پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش گفت‌وگوی ادیان در لبنان

حوزه/ دانشگاه معارف لبنان و جمعیت پیشرفت علوم در روزهای ۲۱ و ۲۲ شهریور ماه جاری همایشی را با عنوان به سوی گفت‌وگوی ادیان در بیروت برگزار می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دانشگاه معارف و جمعیت پیشرفت علوم قرار است در روزهای 21 و 22 شهریور ماه جاری همایشی را با عنوان به سوی گفت‌وگوی ادیان در بیروت برگزار کنند.

در این همایش شخصیت هایی همچون میشل عون رئیس جمهور لبنان، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شرکت خواهند داشت.

دانشگاه معارف و جمعیت علوم لبنان ضمن دعوت از تمام شخصیت ها برای مشارکت در این همایش، هدف از برگزاری آن را بررسی و تحقیق درباره راه های شکل گیری فرهنگ دینی انسان دانستند؛ فرهنگی که انسان بتواند از طریق آن و در پرتو دین، به خود و دیگران و ادیان مغایر با دین خود بنگرد؛ چراکه اعتقاد برگزار کنندگان این همایش بر این است که چنین فرهنگی اصل و مبنای رفتار انسان ها قرار می گیرد و حتی رفتارهای خصمانه انسان ها در برابر ادیان آسمانی نیز بر اساس چگونگی همین فرهنگ شکل می گیرد و انسان ها گاه بر اساس بی بهره بودن از این فرهنگ مرتکب خشونت و قتل می شوند.

برگزار کنندکان این همایش تاکید کردند: ما بنا نداریم بار دیگر بر ضرورت و اهمیت گفت‌وگو تاکید کنیم، بلکه دوست داریم در این همایش درباره این سخن بگوییم که فرهنگ چنین گفت‌وگویی چگونه در میان انسان ها پدید می آید و چه موانعی بر سر راه آن قرار دارد و اینکه چه مؤسساتی باید برای نشر این فرهنگ تلاش کنند؟ و مبنای دینی ما در این بحث نیز آیه قؤآن است که می فرماید: يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ" (حجرات، 13).

این همایش بین المللی در دو روز برگزار می شود و شخصیت های دینی در مراسم افتتاحیه آن سخنرانی خواهند کرد و بحث های ارائه شده در این همایش نیز در 5 محور زیر خواهند بود:

1. شکل گیری فرهنگ دینی و تعدد پذیری فکری

2. موانع گفت‌وگوی ادیان

3. نقش مؤسسات دینی در ایجاد فرهنگ گفت‌وگو

4. مؤسسات گفت‌وگو

5. آینده گفت‌وگو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha