پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام اصفهانیان

مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) با اعلام این که همایش ملی « از غدیر تا اربعین» به مدت سه روز در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می شود، تاکید کرد: امروز در دوران انحطاط و لاابالی فرهنگی جامعه بشری قرار گرفته ایم که اربعین، یک معجزه و آیه الهی برای تغییر این وضعیت است .

حجت الاسلام سعید اصفهانیان در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد پیرامون برگزاری همایش ملی « از غدیر تا اربعین» در مشهد، گفت: امروز در دوران انحطاط و لاابالی فرهنگی جامعه بشری قرار گرفته ایم که در چنین زمانه ای وجود پدیده ای به نام اربعین، یک معجزه و آیه الهی برای تغییر این وضعیت و در جهت تغییر مناسبات فرهنگی جامعه جهان است.

 مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) در تبیین هدف از برگزاری این همایش، گفت: جریان اربعینی از ابعاد مختلف باید مورد کنکاش قرار گیرد و امروزه ایجاد یک جریان  فکری و معرفتی  ارزشمند و مرتفع برمحور جریان اربعینی می بایست هدف جامعه نخبگان باشد که به همین دلیل همایشی با عنوان «از غدیر تا اربعین» برگزار می‌کنیم تا این حلقه در کنار حلقه های دیگر از یک زنجیره فکری و معرفتی بتواند جریان  فکری را در حوزه اربعینی شکل دهد.

وی در ادامه دلیل نامگذاری این همایش با عنوان «از غدیر تا اربعین» اینگونه تبیین کرد که هسته مرکزی ماجرای اربعین فعلی با محوریت شیعیان و جامعه شیعی شکل گرفته است لذا تمرکز بر جریان فکری اربعین در ابعاد اصلی خودش با محوریت ابعاد و آرمان های شیعی و اهداف اسلام ناب سامان پیدا می کند و از این جهت عنوان این همایش ملی را اینگونه نا مگذاری کردیم چرا که  جریان اربعینی چیزی فراتر از قبایل، عشایر، ملت ها و ادیان را درگیر کرده است.

حجت الاسلام اصفهانیان در این باره افزود: منظورمان از غدیر،  غدیر هزار و اندی سال پیش است  که یک نقطه عطف در تاریخ بشر تلقی می شود  و منظور از اربعین، اربعین این زمانی به عنوان پدیده آسمانی و نجات بخش در این دوران است که از پس سال ها  تاریکی  و غیبت،  امروز به عنوان ثمرات بذرهای غدیر از درون سرزمینی مقدس خودنمایی می کند.

وی با اشاره به دومین دوره همایش ملی غدیر تا اربعین، گفت: این همایش از مجموعه برنامه های تمهیدی مقدماتی کنگره های بین المللی «عهد من الحسین و لقا الحسین» است که توسط این موسسه برگزار می شود.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) درباره اینکه چرا این همایش در مشهد برگزار می شود، گفت: شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی و معرفتی ایران تلقی می شود که البته نقش آن فراتر از این هاست و در تمدن آخرالزمانی ایرانیان و مسلمانان نقش بی بدیل دارد که بنابراین با توجه به موقعیت موجود و همچنین مقطع زمانی فعلی ضروری است که محوریت کارهای اندیشه ورزانه در مشهد سامان پیدا کند.

وی تاکید کرد: همایش ملی «از غدیر تا اربعین» با محوریت فعالیت های فکری و معرفتی اربعین است تا مشهد مقدس به فضای اصلی خودش که در دوران امام رضا(ع) فضایی بین الادیانی و تمدنی بود، برگردد.

حجت الاسلام اصفهانیان اظهار داشت: امسال جریان علمی خراسان بیش از گذشته در همایش ملی غدیر تا اربعین دخیل خواهد بود و اساتید فرهیخته حوزه و دانشگاه در سطح ملی در این همایش حضور خواهند داشت .

وی افزود: در این همایش موضوعات مقصد شناسی اربعین، نقش کانونی غدیر و نسبت اربعین موجود در حوزه های معرفتی و دینی و در آینده جهان اسلام بررسی خواهد شد و رویکرد آینده پژوهشی در همایش ملی غدیر تا اربعین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، دومین همایش ملی غدیر تا اربعین به مدت سه روز به همت موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) و با همکاری بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی از امروز آغاز بکار کرده و تا 24 شهریورماه در محل سالن اجتماعات بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی ادامه دارد.

انتهای پیام 313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha