سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
همايش صيانت از مسجدالاقصي در پرتو حج ابراهيمي

حوزه/ همايش «صيانت از مسجدالاقصی در پرتو حج ابراهيمی» كه به همت رايزنی فرهنگي ايران در پاكستان برگزار شد، پيام مقابله جهان اسلام با توطئه‌های رژيم صهيونيستی را مورد تأكيد قرار داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همزمان با ايام برگزاري كنگره عظيم جهاني حج در مكه مکرمه، همايش «صيانت از مسجدالاقصي در پرتو حج ابراهيمي» به همت رايزني فرهنگي ايران در پاكستان با حضور شخصيت‌هاي سياسي، ديني، فرهنگي و دانشگاهي پاكستاني و جمعي از ايرانيان مقيم در اسلام‌آباد برگزار شد.

محور اصلی سخنان سخنرانان این همايش، تأکید بر این نکته بود که آیین حج، بهترین فرصت و عرصه تجلی قدرت واقعی جهان اسلام است و مسلمانان جهان باید از این ظرفیت و فرصت بزرگ، فریاد همه مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان را برای آزادی بیت‌المقدس از چنگ رژیم صهیونیستی به گوش جهانیان برسانند.

فلسطین دغدغه اصلی جهان اسلام

مهدی هنردوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد در سخنراني خود در اين همايش گفت: مسلمانان باید برای حل مسايل و چالش‌های پیش رو، در مسیر وحدت گام بردارند. با این وجود، متأسفانه شاهدیم که مسلمانان در برخی نقاط جهان در سایه توطئه‌های رژیم‌ها و قدرت‌های بیگانه، مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و قدرت و ظرفیت‌های خود را صرف جنگ و رودررویی با یکدیگر می‌کنند.

سفير كشورمان کنگره حج را مهم‌ترین مناسبت و فرصت برای گردهمایی مسلمانان جهان دانست و گفت: مسلمانان باید در این ایام به فکر حل مسايل جهان اسلام با استفاده از این فرصت عظیم باشند.

وي سپس به اين نكته تأکید کرد که مسلمانان باید نگاه و توجه خود را به سوی دشمن مشترک معطوف کنند و از تقابل با یکدیگر بپرهیزند.

هنردوست همچنين با بیان اینکه فلسطین دغدغه اصلی جهان اسلام است، افزود: مسجدالاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان که از جایگاه ویژه نزد همه مسلمانان برخوردار است، سال‌هاست که از سوی رژیم نامشروع صهیونیستی تحت اشغال قرار گرفته است.

وي در ادامه با اشاره به پشتیبانی برخی از قدرت‌های جهان از رژیم کودک‌کش اسرائیل تأکید کرد که نباید ملت مظلوم فلسطین را فراموش کنیم؛ بلکه مسلمانان از طریق وحدت باید قدرت واقعی اسلام را به دشمنان نشان دهند.

حج، فرصتي براي علاج آسيب‌هاي دنياي اسلام

شهاب‌الدين دارايي، رايزن فرهنگي كشورمان در پاكستان نيز در سخناني اهميت و جايگاه حج ابراهيمي را مورد تأكيد قرار داد و با قرائت برخي آيات قرآن كريم در اين باره، تهاجم و ظلم و ستم رژیم صهیونیستی علیه ملت بی‌دفاع فلسطین را تقبیح کرد و افزود: این روزها به مردم بي‌دفاع فلسطینی اجازه داده نمی‌شود تا در مسجدالاقصی نماز بخوانند که البته این اقدام را باید به شدت محکوم کرد.

رايزن فرهنگي كشورمان گفت: حج فرصت مغتنمي است كه همه ساله براي مسلمانان جهان پديد مي‌آورد. حج‌، كيمياي معجزه‌گري است كه اگر قدر آن را خوب بشناسيم و چنانچه شايسته است آن را به كار بگيريم، بسياري از آسيب‌ها و آسيب‌پذيري دنياي اسلام علاج خواهد شد.

وي افزود: ملت ايران با تأسي به گفتمان و وصاياي جاودان حضرت امام خميني (ره) و رهنمودهاي مقام معظم رهبري (مدظله العالي) هرگز خارج شدن مسأله فلسطين از اولويت‌هاي جهان اسلام را برنمي‌تابد.

دارایی سپس تأکید کرد: با وجود تهاجم و اقدامات ضدبشری صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی، آنان هرگز موفق به تضعیف روحیه فلسطینی‌ها برای آزادسازی سرزمینشان و پایان دادن به اشغال نخواهند شد.

براي آزادي قدس شريف ديگر شعار ندهيم، عمل كنيم

ابوالخیر محمد زبیر، ريیس شورای همسبتگی ملی پاکستان هم در سخنرانی خود در این همايش گفت: تمام مسلمانان جهان با یکدیگر برادرند؛ اما دشمنان با استفاده از توطئه‌های خود می‌خواهند بذر نفاق در میان مسلمانان پرورش دهند.

وي با بيان اينكه امروز برخی از سران کشورهای اسلامی تبدیل به دست‌نشانده‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی شده‌اند، گفت: برای آزادی مسجدالاقصی و حل مسأله فلسطین، شعار کافی نیست؛ بلکه مسلمانان باید وحدت خود را حفظ کرده و گام های عملی بردارند.

ريیس شورای همسبتگی ملی پاکستان حفاظت و حراست از مسجدالاقصي را بر همه مسلمانان لازم دانست گفت: براي حفظ منافع مسلمانان، بايد متحد شويم. اگر ما متحد باشيم، مي‌توانيم از مسلمانان مظلوم و بي‌دفاع فلسطين، ميانمار و ديگر كشورهاي اسلامي دفاع كنيم.

وي در ادامه با بيان اينكه امروزه اسرائيل براي نابودي مسلمانان فعاليت مي‌كند، افزود: به تعبير حضرت امام خميني (ره)، آمريكا «شيطان بزرگ» است و براي ايجاد تفرقه و دشمني بين مسلمانان از هرگونه اقدام خباثت‌آمیزی ابایی ندارد و متأسفانه بعضي مسلمان‌نماها هم درمسیر تحقق خواست دشمن از شيطان بزرگ پيروي مي‌كنند.

ابوالخير زبير در ادامه سخنان خود گفت: بزرگ‌ترين آموزه و درس حج، وحدت و اتحاد ميان مسلمانان جهان است.

آزادسازی بیت‌المقدس باید هدف اصلی کنگره جهانی حج باشد

شیخ امین شهیدی، رييس مؤسسه امت واحده پاکستان، ديگر سخنران اين همايش هم در سخنان آغازين خود گفت: حج چندين بُعد دارد؛ يك بعد عبادي و بعد ديگر و خيلي مهم آن بُعد سياسي حج است.

وي سپس با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبري (مدظله العالي) به مناسبت حج كه در آن آمده است؛ «يكي از ويژگي‌هاي ممتاز فريضه حج، ظرفيت بي‌نظير اجتماعي آن است؛ چون حج مظهر عظمت، وحدت و يكپارچگي و قدرت امت اسلامي است»، گفت: آزادسازی بیت‌المقدس باید اصلی‌ترین هدفی باشد که مسلمانان در کنگره عظيم جهانی حج آن را پیگیری و مطالبه می‌کنند.

وی افزود: ما باید علیه تهاجم آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ایستادگی و مقاومت کنیم.

كشورهاي اسلامي، همانند ايران از ملت‌هاي مظلوم دفاع كنند

شیخ محمد مفتی گلزار احمد نعیمی، رييس حوزه علميه اهل سنت جامعه نعيميه و روحانی برجسته  اهل سنت پاکستان نیز با بيان اينكه مسلمانان در کنگره حج با یکدیگر متحد هستند، به تجلیل از مقام شامخ حضرت امام خمینی (ره) برای احیای مسأله فلسطین پرداخت و در ادامه از تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران برای زنده نگهداشتن مسأله فلسطین قدردانی کرد.

این روحانی اهل تسنن پاکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه از ملت‌های ستم دیده جهان حمایت کرده و ما از دیگر کشورهای اسلامی می‌خواهیم که برای حل و فصل مسايل مربوط به امت اسلامی از مواضع و ابتکارات ایران حمایت کنند.

حج، اتحادآفرين است

حجت‌الاسلام محمدعلي توحيدي، رييس حوزه علميه شهر اسكردو پاكستان هم مقاله خود را با عنوان «حج از دیدگاه قرآن كريم و سنت پیامبر اکرم (ص)» در اين همايش ارايه داد و طي آن گفت: حج در قرآن و در آموزه‌هاي پيامبر گرامي (ص) از جايگاه و منزلت والایي برخوردار است كه مسلمانان سراسر جهان را یکبارچه متحد مي‌سازد.

محمد خالد مسعود، رييس سابق شوراي ايدئولوژي دولت پاكستان و يكي از اندیشمندان مذهبی برجسته اين كشور نیز گفت: مسلمانان امروز قربانی توطئه دنیای غرب هستند؛ بنابراین اتحاد و همبستگی ما برای مقابله با دشمنان مشترک اجتناب ناپذیر است.

وی تأکید کرد: مسلمانان جهان باید علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از ملت مظلوم فلسطین ایستادگی کنند.

بنا بر اعلام اين گزارش، در حاشیه این سمینار، نمایشگاه عکس و کتاب با عنوان «حج» از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برپا شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha