرن، طبیعت و مزاج، درآمدی بر جریان تاسیس جامعه شناسی، باب ایمان و کفر کتاب شریف اصول کافی، متن خوانی قسمت هایی از فلسفه سیاسی چیست، اخلاق نیکوماخوش، قسمت سیاست و حکومت جمهور افلاطونف متن خوانی کتاب در پی فضیلت اهمیت تارخی و فلسفه های تاریخ در تکوین علوم اجتماعی و ... بودند.

البته این دروس ابتدا به شکل عمومی و سپس به شکل تخصصی و جزء به جزء متناسب با مبانی رشته های خاص هر رشته تنظیم شده است که به مرور تعلیم خواهد شد.

*پاتوق اندیشه

یکی از بخش های جالب و جذاب این طرح پاتوق اندیشه است که دانشجویان با گرایشات علمی خاص در این محل حضور یافته و با مطالعه کتب تخصصی پیرامون این مباحث، گروه علمی خاصی را تشکیل داده و نسبت به آن مباحث مباحث می کردند.

فضای تفریحی نیز به شکل مناسبی برای دانشجویان وجود داشت؛ به ویژه پذیرایی خوبی که در این بحث به علاوه مهمان نوازی مدیران و کارکنان این مجموعه وجود داشت همه را مشتاق و راغب می کرد که به شکل مشتاقانه ای در دروس حاضر شده و به نت برداری و ثبت مباحث بپردازند؛ زیرا هیچ بهانه ای برای نیاموختن وجود ندارد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha