پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی در قم

حوزه/ کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی با حضور جمعی از طلاب، اساتید و قرآن پژوهانی از ملت های مختلف جهان، با پیام رهبر معظم انقلاب و آیت الله العظمی جوادی آملی در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی دبیر کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی  امروز در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی که به همت جامعه المصطفی در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره)قم برگزار شد، تصریح کرد: 30 مرکز علمی و قرآنی در برگزاری این کنگره بین المللی مشارکت نمودند

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های دبیرخانه کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی، ابراز داشت: جهت دهی به علوم انسانی بر اساس آموزه های قران که مورد تاکید مقام معظم رهبری در فرمایشات متعدد ایشان بوده از مهمترین اهداف برگزاری این کنگره بین المللی است.

دبیر کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی با تاکید بر این که مرجعیت علمی قران کریم از آیات متعددی می توان احصا نمود، اظهار داشت: هدایت برای تربیت، هدایت برای امور اجتماعی و سیاسی و مدیریتی و اقتصادی و .... در سطح کلیات و ارائه مبانی و اهداف و اصول حاکم صورت گرفته است.

وی با تاکید بر این که قرآن کریم در جهات مختلفی می تواند به علوم انسانی جهت دهی نماید، اظهار داشت: بازسازی پایه های غلط علوم انسانی که بر مبانی سکولاریتی و امانیستی شکل گرفت و نیز زمینه سازی ارائه نظریه پردازی های نوین در جهت علوم انسانی با رجوع به آیات الهی از جمله موهبت های الهی بهره مندی علوم انسانی از آیات الهی است.

دبیر کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی با بیان این که  به برکت قرآن و علوم انسانی ،تفاسیر آیات الهی به سمت تفاسیر تخصصی حرکت می کند،خاطرنشان کرد: کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی در سال 1394 توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و شورای سیاست گذاری المصطفی تصویب و جلسات متعددی شکل گرفت وبا مراجع و شخصیت های حوزوی جلسات متعددی برگزار شده در خرداد ماه 96 بیش از 40 نفر از کارگزاران و دست اندرکاران برگزاری کنگره به دیدار رهبر معظم انقلاب مشرف شدند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با بیان این که این کنگره درجه علمی پژوهشی و isc را کسب نموده بیش از 60 پیش نشست را برگزار نموده است، اظهار داشت: سایت کنگره به 4 زبان راه اندازی شده، 1150 چکیده مقاله دریافت شده که از این میان با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر توجه به مقوله کیفیت، اظهار داشت: از میان مقالات رسیده 390 مقاله پذیرفته شده توسط 77 استاد ارزیاب مورد ارزیابی علمی قرار گرفت.

وی به رونمایی از 45 اثر در این کنگره اشاره نمود و اظهار داشت: کتاب درامدی بر روش شناسی مطالعات قرآن و علوم انسانی از جمله آثاری است که با هدف ترسیم کتاب درسی نگاشته شده است.

دبیر کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی با اشاره به این که قرآن پژوهانی از 10 ملیت جهان به زبان های فارسی عربی و انگلیسی و فرانسه مقالات خود را ارائه نموده اند، اظهار داشت: این کنگره گامی کوچک در راستای اسلامی سازی علوم انسانی است و نیازمند کاری عمیق و دقیق در حوزه های مختلف پژوهشی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha