سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سالاری مکی-مدیر حوزه خراسان شمالی

حوزه/مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: حوزه علمیه استان آمادگی دارد تا به استانداری خراسان شمالی و سایر دستگاه‌ها، برای عملی شدن مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری در استان همکاری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت سالاری مکی، پیش از ظهر امروز در نشستی با استاندار و مدیران اجرایی استان، اظهار داشت: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این که هر چه داریم از اتحاد بین مردم و مسئولان است، باید تلاش کنیم این‌گونه نشست‌ها تداوم داشته باشد.

وی افزود: حوزه علمیه خراسان شمالی قدمت زیادی دارد و رهبر معظم انقلاب هم در سال ۹۱ در جمع طلاب روحانیان استان فرمودند که اینجا مرکز استعداد است و از ستارگان علم و فقاهت در خراسان شمالی نام بردند.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: در حالی اکنون تقریباً 2 هزار طلبه در استان در حال تحصیل هستند که این تعداد در سال 91 حدود 860 نفر بود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با اجرای برنامه‌های تحولی شاهد صعود پلکانی میانگین معدل طلاب استان هستیم؛ به‌گونه‌ای که اکنون 22.5 درصد کل طلاب مدارس علمیه خراسان شمالی ممتاز تحصیلی بوده و معدل آن‌ها بالاتر از 18 است و میانگین معدل مدارس هم ۱۶.۲ است.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان این که با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری نسبت به توسعه کیفی و کمی حوزه علمیه خراسان، طرحی در قالب طرح توسعه اجرایی شده، گفت: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند خراسان شمالی جایی است که در این استان می‌تواند سطوح عالی درسی حوزوی با کیفیت مناسب فراهم شود، ما برنامه‌های کاری خود را بر مبنای فرمایشات رهبری گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در این راستا سطوح دو، سه و چهار حوزوی در استان راه‌اندازی شده، اظهار داشت: از سال گذشته درس خارج در استان راه‌اندازی شده و به این طریق به‌صورت کاملاً مشهود جلوی مهاجرت طلاب به مشهد و قم گرفته شد که نفع عدم مهاجرت طلاب به مساجد، مدارس و روستاهای فاقد روحانی می‌رسد.

حجت‌الاسلام‌ سالاری مکی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی مدارس علمیه خراسان شمالی، گفت: برای نخستین بار پیشنهاد اردوهای جهادی در اربعین از سوی حوزه علمیه خراسان شمالی مطرح شد؛ به‌گونه‌ای که امسال یک هزار و 200 طلبه مبلغ در اربعین داشتیم.

وی با بیان اینکه این انتظار وجود دارد که نسبت به بودجه‌های مربوط به حوزه علمیه توجه بیشتری شود، افزود: درحالی‌که سال گذشته حدود 10 درصد اختصاص داده شد؛ امیدواریم امسال میزان تخصیص بودجه به حوزه علمیه استان به بالای 50 درصد برسد؛ زیرا برخی ادارات به‌صورت 100 درصدی بودجه را دریافت می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به این که مدارس علمیه مرکز استان حتی در زمینهٔ وسایل و اقلام ورزشی محدودیت دارند، گفت: این محدودیت به‌گونه‌ای است که در زمان برگزاری آزمون ورودی حوزه علمیه، سالن‌های ورزشی دانشگاه‌ها را اجاره می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مدارس علمیه استان بعد از سفر مقام معظم رهبری بیشترین پیشرفت را داشته‌اند که در این راستا به‌عنوان نمونه ساختمان مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی در مدت ۲۷۰ روز کاری و با حداقل بودجه ساخته شد.

دبیر شورای حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تقویت حوزه‌های علمیه در راستای تربیت سربازان امام زمان(عج) در عرصه معارف اسلامی ضروری است و مدیریت حوزه علمیه استان نیز توجه ویژه‌ای به آن دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha