پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ وبینار وحدت و سیره در کلام حضرت محمد(ص)

حوزه/ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی،گفت: نیازمند عالمانی شجاع و روشن‌بین هستیم تا آموزه های الهی را بر اساس قرآن و سنت، به جامعه انتقال دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مختاری، پیش از ظهر امروز در وبینار وحدت و سیره در کلام حضرت محمد(ص) که در سالن جلسات دانشگاه مجازی المصطفی برگزار و به صورت هم‌زمان در فضای مجازی مخابره می شد، اظهار داشت: وحدت، دو بُعدی است، زمانی بحث میان ادیانی است که نبی مکرم اسلام(ص) نیز مأمور بوده و تأکید می کردند و گاهی نیز وحدت به معنای وحدت درون‌دینی است که باید توجه ویژه ای به آن صورت گیرد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، در ادامه ضمن ارائه فرازهایی از سیره نبوی(ص) در توجه به وحدت میان دینی و درون دینی، اظهار داشت: نبی مکرم اسلام(ص) با بهره گیری از همه ظرفیت ها، به دنبال برقراری ارتباط وسیع میان پیروان ادیان و جوامع توحیدی بودند.

وی، به اصل ضرورت وحدت و انسجام و یکپارچگی در میان ادیان توحیدی و مسلمانان اشاره کرد و افزود: پیامبر اعظم(ص) در دوران جاهلیت و زمانی که تشتت قبایل و گروه ها عمق یافته بود، موفق شدند نگاه توحیدی اسلام را به سرعت نهادینه کرده و کلمه «لا اله الا الله» را به صورت فرهنگ دینی واحد، در جامعه نهادینه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری، در ادامه به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن کریم در آیاتی، «خلق عظیم» نبی مکرم اسلام(ص) را که برخواسته از روح نبوت است، موهبتی الهی می‌نامد  و این مسأله، پدیدآورنده همدلی در میان تمام بشریت است.

وی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به نقطه آرمانی و مطلوب، نیازمند اسوه حسنه هستیم، اظهار داشت: قرآن کریم، پیامبران الهی به ویژه نبی مکرم اسلام(ص) را به عنوان اسوه در حوزه سیره رفتار و گفتار معرفی می کنند که همواره از ظلمت های دنیوی به دور بوده و به سمت نورانیت الهی حرکت می کردند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، به دلسوزی های نبی مکرم اسلام(ص) در حوزه تعمیق روابط اجتماعی اشاره کرد و افزود: نرم خویی و دلسوزی عارفانه، رمز موفقیت پیامبر بود و عامل همبستگی و شکل گیری امت واحده اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه پیامبر اعظم(ص)، دین اسلام را مکتب عشق و صمیمیت معرفی کردند، خاطرنشان کرد: خلق عظیم، دلسوزی و مهربانی نبی مکرم اسلام، مهم‌ترین عامل در ایجاد پیوند برادری میان مسلمانان، نزدیکی میان پیروان سایر ادیان و جهانی شدن آموزه های وحیانی دین مبین اسلام بود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، با تأکید بر ضرورت زندگی مسالمت آمیز جامعه بشری، ابراز داشت: توجه به آموزه های اصیل اسلامی موجب هم‌بستگی و وحدت اسلامی می شود و مهم‌ترین عامل جلوگیری از اندیشه‌های افراطی تحمیلی به جهان اسلام خواهد بود.

وی تأکید کرد: پیروان واقعی پیامبر اعظم(ص) باید ضمن توجه به سیره رفتاری و گفتاری نبی مکرم اسلام(ص)، توجه به «خلق عظیم» را یکی از اصول رفتاری خود قرار دهند و با روحیه نرم‌خویی و محبت‌ورزی، مبین اندیشه های الهی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری، با اشاره به اینکه وحدت و تقریب به معنای تأکید بر وجوه مشترک میان مذاهب اسلامی است که خود دایره ای 95 درصدی را دربرمی‌گیرد، اظهار داشت: رسیدن به وجه مشترک، یکی از ثمره های وحدت اسلامی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه اسلام در عصر کنونی از دو جهت با مشکلاتی مواجه است، ابراز داشت: از یک جهت، بداندیشانِ تنگ نظری است که به دنبال محصورسازی دین در تنگنای تحجر هستند که این مسأله، یکی از عوامل پیدایش شبهه های نو در جامعه جهانی است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، با بیان اینکه نیازمند عالمانی شجاع و روشن‌بین هستیم تا آموزه های الهی را بر اساس قرآن و سنت، به جامعه انتقال دهند، افزود: از طرف دیگر، دنیاطلبان‌بداندیش در مقابل اسلام قرار دارند و به دنبال حذف اسلام از صفحه ذهن بشریت هستند. استکبار جهانی با بسیج نیروها به دنبال تحریف کردن مذهب است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha