پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اسدالدین اویسی

حوزه/ اسدالدین اویسی رهبر مجلس اتحاد مسلمین سراسر هند (ایمیک) گفت: برای تعمیر مسجد بابری آماده ام جان خود را هم بدهم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اسدالدین اویسی رهبر مجلس اتحاد مسلمین سرتاسر هند (ایمیک) و یکی از اعضای پارلمان حیدرآباد در یک مراسم گفت: از سال 2011 اعضای مجلس اتحاد مسلمین هند نامه ای را برای پیگیری پرونده مسجد بابری به مسئولان هیئت مدیره حقوقی مسلمانان هند تحویل دادند و برای تعمیر مسجد بابری آماده ام جان خود را هم از دست بدهم.

او گفت: ما باید از طریق سیاست مشکلات خودمان را حل کنیم و فقط از طریق سیاست می توانیم حزب محلس اتحاد مسلمین را مستحکم کنیم و امروز ما در همه میدان ها موفقیم به گونه ای که اگر دولت اعلام کند در دو ماه آینده انتخابات برگزار می کند، مجلس اتحاد مسلمین برای این امر آماده است.

* آشنایی با مسجد بابری

مسجد بابری یک سازهٔ متعلق به سدهٔ شانزدهم میلادی در شهر ایودیا در ایالت اوتار پرادش هند بود که در ۶ دسامبر ۱۹۹۲/۱۵ آذر ۱۳۷۱ به دست گروهی از هندو های افراطی ویران‌شد. اقدام برای تخریب مسجد بابری نسخت به صورت صف‌آرایی سیاسی انجام و سپس به خشونت کشیده‌شد.

برپایهٔ اساطیر هندو شهری ایودیا زادگاه راماست. در سدهٔ شانزدهم میلادی و در زمان فرمانروایی ظهیرالدین محمد بابر، این مسجد به دست میرباقی اصفهانی سردار بابر در نقطه‌ای که هندوها زادگاه راما می‌دانستند بناشد.

از دههٔ ۱۹۸۰ میلادی سازمان ویشوه هندو پریشد شروع به ساخت معبدی برای راما در این مکان نمود و در این راه حزب بهاراتیا جاناتا از لحاظ سیاسی از آنها پشتیبانی نمود. هندوها دست به برپایی تجمعات و راهپیمایی‌های بسیاری برای ساخت معبد زدند. در ۶ دسامبر نیز سازمان ویشوه هندو پریشد و حزب بهاراتیا جاناتا یک تجمع صدوپنجاه هزار نفره را سازماندهی کردند ولی تجمع به خشونت کشیده‌شد و جمعیت نگهبانان را پراکنده ساختند و مسجد را ویران کردند.

پس از تحقیقات، ۶۸ تن از جمله شماری از رهبران دو سازمان یادشده مسئول این اتفاق دانسته شدند. همچنین این رویداد سبب مجموعه‌ای خشونت‌ها میان مسلمانان و هندوها شد که در پی آن بیش از دو هزار تن کشته‌شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha