جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روحانیون و علما خواستار افزایش دانشگاه‌های اسلامی در جهان شدند

حوزه/ در همایش بین المللی چهار روزه «دانشگاه‌های اسلامی: ادغام دانش و توسعه پایدار» که در شهر اوسوبگو نیجریه برگزار شد، شرکت‌کنندگان خواستار تشکیل دانشگاه های بیشتری برای ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مسلمان در سطح بین‌المللی شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از vanguardngr، در همایش بین المللی چهار روزه  «دانشگاه‌های اسلامی» که در شهر اوسوبگو در ایالت اوسون نیجریه برگزار شد، روحانیون و علمای اسلامی خواستار تشکیل دانشگاه های بیشتری برای ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مسلمان در سطح بین‌المللی شدند.

این همایش با عنوان « دانشگاه های اسلامی: ادغام دانش و توسعه پایدار» که توسط موسسه بین المللی اندیشه اسلامی با همکاری بنیاد دانشگاه اسوبگو تشکیل شده بود شرکت کنندگانی از کشورهای مختلف مانند نیجریه، اوگاندا، نیجر و اردن داشت.

به گفته شرکت کنندگان در این همایش، تعداد دانشگاه‌های اسلامی در سرتاسر جهان نسبت به جمعیت 2 میلیارید مسلمانان بسیار کم بوده و به هیچ عنوان برای تامین نیازهای آموزشی جامعه اسلامی بین  المللی کفایت نمی‌کند.

شرکت کنندگان همچنین گفتند تعداد این دانشگاه ها برای تامین نیازهای معنوی دانش پژوهان مسلمان در سراسر جهان ناکافی است.

در بیانیه پایانی این همایش عنوان شد: حمایت مالی دائمی از تشکیل دانشگاه های و  مدارس اسلامی برای بقاء، رشد و توسعه این مراکز امری ضروری است. دانشگاه‌های اسلامی نیز باید تلاش هایشان را برای ترویج و بالابردن کیفیت آموزش تشدید  کرده و علم و عمل در دین را با هم بیآمیزند.

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به چالش های اجتماعی کنونی، مداخله و نقش دانشگاه‌های اسلامی غیرقابل اجتناب است و بنابراین برای حل مشکل کمبود معلمان و دانش آموزان در مدارس اسلامی نیز باید چاره اندیشی شود.

دانشگاه‌های اسلامی همچنین باید همراستا با قوانین کشورهایشان برنامه های درسی را طراحی کنند که شامل ادغام تعالیم اسلامی با دانش امروزی باشد.

این بیانیه همچنین اعلام کرد: دانشگاه های اسلامی در سرتاسر جهان نخست برای حل مشکلات اجتماعی از طریق ارائه آموزش با کیفیت در کنار ارائه آموزش معنوی برای دانش‌پژوهان تشکیل شده‌اند. دانشگاه‌های اسلامی و امت‌های مسلمان نباید تنها به ابراز نگرانی در رابطه با کاهش تحصیلات اسلامی بسنده کرده بلکه چاره ای برای مقابله با این چالش در پیش بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha