یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شیخ عبدالمهدی کربلایی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عبد المهدی کربلایی گفت: مؤمنین در یک مسئله حساس که همان توحید و ایمان به خداوند متعال است، مشترک هستند و این مسئله راز هستی انسان و ارتباط میان آنهاست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه که در حرم مطهر امام حسین(علیه السلام) ایراد شد، گفت: پیشتر در خصوص نظام هم‌زیستی اجتماعی میان اقشار مردم یک وطن و روابط میان پیروان اهل‌بیت(علیهم السلام) و پیروان مذاهب دیگر صحبت کردیم و سخن امروز ما در مورد سومین اصل هم‌زیستی اجتماعی در چارچوب گرایش دینی واحد یا نظام هم‌زیستی اجتماعی میان برادران دینی است.

حجت الاسلام کربلایی تصریح کرد: انمّا المؤمنون إخوة؛ این چیزی است که قرآن کریم بر آن تاکید کرده و یکی از اصول روابطی است که باید میان مؤمنین برقرار شود.

وی افزود: مؤمنین در یک مسئله حساس که همان توحید و ایمان به خداوند متعال است، مشترک هستند و این مسئله راز هستی انسان و ارتباط میان آن هاست.

امام جمعه کربلا تصریح کرد: خداوند متعال قوانین و حقوقی را برای این روابط مشخص کرده که انسان باید به آن پایبند باشد تا راز هستی و وجود خود را حفظ کند. میان بشر روابط تکوینی مشخصی است، مثلا: روابط پدر و پسر، برادر با برادر، روابط عشیره ای و همسر از جمله آنهاست.

حجت الاسلام کربلایی اشاره کرد: سه اصلی اساسی وجود دارد که روابط برادران دینی بر آن متمرکز است؛ اصل نخست «ولایت الهی» است که زیر شاخه آن ولایت پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(علیهم السلام) است.

وی با بیان اینکه اصل دوم «عشق به خداست»، ادامه داد: حبّ الهی یکی از بالاترین درجه ارتباط با خداوند است که زیر شاخه آن عشق به مؤمنین است. همچنین اصل سوم، هدف مشترک، منافع مشترک، سرنوشت مشترک میان مؤمنین است؛ لذا باید روابط آنها مستحکم و منافع‌شان مشترک باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha