جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مسجد بابری هند

حوزه/ رئیس شورای وقف شیعیان هندوستان روز گذشته اعلام کرد، این شورا در خصوص تصمیم گیری درباره سرنوشت مسجد بابری منتظر پاسخ و فتوا از سوی علمای برجسته تشیع در ایران و عراق است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از hindustantimes، شیعیان هندوستان اعلام کردند در خصوص تصمیم گیری درباره سرنوشت مسجد بابری منتظر پاسخ و فتوا از سوی علمای برجسته شیعه در ایران و عراق هستند.

وسیم رضوی رئیس هیات وقف شیعیان اوتارپرادش در هندوستان روز گذشته اعلام کرد: در رابطه با اختلاف مسجد بابری واقع در آیودیا، در انتظار دریافت فتوا از جانب روحانیون برجسته ایرانی و عراقی هستیم. به علاوه هر دو گروه روحانیون بر این باور هستند که باید از درگیری‌ها اجتناب ورزیده و موضوع بایستی دوستانه حل و فصل شود.

وی افزود: آیت الله کلبی صادق از روحانیون برجسته هندوستان و معاون هیئت حقوقی مسلمانان هندوستان نیز بر این باور است که بایستی زمین مورد اختلاف به هندوها داده شود و مسجد در مکانی نزدیک‌تر به مسلمانان در همان منطقه از نو ساخته شود.

چندی پیش شیعیان هندوستان اعلام کرده بودند مسجد بابری در ایودیا که توسط هندوها در این کشور تخریب شد، در اصل به شیعیان تعلق داشته است و آن‌ها نیز راضی به اختلافات و خونریزی‌های بیشتر بر سر این مسئله نیستند.

مسجد بابری واقع در آیودیا سبب اختلافات زیادی میان دو گروه هندو و مسلمانان اهل تسنن شده است و تخریب این مسجد در سال 1992 آتش اختلافات و درگیری‌های زیادی را میان دو گروه به راه انداخته است. اخیرا دیوان عالی هندوستان برای بررسی به این مسئله تشکیل شده و مقامات هندو را به سبب توطئه‌چینی برای تخریب این مسجد مورد پیگرد قانونی قرار داده است.

همچنین این رویداد سبب مجموعه‌ای خشونت‌ها میان مسلمانان و هندوها شد که در پی آن بیش از دو هزار تن کشته‌ شدند.

این درحالی است که به گفته شیعیان، مسجد «میرباقی» که به نام مسجد «بابری» نیز شناخته می‌شود، متعلق به شیعیان بوده و اهل تشیع هندوستان صاحبان اصلی و مشروع این مسجد می‌باشند. مسجد در زمان سلطنت بابر به دست میرباقی ساخته شده و تاریخ نشان می‌دهد که وی یک شیعه از منطقه ایران بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha