پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عابدینی

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین، گفت: این گونه تصور نشود که اگر کسی فلان موقعیت و رسانه و بلندگو را در اختیار داشت، در جایگاه حق قرار گرفته است، زیرا حق و باطل باید در ترازوی دین و قرآن سنجیده شود تا درک کنیم که آیا در راستای دستورات الهی قرار داریم یا خیر؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجتالاسلاموالمسلمین عبدالکریم عابدینی، در دیدار با استادان شرکتکننده در دوره حلقه‌های صالحین، با تأکید بر اهمیت «وحدت»، گفت: باید وحدت را بر اساس استانداردهای دینی مورد توجه قرار دهیم، چرا که چنین نگرشی، هرگز کارش به شکست کشیده نمی‌شود.

وی به تشریح زمینه‌های وحدت‌بخش در قرآن پرداخت و تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۰۱ سوره آلعمران فرموده: هر کس به خدا تمسک جوید و به حق‌تعالی متصل شود، به راه راست هدایت شده است؛ بر این اساس، هر فردی که با خداوند ارتباط برقرار کرد و وصل به باری‌تعالی شد و در ادامه، افراد دیگری این رویکرد را دنبال کردند و با خداوند مرتبط شدند، وحدت شکل می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین، «مرتبط شدن با خداوند» را تفسیر کرد و بیان داشت: مرتبط شدن با خدا یا وصل شدن به حق‌تعالی به معنای این است که تمام کارهایمان را با دستورات الهی هماهنگ کنیم و موافقت و مخالفتمان با هر حزب و جناحی را با معیارهای دینی انجام دهیم.

وی اظهار کرد: این گونه تصور نشود که اگر کسی فلان موقعیت و رسانه و بلندگو را در اختیار داشت، در جایگاه حق قرار گرفته است، زیرا حق و باطل باید در ترازوی دین و قرآن سنجیده شود تا درک کنیم که آیا در راستای دستورات الهی قرار داریم یا خیر؟

حجتالاسلاموالمسلمین عابدینی، خاطرنشان کرد: اگر پس از بررسی‌های انجام شده، ثابت شد که گروهی مواضعشان با مواضع الهی هماهنگ نیست باید ببینیم که آیا آن گروه غافل از خداست یا مخالف خداست؛ اگر غافل است باید به آن‌ها تذکر داد، اگر مخالف است باید راهنمایی کرد و فقط در صورت عناد و دشمنی آنها با خدا، باید برخورد کرد.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین، با بیان اینکه هنوز جامعه ما بر مبنای قرآن، تصمیمِ بر وحدت نگرفته است، عنوان کرد: متأسفانه شاهدیم که برخی برای اینکه دوستان، موقعیت شغلی و حزب خود را از دست ندهند، قرآن را کنار می‌گذارند و اینها همان موانعی است که اجازه نداده تا جامعه ما بر مبنای قرآن صاحب وحدت شود.

وی بیان کرد: اگر ایمان آوردیم و «لا اله الا الله» گفتیم یعنی باید نگاه‌های حزبی، قومیت‌گرایی، مقام و موقعیت‌های شغلی را کنار بگذاریم و هر مسأله ای را بر اساس استانداردهای دینی و خدایی بپذیریم و اگر توانستیم چنین کار بزرگی را انجام دهیم، بت‌های امروزی را شکسته‌ایم و می‌توانیم وحدت پیدا کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین، تصریح کرد: «ایمان»، «تقوا»، «تسلیم»، «ارتباط با خدا» و «اعتصام بحبل‌الله» بنیان های محکم وحدت است و هر زمانی که این پنج عنصر مهم دینی در زندگی انسان اجرایی شد، می‌تواند در جمع نیز نقش‌آفرینی مفید و مؤثر داشته باشد و در این مرحله، آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» می‌تواند عملی شود.

وی عنوان کرد: آن چیزی که به «وحدت» موضوعیت و ارزش می‌دهد، «توحید» است و اگر وحدت از توحید سرچشمه بگیرد، قداست پیدا می‌کند و قابل تکیه است و قرآن نیز ما را به وحدت دعوت نکرد، بلکه ما را به توحید دعوت کرده است.

امامجمعه قزوین، به عوامل وحدت‌ بخش اشاره و با بیان اینکه نماز و قرآن عوامل وحدت محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: به جای اینکه جناح‌ها در مقابل یکدیگر قرار بگیرند، سیره رسول گرامی اسلام(ص) را مطالعه کنند که چگونه آن حضرت با کفار و مشرکان ارتباط برقرار کردند تا آنها را به اسلام هدایت کنند.

نماینده ولیفقیه در استان قزوین، اظهار کرد: اگر سلایق خود را با قرآن هماهنگ کنیم و خودمان را در راستای اهداف و رسالت‌های الهی قرار دهیم و به جای اینکه یکدیگر را به حزب و جناح دعوت کنیم، به قرآن و دین دعوت نماییم به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد.

وی، امر به ‌معروف و نهی‌ از منکر را عامل وحدت بخش دیگری عنوان کرد و گفت: امام عسکری(ع) فرموده‌اند: هیچ آدم عزت‌مندی حق را رها نکرد مگر اینکه خوار شد و هیچ آدم ضعیفی به حق وصل نشد، مگر اینکه عزت پیدا کرد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha