سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
اعدام

حوزه/ سازمان دموکراسی و حقوق بشر بحرین، افزایش چشمگیر اعدام را در کشور های حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان، بحرین و کویت محکوم کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سازمان دموکراسی و حقوق بشر بحرین، افزایش چشمگیر اعدام را در کشور های حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان، بحرین و کویت محکوم کرد.

به مناسبت روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام که مصادف با دهم اکتبر است، این سازمان بیانیه ای صادر و اشاره کرد: عربستان یکی از کشور هایی است که بیشترین حکم اعدام را اجرا کرده است.

بر اساس آمار ها، عربستان تا سال 2030 نزدیک به 2100 حکم اعدام اجرا خواهد کرد. عربستان طی سال 2017 میلادی 101 حکم اعدام اجرا کرده و این این سومین سال متوالی است که در آن عربستان بیش از 100 نفر را اعدام می کند.

این سازمان اشاره کرد: اعدام های عربستان دامن مخالفین مسالمت آمیزی را گرفته که به سبب مشارکتشان در اعتراضات و مطالبه دموکراسی بازداشت شدند و برای اعتراف زیر شکنجه قرار گرفته و در محاکمه ناعادلانه به اعدام محکوم شدند.

در بحرین، آل خلیفه در ژانویه گذشته (دی 1395) بعد از هفت سال اولین حکم اعدام را در حق سه تن از فعالان سیاسی به نام «علی السنکیس، سامی مشیمع،  عباس السمیع» اجرا کرد. این سه تن مورد شکنجه قرار گرفته و مجبور به اعتراف جنایت هایی شدند که مرتکب نشده بودند. در پی این اعدام، گزارشگر ویژه سازمان ملل درخصوص اعدام، این اعدام را کشتار غیر قانونی دانست.

این سازمان اشاره کرد: تعداد کل محکومین به اعدام در بحرین در حال حاضر 16 نفر است که 9 تن از بازداشت شدگان تنها در سال 2017 میلادی به اعدام محکوم شدند.

حسین عبد الله مدیر اجرایی این سازمان گفت: علارغم تلاش کشور های سرتاسر جهان در لغو مجازات اعدام، یک واقعیت هولناکی در کشور های حاشیه خلیج فارس وجود دارد به گونه ای که مجازات اعدام یکی از انواع مجازات است که برای متهمین از جمله مخالفین صلح جو اجرا می شود.

عبد الله تصریح کرد: رژیم بحرین و آل سعود به شکل گسترده ای از مجازات اعدام به عنوان سلاحی سیاسی علیه فعالان و مخالفین صلح طلبی که بعد از شکنجه و محاکمه غیر عادلانه محکوم می شوند، استفاده می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha