چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
نشست علمی

حوزه/ نشست علمی «مسئله شناسی مطالعات زنان( راهبرد گرایشی یا میان رشته‌ای)» در سالن نشست‌های تخصصی پژوهشگاه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  کدخدایی در ابتدای این جلسه به موضوع علم مطالعات زنان پرداخت و اظهار داشت: آنچه در غرب به نام مطالعات زنان پایه‌ریزی شده است جزئی به نام خانواده ندارد و در حقیقت جنسیت زنان، مورد مطالعه این رشته است.

وی افزود: مطالعات زنان در غرب در برخی مواقع در تزاحم با خانواده قرار می‌گیرد و در بیست سال اخیر اگر نامی از خانواده برده می‌شود به جهت ابزاری بودن این نهاد در برنامه رشد و توسعه است.

حجت الاسلام کدخدایی با اشاره به پیشینه ورود این رشته به فضای دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران به آسیب‌ها و چالش‌های این رشته پرداخت و با تأکید به راهبردی و حائز اهمیت بودن این رشته، افزود: ایراد کار آنجاست که ما به علم «مطالعات زنان» به عنوان یک رشته زیرمجموعه علوم اجتماعی نگاه می‌کنیم، یعنی به عنوان میان‌رشته مطرح است و رشته تخصصی درنظر گرفته نمی‌شود.

حجت الاسلام کدخدایی تصریح کرد: اگر بخواهیم نتیجه مطلوب را از علم «مطالعات زنان» بگیریم باید بدانیم که با این علم نمی‌خواهیم مسئله‌ای را حل کنیم، بلکه می‌خواهیم فهم و درک صحیحی از ابعاد مختلف یک مسئله داشته باشیم و باید به این علم، این چنین نگاه شود و برای آن برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه تعریف مفاهیم، معانی و واژگان جدید در حوزه مطالعات زنان از جمله کار‌هایی است که باید ریشه‌ای به آن پرداخته شود، تأکید کرد: خداوند در آیه ۱۲۷ سوره نساء می‌فرماید: «وَ يَسْتَفْتُونَکَ فِي النِّساءِ؛ و درباره زنان از تو فتوا خواهند»؛ این آیه نشان از پیچیدگی مباحث مربوط به زنان است.

حجت الاسلام کدخدایی بیان داشت: اینکه زوجیت زن و مرد از چه سنخ است و واژگان و اصطلاحات به کار رفته در رابطه با زن چه معانی در خود دارد، می‌تواند بسیاری از مقاومت‌ها در برابر نظر اسلام را شکست و پاسخ داد.

در پایان جلسه به پرسش‌های مطرح شده، توسط وی پاسخ داده شد.

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha