سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ نشست خبری عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ مساله نفوذ اساساً فراجناحی است و مربوط به اساس انقلاب است،سخن از این جناح و آن جناح نیست، بلکه منظور پاسداری از انقلاب اسلامی است؛ مجلس خبرگان رهبری نیز در راستای تقویت رهبری است و رهنمودهایی که ایشان دارند را باید دنبال کند و می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید احمد خاتمی ،پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست خبری اعلام برنامه های سومین اجلاس رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که در سالن جلسات دبیرخانه این مجلس واقع در قم برگزار شد، گفت: خبرنگاران رسالت مهمی در اطلاع رسانی و سلامت جامعه دارند و باید بکوشند هر چه بیشتر و بهتر در مسیر کسب رضای الهی عمل شود و طبعاً در این جهت اصل بر امانت، صداقت و مصلحت باشد که اگر چنین بود خبرنگاران نقش ارزنده ای در سلامت جامعه بر عهده دارند.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: در باب خبرها لازم است، مردم به هر خبری اعتماد نکنند، گوینده خبر اگر فاسق است، یعنی کسی که از خطوط قرمز خدا عبور کرده، نباید به خبرش اعتماد کرد و باید تحقیق و پژوهش کرد و اگر درست بود پذیرفته شده  و اگر نادرست بود از آن عبور کرد.
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: بنده امیدوارم رسانه های ما به جایی برسند که محور ارزیابی شوند و مردم صحت و سقم خبرهای دیگران را با خبرهای رسانه های ما پیگیری کنند.
آیت الله خاتمی  در ادامه با بیان اینکه سومین اجلاس رسمی خبرگان رهبری در دوره پنجم، 28 و 29 شهریور ماه برگزار می شود گفت: روز پنج شنبه خبرگان در مرقد مطهر امام(ره) حاضر شده تا با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید پیمان کنند و اعلام کنند پرچمی که ایشان به اهتزار درآورد به همت همه به خصوص خبرگان رهبری برافراشته می ماند و ان شاء الله بعد از آن، دیدار با مقام معظم رهبری و استفاده از رهنمودهای ایشان است که در دستور کار می باشد.
وی با تشریح برنامه های سومین اجلاس رسمی خبرگان رهبری گفت: دستور کار این اجلاس، مثل اجلاس های دیگر، یا سخنرانی افتتاحیه آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری می باشد که این مهم با حضور خبرنگاران رسانه های جمعی انجام می شود و بعد از آن، جلسه غیرعلنی آغاز می شود که غیرعلنی بودن آن هم به خاطر اهمیت موضوع است و گرنه بسیاری از مسایلی که در جلسه مطرح می شود، قابلیت این که علنی هم بشود دارد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: بنده به عنوان کسی که سه دوره در مجلس خبرگان است، معتقدم معنای غیرعلنی این است که ممکن است حرف هایی  زده شود که چه بسا دیگران و بیگانگان سواستفاده می کنند، جلوی این کار گرفته شود و گرنه مردم عزیز ما محرم هستند.
وی افزود: بعد از آن نطق های پیش از دستور نمایندگان خبرگان رهبری است  که حدود 16 نفر در چهار جلسه هر کدام به مدت 15 دقیقه صحبت می کنند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در سال های اخیر دو تبصره به این نطق ها زده شده است به این معنا، اگر هیئت رئیسه تشخیص داد طرحی مهم تراز نطق هاست، می توانند تعداد نطق ها را کم کنند، همچنین می توانند نطق قبل از دستور، میان دستور قرار گیرد که البته نیاز به تصویب هیئت رئیسه دارد.
وی افزود: در این نطق ها، نمایندگان خبرگان مسایل کلان کشور به ویژه آن مباحث که مربوط به ولایت می شود مطرح شده و در این اجلاس یک مهمان مدعو دارم که شیوه دعوت این است که کمیسیون سیاسی موضوعات مهم قابل طرح را مطرح کرده و گزینه ها را نیز مطرح می نمایند؛ در این اجلاس مثل اجلاس های دیگر کمیسیون سیاسی نامه ای فرستاد و یکی از مسایل مهم مطرح شده نفوذ به خصوص نفوذ فرهنگی است.
آیت الله خاتمی گفت: چهره هایی معرفی شده بودند از جمله چهره هایی که درباره نفوذ، کار میدانی و تحلیلی  کرده بودند، حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه است که کتابی در رابطه با نفوذ نوشته،وی سخنرانیکرده و بعد از وی، 5 نفر هر کدام به مدت 10 دقیقه اظهار نظر می کنند.
وی گفت: در اجلاس های دیگر ما دو مدعو داشتیم، اما چون در این اجلاس دو طرح مطرح است، ترجیح داده شد برای این که به این طرح ها برسیم ، مهمان دومی نداشته باشیم.
امام جمعه موقت تهران در تشریح این طرح ها خاطر نشان ساخت: این دو طرح شامل افزایش تعداد اعضای کمیسیون های سیاسی و اجتماعی و نیز کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت فقیه بود و این دو کمیسیون جزو کمیسیون های پرکار هستند.
کار خبرگان فقط سالی دو اجلاس نیست

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری  افزود: البته باید توجه داشت، کار خبرگان فقط سالی دو اجلاس نیست، بلکه ما کمیسیون های متعددی داریم و جلسات بسیاری تشکیل می شود ، به خصوص کمیسیون سیاسی که فعالیت بسیاری دارد.
وی گفت: هر چند کمیسیون های دیگر نیز به طور جدی به کارها می پردازن؛‌ به صراحت می گویم، نشاط شایسته ای در همه کمیسیون های خبرگان دیده می شود به خصوص خبرگان جوان.
 آیت الله خاتمی گفت: با توجه به گسترش کار این دو کمیسیون و استفاده از همه ظرفیت های خبرگان،  آیین نامه طرحی تصویب شد که اعضای دو کمیسیون افزایش یابد؛ چرا که در صحن علنی بحث شده و احتمالاً تصویب می شود کمیسیون سیاسی اجتماعی از 11 نفر به 16 نفر افزایش یافته و تعداد اعضای کمیسیون پاسداری از ولایت فقیه از 10 نفر به 16 نفر می رسد.
*طرح اصلاح قانون انتخابات خبرگان نیز در دستور کار است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: اصل 168 قانون اساسی می گوید که هر گونه تغییر و تحول در این قانون و مقررات خبرگان در صلاحیت خود آنان است، ما در انتخابات اخیر در رابطه با خبرگان احساس کردیم خلاهایی در قانون انتخابات خبرگان است به ویژه که مقام معظم رهبری سیاست های کلی انتخابات را ابلاغ فرمودند؛ مجلس خبرگان رهبری خودش را مخاطب این سیاست ها می داند و لذا بر این اساس کمیسیون آیین نامه همت خوبی کرده و در چند جلسه مصوبه ای در قالب 36 ماده و 24 تبصره گذرانده اند و به هیئت رئیسه آمده و قرار است بعد از تصویب در صحن علنی به وزارت کشور ابلاغ شده و بعد اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی حداقل مدرک باید فوق لیسانس باشد، اما در انتخابات خبرگان چنین چیزی وجود ندارد گفت: به برکت سیاست های کلی ابلاغی رهبری، بسیار امیدواریم که در این خصوص یک تجدیدنظری صورت گیرد، ما به عنوان مجلس خبرگان به عنوان نخستین نهادی که به فرمایش رهبری لبیک گفته است،امیدواریم انتخابات ریاست جمهوری نیز اصلاح شود.

آیت الله خاتمی افزود: نکته بعدی در رابطه با سن افراد است ،مجلس خبرگان رهبری وظیفه انتخاب رهبر است که اهمیت بسیاری دارد،جوان گرایی در مباحث اجرایی ارزشمند است البته نه به معنای نادیده گرفتن تجربه ها، اما در این عرصه نیاز به ملاحظاتی است، به هر حال تفاوت است که یک کسی مثل مرحوم آیت الله مشکینی و آیات جنتی و مهدوی کنی رئیس خبرگان باشد یا یک جوان 18 ساله چه آن که طبعاً توجه مرم به پیشکسوتان بیشتر است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرمایشات بسیار مهم مقام معظم رهبری در دیدار طلاب و اساتید حوزه علمیه تهران با ایشان درباره اهمیت حفظ و تقویت روحیه انقلابی و مبارزه با دشمن ابراز داشت: مبارزه الزاماً به معنای درگیری نیست، بلکه منظور و مفهوم جهاد را دارد؛ آنچه مهم است این که نباید آرام گرفت و بلکه پیوسته باید در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی در میدان بود، این میدان ، عرصه تبیین و روشنگری و دفاع از ارزش های اسلامی است که در آن خسته نشدن و عقب نشینی نکردن مهم است
آیت الله خاتمی گفت: انقلاب اسلامی یک موجود زنده است و موجود زنده برای تداوم خود نیاز به پاسداری دارد، چه آن که اگر به بدن رسیدگی نشود ، چه بسا بیماری او را از پای در می آورد ، انقلاب اسلامی هم موجود زنده است که برای تداوم آن باید تلاش و مجاهدت کرد و هر کس در شان و جایگاه خود باید این تلاش را داشته باشد،در عرصه هایی که حضور خبرگان لازم است ، خبرگان در دفاع از انقلاب اسلامی قاطعانه ورود می یابد.

*خطر نفوذ همان است که دشمن اعلام داشت
عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: وزیر امور خارجه آمریکا گفت که استراتژی ما تغییر نظام از درون است که به معنای نفوذ است و اشاره به برخی افراد هم داشت که البته دولت محترم و مقامات مسئول برخورد کرد،البته خوشبختانه در مقابله با این مقام آمریکایی گروه هایی در ایران نیز بیانیه داده و اظهارات مداخله جویانه را محکوم کرده اند اما این نشان می دهد که دشمن امید به نفوذ دارد و باید این نفوذ روشن شود ؛در عرصه فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مصادیق این نفوذ باید مشخص شود
*مساله نفوذ و تبیین آن بحث بسیار مهم است
وی گفت: مساله نفوذ اساساً فراجناحی است و مربوط به اساس انقلاب است،سخن از این جناح و آن جناح نیست، بلکه منظور پاسداری از انقلاب اسلامی است؛مجلس خبرگان رهبری نیز در راستای تقویت رهبری است و رهنمودهایی که ایشان دارد را مجلس خبرگان باید دنبال کند و می کند،خروجی مباحث اولا در صحن جامعه خود را نشان می دهد چنان که بسیاری از اعضا دارای تریبون های موثری هستند.

امام جمعه موقت تهران افزود: قانون چارچوب خبرگان را مشخص کرده اما مقام معظم رهبری از خبرگان خواسته اند که فقط بیانیه نداده و قطعنامه صادر کرده و از دولت و نهادها مطالبه گری کند، ضمن آن که ما خود را مقابل دولت نمی بینیم و خود رئیس جمهور، عضو خبرگان است و اگر نکته و نقدی باشد مطرح شده و پیگیری می شود.

آیت الله خاتمی گفت: خبرگان باید در عرصه نشاط بین المللی حضور موثری داشته باشد و در همه اجلاسیه ها به مسایل بین المللی و از جمله منطقه ای اهمیت بسیاری داده می شد کما این که چندین بار از سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس دعوت به عمل آمد.

داشتن سطح 4 به معنای امتحان نگرفتن نیست

وی در پایان گفت: مجلس خبرگان به حواشی توجه ندارد، این که گفته شد نیاز به سطح 4 است به معنای امتحان نگرفتن نیست، بلکه بحث ثبت نام است و کاندیدا می شود و بحث صلاحیت علمی و صلاحیت های دیگر برعهده شورای نگهبان است و لذا دست شورای نگهبان باز است و چه بسا کسی که در دوره پنجم صلاحیتش تایید شده مسایلی پیش آمده باشد که صلاحیت او رد شود، در هر دوره ای شورای نگهبان همه صلاحیت ها را بررسی می کند و دست شورا از این جهت باز است که افرادی در هر دوره ای انتخاب کند که هم صلاحیت علمی شان محرز باشد و هم صلاحیت دیگرشان.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha