چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سید عارف الحسینی

حوزه/ کارشناس پاکستانی گفت: شهید حجت الاسلام والمسلمین عارف الحسینی برای ایجاد مساجد در مناطق دور افتاده و محروم، برنامه ریزی وسیعی داشت و موفق شد در مناطق ایالت سرحد سند و بلوچستان این برنامه‌ها را پیاده کند.

به گزارش سروس بین الملل خبرگزاری «حوزه» سید عارف حسین الحسینی ، در حوزه علمیه قم، قبل از انقلاب اسلامی ایران نزد اساتید بزرگی همچون حضرات آیات فاضل لنکرانی، شیخ جواد تبریزی، مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، مرتضی مطهری، ستوده و حرم پناهی دروس حوزوی را فرا گرفت. عارف حسینی در ایام اقامت در نجف در کنار شخصیت‌های مبارز قرار گرفت و این اولین آشنایی وی با امام خمینی(ره) و آغاز تحول فکری و سیاسی در زندگی ایشان بود. به دلیل شرکت در فعالیت‌های انقلابی و شرکت در تظاهرات، در اعتراض به ظلمی که نسبت به حضرت آیت الله حکیم اعمال می‌شد، دستگیر و حدود یک ماه زندانی و سپس توسط بعثی‌ها از عراق اخراج گردید.

ابو عماد انصاری کارشناس پاکستانی از طلاب جامعه المصطفی با اشاره به جایگاه و شخصیت شهید عارف حسینی رهبر سابق شیعیان پاکستان در گفت‌وگو با سرویس بین الملل «حوزه» به بیان اقدامات و خدمات اجتماعی و فرهنگی این مبارز شهید  برجسته در پاکستان پرداخت.  

ابوعماد انصاری کارشناس پاکستانی گفت: سید عارف حسینی پس از اخراج از عراق به پاکستان رفت و به فعالیت‌های علمی - سیاسی پرداخت. وی در این مدت در بین مسلمانان پاکستان نفوذ گسترده‌ای پیدا کرد. در سال ۱۳۵۳ دوباره جهت فراگیری بیشتر علوم اسلامی، راهی نجف شد و با عدم موافقت برای ورود به کشور عراق، ناگزیر مقیم حوزه علمیه قم شد. در قم در کنار تحصیل به فعالیت‌های سیاسی نیز مشغول شد. ورود حسینی به حوزه علمیه قم همزمان با گسترش نهضت روحانیت در ایران بود. وی در تظاهرات شرکت کرده و دیگر طلاب پاکستانی ساکن حوزه علمیه قم را نیز ترغیب می‌ کرد.

 

شهید   عارف الحسینی

وی خاطر نشان کرد: از این جهت بود که طلاب غیر ایرانی، به ویژه طلاب پاکستانی، تحت مراقبت شدید ساواک قرار گرفتند و به همین سبب عارف حسینی نیز پس از شناسایی، دستگیر و از ایران اخراج شد.حسینی پس از ورود به پاکستان برای بیداری توده‌های مردم پاکستان به تبلیغات علیه شاه ایران پرداخت و از نهضت امام خمینی(ره) در ایران حمایت کرد.

الگوبرداری از انقلاب اسلامی ایران در پاکستان توسط عارف الحسینی

انصاری با اشاره به برخی از اقدامات عارف حسینی در پاکستان گفت: وی برای شروع تحول فرهنگی - سیاسی در ساختار جامعه پاکستان اقداماتی انجام داده و به تبلیغات علیه ضیاءالحق حاکم پاکستان پرداخت و حرکت‌هایی در جهت مقابله با تبعیض حکومت علیه شیعیان انجام شد که به نتیجه رسید.

تاسیس مراکز آموزشی و دینی در پاکستان

کارشناس پاکستانی گفت: وی جهت گسترش معارف دینی ،مراکز آموزشی و عبادی زیادی را در شهرهای مختلف پاکستان بنا نهاده‌است. این کانون آموزشی با برنامه‌های سنتی و جدید توام بود. تدریس رشته‌های نو و پاسخگویی به نیاز جامعه بر اساس شرایط زندگی اجتماعی عصر، همانند اقتصاد، علوم سیاسی و آموزش های اعتقادی در آن جریان داشت.

 

شهید   عارف الحسینی

انصاری افزود: پس از شهادت وی اسم این مرکز دینی - علمی به نام جامعه شهید عارف الحسین الحسینی تغییر یافت. با توجه به عدم امکانات اقتصادی لازم در مناطق شیعه نشین، این حوزه دینی، بسیار زیبا و به شیوه جدید ساخته شده و از امکانات لازم بر خوردار است. این حوزه علمیه در شهر پیشاور قرار دارد.

احداث بیش از ده ها مسجد در مناطق دور افتاده پاکستان

کارشناس پاکستانی با اشاره به اقدامات فرهنگی و دینی عارف حسینی در پاکستان گفت: وی برای ایجاد مساجد در مناطق دور افتاده و محروم، برنامه ریزی وسیعی داشت و موفق شد در مناطق ایالت سرحد سند و بلوچستان این برنامه‌ها را پیاده کند. احداث بیش از ده مسجد در نقاط مختلف از این جمله‌است. همچنین حسینیه‌های متعددی توسط وی تاسیس شده و در حال حاضر به فعالیت می پردازند.

تاسیس شفاخانه یا درمانگاه به همت شهید عارف الحسینی

وی با اشاره به تلاش های رهبر سابق شیعیان پاکستان در بعد اجتماعی گفت: در شهرستان پاراچنار و در حاشیه شهر درمانگاهی به نام «شفاخانه علمدار» با تلاش وی ساخته شد، در این درمانگاه علاوه بر وسایل درمانی و امکانات مورد نیاز بیماران، سی تخت برای بستری شدن بیماران وجود دارد. پزشکان ماهر با وسایل و ابزار پیشرفته به معالجه بیماران می‌پردازند.

انصاری تصریح کرد: در شهر کراچی برای معالجه افراد فقیر و بی‌بضاعت درمانگاهی به نام «العصر» به دستور مستقیم ایشان تأسیس شد و هم اکنون نیز مردم محروم این شهر را پوشش می‌دهد.

 

شهید   عارف الحسینی

کارشناس پاکستانی در پایان گفت: وی صبح جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۶۷ (۵ اوت ۱۹۸۸) هنگام نماز صبح در مدرسه‌ علمیه معارف اسلامی پیشاور هدف گلوله قرار گرفت. وی پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.برای مشارکت در تشییع پیکر این شهید بزرگوار هیئت عالی رتبه‌ای از جمهوری اسلامی ایران وارد پیشاور شد تا در تشییع پیکر شھید عارف حسینی شرکت کنند. آیت الله جنتی بر پیکر ایشان نماز خواندند و پس از آن پیکر مطھرش با بالگرد به طرف زادگاهش پاراچنار انتقال یافت.

امام سید روح‌الله موسوی  خمینی پس از شھادت این مبارز برجسته با شدیدترین الفاظ بر اسلام جعلی‌ که از آن به اسلام آمریکایی تعبیر می کردند، انتقاد کردند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha