پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حسین گنجی

حوزه/ خداوند متعال در قرآن کریم به تنها موضوعي كه ۱۱ مرتبه قسم مادي و معنوي خورده، تربيت انسان است تا با اين كار خود ثابت كند که فلسفه آفرينش، آدم شدن است.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، حجت الاسلام گنجی، در سلسله نشست های  بصیرتی مسجد سلمان کاشان، به نقش ولایت اهل بیت(ع) در تربیت  انسان ها اشاره کرد و گفت: پیرامون تربیت  انسان ها  در بهره گیری از سیره اهل بیت (ع) کم می شنویم، کم  مطالعه می کنیم  و کم کار شده است.

وی با اشاره به اينكه انساني كه حرف خدا را مي پذيرد، مانند حضرت آيت الله بهجت(ره) مي شود، بیان داشت: برخي از ما حرف خدا را نپذيرفته ايم و يك عمر پا روي فهم خود گذاشته و به قيامت كوچك كه همان وجدان درون انسان است، بي توجه هستيم.

به گفته حجت الاسلام گنجی، خداوند متعال در قرآن کریم به تنها موضوعي كه 11 مرتبه قسم مادي و معنوي خورده، تربيت انسان است تا با  اين كار خود ثابت كند که فلسفه آفرينش، آدم شدن است.

*تزکیه، زدن علف هاي هرز و رفع موانع است

اين استاد حوزه، با اشاره به اين كه حضرت آيت الله بهاءالديني(ره) در تفسير خود از تزکیه به عنوان زدن علف هاي هرز و رفع موانع نام مي برد، اظهار داشت: انسان اگر مي خواهد باغ درونش به بار بنشيند، بايد علف هاي هرز را بزند؛ چراكه با ماندن این علف ها، گلها و ميوه هاي باغ درون او ضربه خواهد خورد.

حجت الاسلام گنجي، افزود: خداوند معادن طلا و نقره را در وجود انسان قرار داده و انبياء آمدند تا ما را به خودمان معرفي كرده و بگويند چگونه ذخائر دروني خود را استخراج و از چراغ دل خود مراقبت كنيم.

اين استاد حوزه  با اشاره به اين كه خداوند براي تربيت انسان ۱۱ قسم خورده و 124 هزار پيامبر فرستاده، گفت: جامع ترين راه براي تربيت شدن و به خدا رسيدن، همان، الگوگیری از ولايت اهل بيت (ع) است.

حجت الاسلام گنجي افزود: سیره و معارف اهل بيت(ع) پاك كننده شرك ها، آلودگي ها و نابود كننده علف هاي هرزه و گناهان است.

*راه های تربیت انسان ها

وي با اشاره به اين كه بايد خود را در معرض تربيت اهل بيت(ع) قرار دهيم، از امام شناسي به عنوان يكي از راه هاي تربيتی نام برد و اظهار داشت: بهره گیری از الگوی رفتاری و اخلاقی اهل بیت (ع)، عشق و توسل به ایشان به عنوان پل ارتباطی با خداومند متعال، از بهترین راه های تربیتی برای انسان معاصر می باشد.

شایان ذكر است، مسجد سلمان فارسي يكي از مساجد فعال كاشان است كه براي چهارمين سال متوالي، سلسله بحث هاي بصيرتي و اخلاقي را  برگزار مي کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha