جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رضا نوری

حوزه/ امام جمعه موقت بجنورد گفت: پیش از سفر رهبری به خراسان شمالی تحصیل در مدارس علمیه استان تا پایه پنجم صورت می‌گرفت اما با سفر رهبری به خراسان شمالی این سطح ارتقا یافت و اکنون تا پایه ۱۰ و سطح چهار در حوزه علمیه استان تدریس می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا نوری، امروز در دیدار استاندار خراسان شمالی با طلاب و اساتید حوزه علمیه استان، ضمن قدردانی از حمایت‌های مدیر ارشد دولت در خراسان شمالی از مدارس علمیه، اظهار کرد: استاندار فعلی خراسان شمالی در زمینهٔ حوزه علمیه و مسائل مربوط به این نهاد اهتمام ویژه‌ای داشته و به جد پیگیر رفع نیازها و کاستی‌های موجود در این بخش است.

وی در ادامه با اشاره به ارتقای کمّی و کیفی حوزه علمیه خراسان شمالی پس از سفر رهبری به استان در مهرماه سال ۹۱، افزود: پیش از سفر رهبری به خراسان شمالی تحصیل در مدارس علمیه استان تا پایه پنجم صورت می‌گرفت؛ اما با سفر رهبری به خراسان شمالی این سطح ارتقا یافت و اکنون تا پایه ۱۰ و سطح چهار در حوزه علمیه استان تدریس می‌شود.

حجت‌الاسلام نوری خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای در بجنورد و ارائه سطح سه تخصصی در این مدرسه و پس از آن آغاز تدریس سطح چهار و خارج در حوزه علمیه خراسان شمالی مهاجرت طلاب استان به شهرهای قم و مشهد به‌شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: پیش از این برای تأمین ائمه جماعت مدارس و ادارات در خراسان شمالی مشکلات زیادی داشتیم و به دلیل مهاجرت علمی طلاب بومی به قم و مشهد، ما نمی‌توانستیم این کمبود را جبران کنیم؛ اما اکنون و به برکت ارتقای کمی و کیفی حوزه علمیه استان، کمبود مبلغ و امام جماعت برای مدارس و ادارات نداریم.

حجت‌الاسلام نوری تصریح کرد: با سفر رهبری به خراسان شمالی، تاکنون قریب به ۳۸ میلیارد تومان بودجه عمرانی به حوزه علمیه استان اختصاص یافته است و پروژه‌های متعددی در این بخش اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه استاندار خراسان شمالی هم در این مدت نگاه ویژه‌ای به حوزه علمیه داشته‌اند، افزود: مدیر ارشد دولت در استان به دور از بحث‌های جناحی و سیاسی، به‌صورت میدانی و عملیاتی در حال تلاش و فعالیت بوده و امید می‌رود با تلاش‌های مدیران، استان بیش از پیش ترقی کند.

لازم به ذکر است، حوزه علمیه خراسان هزار و ۲۰۰ سال قدمت داشته و اکنون با بیش از ۳۰ هزار طلبه که زیر نظر افزون بر دو هزار استاد در ۱۳۱ مدرسه علمیه تحصیل می‌کنند، پس از حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی کشور است.

مدارس علمیه در استان خراسان شمالی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۵ به‌صورت نمایندگی و تحت نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ فعالیت می‌کردند؛ اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه ۹۵ به مدیریت استانی ارتقا یافت.

اکنون در سطح استان خراسان شمالی درمجموع ۱۵ مدرسه علمیه شامل ۹ مدرسه ویژه برادران و شش مدرسه ویژه خواهران فعال بوده و امسال حدود دو هزار و ۶۰۰ طلبه خواهر و برادر در سطوح تحصیلی یک تا چهار در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha