جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیخ علی جمعه

حوزه/ شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر و عضو هیئت علمای بزرگ الازهر، ضمن استقبال از برگزاری کنفرانس جهانی افتا و زمان برگزاری آن گفت: این کنفرانس به بحران فتواهای گمراه کننده در جهان پایان خواهد داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، شیخ علی جمعه، مفتی سابق مصر و عضو هیئت علمای بزرگ الازهر، ضمن استقبال از برگزاری کنفرانس جهانی افتا و زمان برگزاری آن گفت: این کنفرانس به بحران فتواهای گمراه کننده در جهان پایان خواهد داد؛ چراکه این فتواها ثبات و امنیت جهان را به خطر انداخته است.

وی افزود: ما از فتواهای گمراه کننده زخم خورده ایم و چنین فتواهایی امنیت و ثبات جوامع را به خطر انداخته و نفرت را میان مردم پراکنده ساخته و کشتار و قتل عام انسان ها را توجیه می کند و زندگی انسان ها را به جهنم تبدیل کرده است و از این رو ما بسیار به برگزاری چنین کنفرانسی نیازمندیم تا به بررسی و مناقشه علمی این پدیده بپردازیم و نتایجی قابل قبول و اجرایی به دست بیاوریم و از این رو به نظر می رسد انتخاب موضوع کنفرانس با عنوان نقش فتوا در ثبات جوامع انتخابی دقیق و شایسته باشد.

علی جمعه ادامه داد: دبیرخانه عمومی دارالافتاء های جهان، مؤسسه ای با سابقه و قدیمی است که زادگاه آن مصر است که هدف از آن نظارت بر روند اجتهاد و اصلاح آن و احیاء فرهنگ افتاء جمعی می باشد؛ چراکه به نظر ما افتاء جمعی موجب دقیق شدن و معتدل شدن فتوا ها می شود و آن را از اضطراب و تشتت و انحراف دور می کند.

شوقی علام، مفتی کنونی مصر نیز در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: هدف از برگزاری کنفرانس جهانی افتا، آماده سازی علمی متصدیان فتوا و درمان و معالجه برخی کوتاهی ها و نواقص علمی و روش های استنباطی و بالا بردن سطح توانایی کارشناسان فتوا می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha