چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
شیخ محمد کنعان رئیس دادگاه جعفری لبنان

حوزه/ قاضی شیخ محمد کنعان رئیس دادگاه جعفری لبنان، دولت عراق و مدیریت آستان های مقدس را به همکاری برای مستند سازی ویژه زیارت اربعین دعوت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، قاضی شیخ محمد کنعان رئیس دادگاه جعفری لبنان، دولت عراق و مدیریت آستان های مقدس را به همکاری برای مستند سازی تاریخ، به ویژه زیارت اربعین دعوت کرد و پیشنهاد داد: طرحی برای حفظ بخشی از تاریخ تنظیم شود که در یکی از صفحات آن نوشته شده هیچ کسی جرأت نوشتن اسم امام علی (علیه السلام) را نداشته است.

وی گفت: در تاریخ آمده است که حکومت آن زمان مطلع شد که کسی از امام علی(ع) حدیث نقل می کند، دستور داد که نامش را از دیوان حذف، خانه اش را ویران و از مواجب بی بهره کردند؛ حتی حسن بصری روایت می کند و می گوید: مردی از ابو زینب (امام علی) سخن گفت درحالی که جرأت نداشت به صراحت اسم امام علی(ع) را بیاورد.

شیخ محمد کنعان افزود: ما در زمانی هستیم که می شود با تصویر، فیلم برداری و صدا مستند سازی کرد و به اطلاعات دقیق دست یافت به گونه ای که نزدیک به هشت هزار و پانصد موکب حسینی در راه منتهی به کربلا مستقر است که گاهی هزار و سیصد موکب به آستان حسینی می رسد.

وی هشدار داد: اگر بعد از دویست سال کسی آمد و در این آمار شک کرد و گفت: چگونه کربلا این جمعیت میلیونی و این شمار موکب ها را در برگرفته است؟ جواب اینجا در قدرت ما در حفظ اسامی موکب ها و تعداد اشخاص هر موکب به اضافه اسامی صاحبان آن است.

رئیس دادگاه جعفری ادامه داد: دلیل حضور گسترده در زیارت اربعین و اثبات این که بیش از بیست میلیون نفر کربلا را زیارت کرده باید از ارقام و آمار های رسمی مستند سازی شود و لازم است عبور و مرور زمینی، گذرگاه های مرزی ایران و عراق، خطوط هوایی و دریایی میان عراق و کشور های عربی  و همچنین آمار اتباع بیگانه و شخصیت هایی که از سرتاسر جهان می آیند، به ثبت برسد.

شیخ کنعان تاکید کرد: آنچه امروز در کربلا اتفاق می افتد، یک کرامت حقیقی است که نمی شود از آن چشم پوشی کرد. طبیعی است که با توجه به ضعف نظارت و سختی راه و آب و هوا، از این شمار میلیونی در این شرایط سخت، هزاران نفر از آن ها بمیرند.

وی اشاره کرد: خدمات تنها از سوی مردم انجام می گیرد و دولت دخالتی ندارد و قابل توجه این که هیچ وضعیت اورژانسی به وجود نیامده که زیارت را متوقف یا در آن اختلال ایجاد کند؛ این به فضل کرامتی است که از آن صحبت کردم و توجه آستان های مقدس حسینی و عباسی در تأمین تمامی امکانات برای سلامت زائرین است.

شیخ کنعان تصریح کرد: هدفی که باید از زیارت اربعین به آن استناد کنیم، این است که باید با توجه به سخنان حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) در آخرین روز های محرم که فرمودند((أما بعد فكأن الدنيا لم تكن! وكأن الآخرة لم تزل! والسلام،  مثل این که دنیا اصلا وجود نداشته و آخرت همیشگى و دائم بوده و هست))، ثابت کنیم که اربعین راهی است که از بهشت جدا شده و بر زمین فرود آمده است.

وی بر ضرورت شناخت حقیقت این زیارت و تلاش برای کشف راز آن تاکید کرد و گفت: باید دانیم که چه کسی را و برای چه زیارت می کنیم؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha