جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بازدید سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه از رسانه رسمی حوزه

حوزه/ مشاور عالی و دستیار مدیر حوزه های علمیه در امور رسانه ای گفت: مدیریت حوزه باید سرمایه گذاری جدی کند و خبرگزاری حوزه تقویت شده و توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی،  امروز با حضور در ساختمان مدیریت رسانه و اطلاع رسانی حوزه های علمیه، در بازدید از خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه در نشستی با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته سرپرست مدیریت رسانه و اطلاع رسانی حوزه های علمیه، به تشریح الزامات یک رسانه در تراز حوزه پرداخت و با اشاره به این که عصر امروز عصر ارتباطات و اطلاع رسانی است گفت: یکی از مطالبات جدی و مهم رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه این است که حوزه بتواند تولیدات، آثار و فعالیت های خود را منتشر و به اطلاع همگان برساند.

وی افزود: گرچه این اطلاع رسانی در سابق نیز کم و بیش وجود داشت؛ اما امروزه با وجود ابزارهای نوین اطلاع رسانی و پدیده های همچون شبکه های اجتماعی که عطش مردم به اطلاعات و اخبار را افزون کرده است، انتظار می رود که حوزه نیز بتواند به این نیاز مهم و اساسی مردم به خصوص جوانان پاسخ مناسب دهد.

*لزوم تقویت و توسعه رسانه حوزه

سخنگوی حوزه های علمیه تاکید کرد: برای به دست آوردن این اهداف، مدیریت حوزه باید روی این قسمت سرمایه گذاری جدی کند و خبرگزاری حوزه تقویت شود و توسعه پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در ادامه به تشریح الزامات یک رسانه حوزوی در تراز حوزه پرداخت و گفت: خبرگزاری حوزه، مرجع رسمی اخبار حوزه های علمیه کشور است تا دیگران بتوانند اخبار مربوط به حوزه و روحانیت را صحیح، به روز و به هنگام از این خبرگزاری به دست آورند و برای رسیدن به این امر مهم، الزامات خاصی باید رعایت شود.

بازدید سخنگوی حوزه از خبرگزاری حوزه

*الزامات یک رسانه در تراز حوزه

وی در تشریح الزامات یک رسانه حوزوی گفت: برای رسیدن به یک رسانه در تراز حوزه، اولین ویژگی این است که در کسب خبر، تولید خبر یا نقل فعالیت حوزویان صداقت، امانت و در عین حال سرعت عمل رعایت شود.

 مشاور عالی و دستیار مدیر حوزه های علمیه در امور رسانه ای در تبیین لازمه بعدی گفت: رسانه حوزه باید بتواند در مجموعه های حوزوی ورود کند و تنها در قم یا برخی استان ها نباشد، یکی از پیشنهاد های من این است که خبرنگاران افتخاری را از بین طلاب ایرانی و غیر ایرانی فعال کنید..

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی گفت: یکی از ویژگی هایی که باید در خبرگزاری حوزه داشته باشیم  و اگر در رسانه  های دیگر نداشته باشیم خیلی توقعی از آنان نمی رود، این است که خبرگزاری حوزه باید برخوردار از آشنایی کامل علمی و عملی نسبت به اخلاق خبرگزاری، فقه خبرگزاری، فرهنگ خبرگزاری و حقوق خبرگزاری باشد و این مسائل مهم نیز به نیروها آموزش داده شود.

وی افزود: ما مباحث اخلاقی در رابطه با خبر و خبرگزاری زیاد داریم و روایات زیادی در این زمینه به ما رسیده است؛ فقه خبرگزاری و احکام مبتلابه خبر و خبرنگاری، مباحث فقهی زیادی دارد و اگرچه ما در بحث فقه رسانه هنوز به بحث فقه خبر نپرداخته ایم ولی به مناسبت محرمات رسانه محرمات پیام رسانه را به سه قسمت تقسیم کردیم که به عنوان مثال یک قسمت از محرمات پیام رسانه این بود که  آن پیام درستی که مقارن با یک فعل حرام باشد نباید منتشر کرد چون بازتاب آن خبر آثار سوئی دارد.

*لزوم پرداخت به فقه خبر و خبرگزاری

سخنگوی حوزه های علمیه افزود: احکام فقهی مربوط به خبرگزاری ها زیاد است، گاهی مسائل ضمان و حقوقی پیش می آید، گاهی حقوق افراد تضییع می شود که باید بحث کرد که آیا در این حقوق تضییع شده ضمان پیش می آید یا خیر؛ لذا باید دوره هایی برای مجموعه گذاشته شود و در این دوره ها  ویژگی های یک رسانه در تراز حوزه بیان شود تا دیگر خبرگزاری ها نیز با استفاده از بسته آموزشی شما، از حوزه  الگو بگیرند و در این عرصه ها خبرگزاری حوزه سرآمد رسانه های دینی کشور شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی تاکید کرد: در آموزش های معمول دانشگاهی، تنها شگردهای ژورنالیستی بیان می شود و آموزش داده می شود و این بخش فرهنگی و فقهی رسانه را باید خبرگزاری حوزه به آن بپردازد.

* خبرگزاری حوزه سرآمد سایر خبرگزاری ها شود

وی افزود: انتظار می رود در این تحولاتی که اخیرا در خبرگزاری حوزه رخ داده، بیش از پیش به این امور عنایت شود و اصرار شورای عالی حوزه های علمیه بر این است که خبرگزاری حوزه باید نسبت به سایر خبرگزاری ها از حیث اخلاق و فقه و حقوق  رسانه سرآمد باشد.

سخنگوی حوزه های علمیه با اشاره به سختی کار رسانه حوزه گفت: در انتخاب تیتر باید خیلی مراقبت شود؛ چرا که اخبار حوزه حساسیت برانگیزاست و ممکن است گاهی بعضی از علما و بزرگان حوزه  نسبت به یک تیتر حساس شوند و موضع گیری کنند، لذا انتخاب اینکه چه مطلبی درحوزه تیتر شود، حساسیتش دوچندان می باشد.

*خبرگزاری حوزه نسبت به پرورش نیروهای رسانه ای اهتمام داشته باشد

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین یحیایی مسئول دفتر نماینده شورای عالی حوزه‌های علمیه در هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز در سخنانی گفت: خبرگزاری حوزه وظیفه اش تنها انتقال اخبار نیست، بلکه به پرورش نیروهای متخصص رسانه ای نیز اهتمام داشته باشد.

بازدید سخنگوی حوزه از خبرگزاری حوزه

* تاکید آیت الله استادی بر پرورش نیروهای رسانه ای در حوزه

وی گفت: بعد اخلاقی خبرگزاری حوزه نسبت به سایر رسانه ها باید در حد اعلی باشد و به ترویج اخلاق در رسانه ها به مجموعه معاونت مطبوعاتی و به  هیئت نظارت بر مطبوعات کمک کند و آیت الله استادی نیز بحث پرورش نیروی حوزوی رسانه ای را مطرح کرده اند که شایسته است کارگاه های آموزشی ویژه طلاب برگزار شود تا طلاب در این کارگاه ها با مباحث رسانه ای آشنایی بیشتری پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین یحیایی افزود: تولید جزوات، آشنایی مبتدیان حوزه، ویژه طلاب جدیدالورود نیز از کارهای مهمی است که رسانه حوزه می تواند به آن بپردازد.

* تدوین سند جامع رسانه و تصویب آن توسط شورای عالی حوزه

خاطر نشان می شود، در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین برته، سرپرست رسانه و اطلاع رسانی حوزه های علمیه در سخنانی به تشریح فعالیت های رسانه حوزه پرداخت و گفت: تا به حال دیدارهای متعددی را با اعضای شورای عالی حوزه های علمیه داشته ایم و در این جلسات نکات خوبی مطرح شد و از رهنمود های ایشان استفاده کرده ایم.

وی گفت: دو اتفاق مهم در عرصه رسانه افتاده است؛ یکی تدوین سند جامع رسانه ای حوزه است که به تصویب شورای عالی حوزه رسید و قدم بعدی این که مقررات و آئین نامه های اجرایی دقیقی مطرح شد که امیدواریم روند تصویبش به انتها برسد.

سرپرست رسانه و اطلاع رسانی حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: تلاش کردیم تا تحولات خوبی در رسانه حوزه انجام شود و لازم است که از زحمات همکاران سابق در این رسانه  تقدیر و تشکر شود.

وی افزود: سعی شده  در رسانه حوزه، گفتمان سازی حوزوی و مطالبه گری زعمای حوزه نسبت به بدنه حوزه ایجاد شود و از طرفی هم خود بدنه حوزه نکاتی دارند که باید رسانه حوزه استقراء کند و به دست مدیران حوزه برساند و در این راستا طرح «صریح و بی پرده با آیت الله اعرافی» در خبرگزاری حوزه به اجرا درآمد که با استقبال خوب حوزویان مواجه شد و تمام این دیدگاه ها به مدیر حوزه های علمیه تقدیم می شود.

حجت الاسلام والمسملین برته با بیان این که رسانه حوزه تنها به بیان گزارش رویدادها بسنده نخواهد کرد، گفت: معتقدیم رسانه حوزه باید رسانه ای فعال و به روز در انعکاس رویدادها از یکسو و گفتمان ساز و جریان ساز از سوی دیگر باشد.

۳۱۳/۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha