جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام بهرامی

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه قزوین گفت: ترک گناه باعث رشد و شکوفایی فردی و اجتماعی فرد شده و ارتکاب گناه باعث محروم ماندن از رزق و روزی خواهد شد، چرا که گناه ریشه جامعه را می سوزاند و نورانیت را از بین می برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام محمد محبی، امروز در جمع طلاب مدرسه التفاتیه قزوین به موضوع گناه در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: برخی از افراد متأسفانه به راحتی مرتکب گناه میشوند و برا ترک آن تلاش نمی کنند، که همین گناه بر روح و جسم انسان تاثیر منفی می گذارد، لذا باید همیشه بر ترک گناهان، مداومت داشته باشیم.

اثرات گناه در زندگی افراد

وی افزود: فرد گناهکار در قلب و چهره خود نوعی تاریکی و ظلمت را حس نموده و دیگران نیز این تاریکی و افسردگی را احساس می کنند، به عبارت دیگر گناه باعث تاریکی چهره، تاریکی قلب، سستی در بدن، کمبود روزی و ایجاد نفرت در قلوب دیگران می شود.

عضو شورای حوزه علمیه قزوین ادامه داد: یکی از راههای شیطان برای دور ساختن انسان از صراط مستقیم، ایجاد تزلزل در او در هنگام انجام اعمال نیک و همچنین مقابله با تصمیمات و اعمال ناشایست است و شیطان این گونه به انسان القا میکند که توانایی انجام اعمال خوب و عدم انجام اعمال بد را ندارد.

دلایل اصلی انجام گناه

وی تصریح کرد: انسان ممکن است در انجام گناه، به جایی برسد که شیطان برای گمراه ساختن او، نیاز به دادن وعده نداشتهباشد، بلکه فرد به عبدی برای شیطان بدل شده و مورد امر و نهی او قرار گیرد و از این روست که قرآن در آیه 169 سوره بقره میفرماید» إِنَّما یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ «او (شیطان) شما را فقط به انواع بدی ها و زشتی ها دستور مى‏ دهد».

وی افزود: یکی از دلایل اصلی انجام گناه این است که ما انواع گناه را نمی شناسیم و این عدم علم، باعث حرکت ما به سمت فعل گناه میگردد.

حجت الاسلام محبی در پایان گفت: گناهان شیرین گناهانی هستند که انسان برای دستیابی به یک لذت حرام مرتکب میشود و این لذتها ریشه در ذات و غریزه انسانی دارند و خداوند برای پاسخ به آنها مسیرهای حلال را فراهم آورده، اما برخی از این مسیرها عدول کرده، سعی در پاسخ به این غرایز و کسب این لذت ها از راه های حرام دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha