جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
روحانیون عراقی در کنار بسیج مردمی برای آزادسازی آخرین دژ داعش می جنگند

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تشدید عملیات های تروریستی را از جمله پیامدهای شکست خفت بار داعش در عراق و سوریه برشمرد و گفت: شکست داعش و برچیده شدن بساط آن در عراق و سوریه به معنای پایان تفکر و فرهنگ انحرافی داعش نیست.

حجت الاسلام ملک زاده در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به حمله تروریستی و وحشیانه روز گذشته به مسجدی در صحرای سینای مصر ابراز داشت: یکی از مهمترین شیوه‌هایی که گروه های تروریستی در منطقه همواره برای اثبات موجودیت خود به آن روی آورده‌اند، تشدید حملات کور تروریستی و کشتار مردم بیگناه از سوی آنها است و این اقدام کوری می باشد که در چشم انداز آینده این جریان وحشی از هم اینک به چشم می‌خورد.

وی افزود: با تحولاتی که اخیراً در منطقه به وجود آمده به خصوص برچیده شدن بساط داعش در عراق و سوریه به دست رزمندگان دلاور جبهه مقاومت اسلامی به نظر می‌رسد این حملات در کشورهای دیگری چون مصر، یمن، افغانستان و نیجریه و برخی مناطق دیگر ادامه یابد، به خصوص آن که تشکیلات از هم پاشیده داعش به تازگی برخی از اعضای خارجی خود را به این کشورها اعزام کرده تا به شاخه‌های این تشکیلات بپیوندند.

این روحانی روزنامه نگار ادامه داد: به هر حال از جمله پیامدهای کوتاه مدت سرنگونی داعش اتخاذ تصمیمات جدید از سوی قدرتهای حامی و ایجاد کننده این جریان تندرو به ویژه دولت آمریکا از یکسو و زیرشاخه‌ها و اعضای این تشکیلات از هم پاشیده از سوی دیگر است.

داعش به دنبال پایگاه جدید

وی اضافه کرد: در وضعیت فعلی شواهد حاکی از آن است که تشکیلات فروپاشیده داعش تلاش خواهند کرد تا پایگاه جدیدی برای خلافت ادعایی خود ایجاد کند و به طور طبیعی انتخاب این پایگاه از سوی آنان در منطقه‌ای خواهد بود که این جریان انحرافی از جنبه نظامی و تشکیلاتی در آن بتواند اختیار عمل بیشتری داشته باشد تا بتواند حضور خود را در بازه زمانی طولانی‌ مدت فراهم سازد که در وضعیت کنونی شاید کشوری مانند افغانستان یکی از این مناطق باشد و به همین خاطر است که می بینیم در هفته های اخیر میزان خشونت و عملیات تروریستی در افغانستان افزایش پیدا کرده است.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم بیان داشت: در بلند مدت اتفاقات گوناگونی را در شاخه‌های مختلف این تشکیلات انتظار خواهیم داشت که از جمله آنها ایجاد شکاف و اختلاف بر سر رهبری داعش و افزایش منازعات درونی است.

وی افزود: در صورت زنده ماندن رهبر موجود این جریان با توجه به شکست سخت آنان در عراق و سوریه، مقبولیت وی به شدت زیر سوال خواهد رفت و اجماع لازم را از دست خواهد داد، که این مساله زمینه اختلافات جدید در شاخه‌های آنان را به وجود خواهد آورد.

افزایش اقتدار بین المللی ایران اسلامی در دوران پساداعش

حجت الاسلام  ملک زاده همچنین با بیان این که یکی از مهم ترین پیامدهای شکست داعش در عراق و سوریه با توجه به نقش گسترده و مستقیم جمهوری اسلامی ایران در این پیروزی بزرگ، افزایش اقتدار نظام اسلامی در چشم انداز منطقه‌ای و جهانی است، گفت: البته این امر به افزایش دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی و ملت ایران نیز خواهد انجامید که نیازمند اتحاد بیشتر و افزایش قدرت درونی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی برای مقابله با این دشمنی‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نباید اجازه دهد حامیان اصلی داعش پس از شکست دست پروردگان خود در عراق و سوریه نفوذ یافته و مانع ادامه نقش پر رنگ ایران در تامین امنیت و بازسازی این کشورها شوند، چرا که نفوذ قدرتهای حامی داعش در آن کشورها مجدداً زمینه رخنه جریانات تندرو و افزایش بی ثباتی در آنها را فراهم خواهد ساخت.

شکست داعش به معنای پایان فتنه علیه اسلام و مسلمین نیست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که شکست داعش به معنای خاتمه یافتن فتنه و دشمنی علیه اسلام و مسلمین نیست، اظهار داشت: حتی شکست داعش به معنای نابودی این تفکر انحرافی و محو کامل آنان نیز نیست، همچنان که با نابودی خوارج در جنگ نهروان توسط امیرالمومنین علی(ع) آن حضرت از باقی ماندن این تفکر انحرافی در آینده خبر دادند.

وی افزود: در مکتب امام علی(ع) تفکر داعشی و جریانات مشابه آن دزدان و غارتگران را می‌توان به ویروس خطرناکی تشبیه کرد که به راحتی نابود نمی‌شود بلکه همواره مترصد فضا و مکانی است که بتواند رشد یافته و تکثیر گردد؛ این هشداری است که همواره ما باید پس از شکست هر دشمن خطرناکی، هوشیاری خود را حفظ کنیم و هیچ گاه نباید با آسودگی خاطر از کید دشمنان غافل بمانیم. این تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: مسلماً پیروزی بر داعش پیروزی بزرگ و درخشانی است که باید آن را به جهان اسلام به ویژه جهان تشیع تبریک گفت اما نباید این بازی را بکلی تمام یافته تلقی کرد، چه آن که از علائمی که هم اینک در محیط‌های گوناگون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دریافت می‌شود می‌توان فهمید که هنوز فتنه‌ها در راه است؛ فتنه‌های سختی که در دوره پسا داعش لازم است با هوشیاری و دقت بیشتری در مقابل آنها مقاومت کرد.

لزوم تلاش برای نابودی تفکر و فرهنگ داعشی

وی همچنین تصریح کرد: برای ریشه کن شدن تفکر داعش لازم است فعالیت‌های گسترده اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بطور فراگیر در کنار مبارزات نظامی انجام شود تا علاوه بر نابودی شاکله این گروه تروریستی، فرهنگ تروریستی - تکفیری داعش نیز نابود گردد.

وی افزود: طبعاً رسیدن به چنین هدفی نیازمند همکاری مشترک جهانی و همسویی کامل کشورهای اسلامی در منطقه است به ویژه از این حیث که مبارزه با فتنه خطرناک داعش تجربه گرانقدری در اختیار مسلمانان قرار داد که بدون اتحاد و حفظ وحدت مقابله با فتنه‌ها به سادگی میسر نخواهد شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: ملت های مسلمان اکنون که صدمات فراوان و هزینه‌های بسیار زیادی که این فتنه بر جهان اسلام تحمیل نمود را مشاهده نموده‌اند، باید بیش از گذشته از اختلافات بی ثمر پرهیز کنند تا مصونیت خویش را در برابر بروز مجدد چنین فتنه‌هایی افزایش دهند.

نقش پررنگ بسیج مردمی عراق و سوریه در شکست داعش

وی با اشاره به این که بسیج مردمی در عراق و سوریه، نقش پررنگی در تشکیل گروه مقاومت مردمی برای مقابله با داعش ایفا کرد، گفت: حتی سازمان ملل متحد نیز اخیراً به نقش سازنده بسیج مردمی در شکست داعش اذعان کرده و بی شک این تجربه‌ای است که از نقش سازنده بسیج در جمهوری اسلامی ایران به دست آمده است.

حجت الاسلام  ملک زاده افزود: تجربه موفق تشکیل بسیج مردمی برای مقابله با داعش نشان داد که مردم یک کشور قدرتمند‌ترین نیرو برای برقراری امنیت و دفاع از کشور خود می‌باشند و به همین دلیل اکنون در عراق و سوریه هم شاهد هستیم که با گذشت 6 سال از آغاز فتنه داعش، و حمایت گسترده از آن، داعش و حامیانش نتوانستند این کشورها را به سلطه خود در بیاورند.

وی اضافه کرد: به هر حال نقشی که بسیج مردمی در شکست گروه تروریستی داعش ایفا کرد نقش بی‌نظیری بود که هیچ قدرتی نمی‌توانست جای آن را بگیرد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: دستاورد عظیم جبهه مقاومت مردمی را نباید صرفا به سقوط خلافت داعش در سوریه و عراق محدود دانست بلکه علاوه بر آن موجب ناکامی طرح آمریکایی- صهیونیستی بود که در منطقه غرب آسیا با هدف ایجاد بی‌ثباتی به نفع رژیم صهیونیستی طراحی شده بود و صد البته که حفظ این دستاوردها منوط به بقا و استمرار حضور جبهه مقاومت مردمی در این کشورهاست ، لذا بسیج مردمی در عراق و سوریه پس از شکست داعش هرگز نباید منحل شود.

گفتگو از : سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha