یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله اعرافی در جمع مردم شاهرود

حوزه/ آیت الله اعرافی در مراسم دعای عرفه شاهرود، گفت: گناه آثار مخرب زیان باری در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی به جا می گذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از شاهرود، آیت‌الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای شاهرود، با تاکید بر ضرورت گسترش اخلاق اسلامی در جامعه، اظهار داشت: گناه آثار مخرب زیان باری در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی به جا می گذارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر این که هر گناهی در جامعه یک درجه از زیان را به وجود می آورد، تصریح کرد: اثر مخرب گناه در جامعه نیز تاثیر می گذارد، همان طوری که اثر نیک اطاعت از خدا در جامعه تاثیر دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه سلسله عواملی وجود دارد که اگر ضمیمه به گناه شود، گناه را بدتر می‌کند، افزود: جوانان و نوجوانان به عوامل بدتر شدن گناه در جامعه بیشتر توجه کنند.

وی با اشاره به عوامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه، گفت: اولین عامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه کوچک شمردن گناه در جامعه است و در ذهن و فکر ما نباید مهم نبودن گناه بگذرد و حتی گناهان صغیره را هم نباید کوچک شمرد زیرا کوچک شمردن گناه عملی بدتر از ارتکاب گناه است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه کوچک شمردن گناه در جامعه یک خطای بزرگ است، افزود: امام علی (ع) فرمودند که «بدترین گناهان کم شمردن گناه در جامعه است».

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آشکار کردن گناه در جامعه دومین عامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه است، تصریح کرد: زیر پا گذاشتن قانون خداوند متعال توسط ما و آشکار نمودن این عمل برای دیگران عذاب و عقاب ما را بیشتر می‌سازد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه امام علی (ع) فرمودند که «اگر شخصی پس از ارتکاب گناهی آن گناه را آشکار کرد، خداوند متعال نقمت خودش را تعجیل می‌کند»، افزود: اگر شخصی گناهی را آشکار کند حریم خداوند متعال را در جمع شکسته است و این شکسته شدن حریم موج دارد و الهام می‌کند تا دیگری نیز این عمل را یاد بگیرد؛ اگر کسی حق همسر و فرزند خود را در گفت‌وگو‌های دو نفره و خانوادگی نادیده بگیرد و در فامیل این عمل را بیان کند گناهی را در جامعه آشکار ساخته است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر پرهیز از آشکار کردن یک گناه در جامعه، گفت: با آشکار ساختن یک گناه فرهنگ جامعه نیز تغییر پیدا می‌کند.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: سومین عامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه اصرار بر گناه، تداوم و استمرار آن در جامعه است و تکرار گناه سبب تأثیر تصاعدی ریاضی گونه آن در جامعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در روز عرفه جمع شده‌ایم تا در پیشگاه خداوند متعال توبه کنیم، افزود: توبه یعنی بازگشت؛ بازگشت به زبان نیست و توبه 4 رکن علم، حال، فعل و قول را دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به ارکان توبه گفت: علم در توبه یعنی شخص گناه‌کار باید بفهمد که گناه کرده است و به گناه خود توجه داشته باشد، حال در توبه یعنی در دل اظهار پشیمانی کند و نسبت به ارتکاب خطا صورت گرفته پشیمان باشد، فعل در توبه یعنی در راستای جبران خطای صورت گرفته نظیر حق‌الناس و کسب رضایت مردم تلاش کند.

وی با بیان اینکه تداوم عمل گناه در جامعه فرهنگ جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: ادامه گناه ارزش‌های جامعه را دگرگون می‌کند و امام علی (ع) فرمودند که «بالاترین گناه تکرار گناه است».

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه احساس لذت و شادی از گناه، چهارمین عامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه است، خاطرنشان کرد: اگر کسی پس از ارتکاب خطا غم و اندوه و ناراحتی در دلش به وجود آمد باید این حالت را قدر بداند و خوشحالی در گناه سبب تشدید گناه می‌شود، امروز امام حسین (ع) و شهدا از ما می‌خواهند به این اصل برسیم که نسبت به ارتکاب گناه خودداری کنیم و انقلاب اسلامی می‌خواهد ما به اصل حقیقت دین برگردیم.

وی اضافه کرد: پنجمین عامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه گناهی است که با آن گوشت و پوست و خون انسان رشد می‌کند؛ گناه حرام‌خواری با پوست و خون انسان عجین می‌شود و امام حسین (ع) در قیام عاشورا فرمودند که «دل‌های شما از حرام پر است که خداوند متعال نمی‌ترسید و فرزند رسول خدا (ص) را این‌جور محاصره کردید» و عدم انجام درست وظیفه محوله در کار سبب کسب مال حرام می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ارتکاب گناه از سوی عالم و اهل علم ششمین عامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه است، بیان کرد: اگر عالم حوزه رفته‌ای، دانشگاه و یا دبیرستان رفته‌ای خطایی از او سر بزند عامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه است و هرچه کسی با علم بیشتر گناه کند عذاب او بیشتر است؛ در روایت است که «اهل جهنم از بوی تعفن یک عالم بد در عذاب هستند».

آیت‌الله اعرافیف گناه کسی که مسؤول است و مسؤولیت خانواده و یا مجموعه‌ای را بر عهده دارد را هفتمین عامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه برشمرد و گفت: هشتمین عامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه گناه کسی است که آغازگر گناه است یعنی فرهنگ‌ساز یک گناه بوده است و اگر کسی پایه‌گذار گناهی باشد تا قیامت در آن گناه شریک است و اگر کسی پایه‌گذار عمل خیر و درست و نیکی باشد تا قیامت نیز برای وی حسنه می‌نویسند.

وی با اشاره به اینکه گناه در زمان‌ها و مکان‌های مقدس نهمین عامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه است، افزود: فرصت دعای عرفه بهترین فرصت برای درخواست و طلب رحمت و معرفت از خداوند متعال است و هرچه می‌خواهید در عرفه از خداوند متعال بخواهید؛ روز عرفه به‌واسطه عظمت و جایگاهی که دارد به ماه مبارک رمضان شانه می‌زند و ارتکاب عمل گناه در زمان‌هایی مانند عرفه و در مکان‌هایی مانند مسجد، گلزار شهدا و... سبب افزایش عقاب گناه می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه دهمین عامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه گناهی است که شبکه‌سازی شود، گفت: گناه گروهی، باند قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا عامل بدتر شدن عمل گناه در جامعه است و مقام معظم رهبری همواره در راستای مبارزه با کالای قاچاق تأکیددارند؛ بسیاری معتقدند که عدم قاچاق کالا سبب فاصله گرفتن جامعه از بیکاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر گناهی به‌صورت باندی و گروهی شد افزایش عقاب آن بیشتر است، افزود: از گناه باید به‌ شدت به ‌واسطه آثار زیان بار آن در دنیا و آخرت پرهیز کنیم؛ اگر گناه در جامعه رواج یابد قصه عاشورا تکرار می‌شود و شمر و یزیدهایی تربیت می‌شود که در برابر جریان حق خواهند ایستاد.

آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک فرصت بی‌نظیر در کشور است و ایثار و وفاداری ملت ایران امروز سبب نورافشانی انقلاب اسلامی در نقاط جهان شده است، تصریح کرد: در یکصد کشور دنیا به ‌واسطه انقلاب اسلامی پایه‌های دینی بنیان‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران خوشحال و خوشنود باشند که امروز خون شهیدان انقلاب اسلامی در همه عالم نورافشانی می‌کند، افزود: امروز انقلاب اسلامی توانسته است دروازه‌های عالم را به روی معارف الهی باز کند و خانواده‌های شهید و ایثارگر به خودشان افتخار کرده و ببالند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه خداوند متعال نعمت انقلاب اسلامی را به ملت ایران داده است که می‌تواند دنیا را متحول سازد، گفت: اگر کسی به این فرصت تحول دنیا توسط انقلاب اسلامی خیانت کند گناه بسیار سنگینی مرتکب شده است.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به اینکه ارزش هر عمل به نیت و موج آن عمل است، خاطرنشان کرد: جریان حق در عالم در حال تابش و درخشش است و خدمت به آن بالاترین ارزش و خیانت به آن بدترین گناه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha