پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
درس اخلاق استاد صدیقی

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه تهران با بیان این که زیارت عاشورا کلاس خودسازی است، گفت: یکی از زمینه هایی که انسان از محدوده‌ی جذبه ولایت بیرون می شود و جزء مطرودین و ملعونین قرار می گیرد، مسئله ظلم است. و ایذای پیامبر(ص) و ایذای اولیای الهی از همین قبیل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، در جلسه درس اخلاق هفتگی مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، در جمع اساتید و طلاب، با اشاره به ایام سوگواری امام حسین(علیه‌السلام)، اظهار داشت: رهبر عارف، مجاهد، فیلسوف و فقیه‌ ما حضرت امام خمینی(ره) در بیان بزرگداشت ماه محرم و صفر فرمودند «ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم». از این جمله معلوم می شود، کسی که علاقه به نجات دارد، زمینه‌ی اتصال به کشتی نجات در این دو ماه بیشتر و بهتر از ایام دیگر است زیرا نجات عالم به دست امام حسین(ع) می باشد.

وی ادامه داد: شاید رمز گفتار نورانی پیامبر اکرم(ص) که فرمود «حسین منی و انا من حسین» همین ویژگی نجات بخش حضرت سیدالشهدا(ع) است. و این که حضرت ولی‌عصر(عج) وقتی تشریف می آوردند در اولین قدم ظهور که خود را معرفی می‌کنند بواسطه امام حسین(ع) خود را می شناسانند.

امام جمعه موقت تهران افزود: بر حسب روایات، «یا لثارات الحسین» از شعارهای حکومت مهدوی است و تعبیری که در زیارت عرشی عاشورا آمده است «السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره» از مؤیدات شخصیت وجودی امام حسین(ع) است.

وی با اشاره به آیه 119 سوره توبه گفت: خداوند متعال در این آیه می فرماید «یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین؛ ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا بپرهیزید و همراه راستگویان باشید». مخاطبین این آیه مومنین هستند زیرا خداوند با شخص غیرمومن سر و کاری ندارد بلکه خریدار مومن است و آیه «ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم» موید همین مطلب است.

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) عنوان داشت: پس خداوند خریدار مومنین بوده و با آن ها معامله می کند و هدایت خداوند نیز برای مومنین است و آیه «لقد منّ الله على المؤمنين إذ بعث فيهم رسولا من أنفسهم...؛ به تحقیق خدا بر اهل ایمان منت نهاد که رسولی از خودشان در میان آنان برگزید که بر آنها آیات خدا را بخواند و نفوسشان را از بدیها پاک گرداند...» موید همین امر است.

وی تصریح کرد: هدایت همچون خورشید بر عالم تابیده است، و رسیدن به این هدایت بصیرت می خواهد «لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُور؛ چشم‌هاى آنان كور نيست، لكن دل‌هايى كه در سينه دارند نابينا است» یعنی کوری بصر، کوری نیست بلکه کوری بصیرت، کوری است. زیرا اشخاص کور دلی بودند که در تمام دوره‌ی حکومت پیامبر خدا(ص) شاهد تعلیم، ارشاد و تربیت او بودند و در ظاهر با پیامبر(ص) همراه بودند و مستمراً پای منبر او حضور داشتند و در اعزام به جبهه نیز همراه رزمندگان بودند ولی نه مشرکی به دست این ها کشته شد و نه خود آسیب دیدند! و هر موقع کار سخت می شد پیامبر(ص) را تنها می‌گذاشتند!

این استاد اخلاق حوزه افزود: در میان این افراد کور دل، بعضی ها هم مثل زیبر بودند که همراه پیامبر(ص) بودند، در جنگ ها حضور فعال داشتند، خط شکن بودند و همراه حضرت امیر(ع) از رفتن به سقیفه استنکاف داشت و حتی از حضرت زهرا و امیرالمومنین(علیهما السلام) دفاع کرد و شمشیرش شکسته شد، اما در حقیقت وجودی سنخیتی نبود.

وی ادامه داد: مغناطیس جنس خودش مثل فلز را جذب می کند، و همه چیز را جذب نمی کند! حال مغناطیس هدایت انبیاء نیز همین گونه است یعنی آن ها سفره‌ی هدایت را برای همه باز کرده‌اند و هیچکس هم مجبور نبود «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً؛ ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاكر باشد و پذیرا گردد یا كفران كند».

عضو شورای حوزه علمیه تهران اظهار داشت: انبیاء و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) از هیچ هدایتی کم نگذاشتند، و اعجازشان همه کس فهم بود. و حتی افرادی مثل ابوجهل و ابولهب نیز این اعجاز را می دیدند و متوجه می شدند. و پیامبر اعظم(ص) اهتمام داشتند با همه وجودشان این ها را با خدا آشتی بدهند، تا آن ها با ذات مقدس خدا آشنا شوند.

وی با تاکید بر حفظ تقوی و دوری از محرمات، گفت: اگر پرهیز از تمایلات، نجاسات و افکار پلید نداشته باشید «کونوا مع الصادقین» برای شما محقق نخواهد شد، بنابر این باید تقوا داشت ولی تقوا شرط لازم است، شرط کافی نیست. یعنی وقتی متقی شدید باید تحت سرپرستی باشید و در کشتی امن الهی مستقر باشید و گرنه تقوا به تنهایی کسی را حفاظت نمی کند بلکه تقوا مجوز باریابی یه حریم پاکان است.

امام جمعه موقت تهران عنوان داشت: هم نشینی با صادقین تقوای انسان را بیمه می کند، و اگر تقوا نداشتید به حریم پاکان راه پیدا نمی کنید ولی تقوا شما را به پاکان وصل می کند. بنا بر این مراقب باشید گرفتار نسخ باطنی نشوید، انسان بمانید تا ارتباط تان با انسان کامل توجیه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این که زیارت عاشورا کلاس خودسازی است، گفت: یکی از زمینه هایی که انسان از محدوده‌ جذبه ولایت بیرون می شود و جزء مطرودین و ملعونین قرار می گیرد، مسئله ظلم است. و ایذای پیامبر(ص) و ایذای اولیای الهی از همین قبیل است.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر همچنین افزود: یکی از جلوه های روشن مودت به اهل بیت(ع) زیارت ائمه و امامزادگان است. زیرا توجه به زیارت انبیاء و گرامی داشتن مومنین، جلوه عبودیت حق تعالی است یعنی احترام به عبد خدا، احترام به خود خدا است و تعظیم شعائر الهی است. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha