سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
اخبار ابران و جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

فرهنگی

 

رسوایی‌های جنسی از هالیوود به برج ترامپ رسید

«جولیت هودی» از مجریان سابق شبکه خبری فاکس نیوز در مصاحبه‌ایی اعلام کرد رئیس جمهور کنونی ایالت متحده، در سال 2005 او را در آسانسور برج ترامپ مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است! هر چند یک کارمند کاخ سفید این ادعا را رد کرده است اما ترامپ چند سال بعد در برنامه صبح فاکس نیوز ور در حضور هودی به طور ضمنی به این موضوع اشاره کرده بود.

 

سقوط بودجه قرآنی سال ۹۷

در متن لایحه بودجه مبلغ 40 میلیارد تومان برای تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد شده است در حالی که این بودجه امسال 100 میلیارد تومان و سال گذشته 200 میلیارد تومان مصوب شده بود.البته از مبلغ 200 میلیارد تومان بودجه سال 95 تنها 15 میلیارد و از 100 میلیارد تومان بودجه سال 96 تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده است.

 

 

درآمد میلیاردی دولت از ۳ برابر شدن عوارض خروج از کشور

در گذشته ۱۰ هزار تومان از عوارض خروج از کشورِ هر شخص به سازمان می‌رسید که اکنون این میزان سهم، به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته و در کل ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارات عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت.

 

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، سیدمحمدمجتبی حسینی را به عنوان معاون امور هنری این وزارتخانه منصوب کرد. حسینی دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی و هنر است و از جمله سوابق وی می توان به مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده تام الاختیار وزیر و دبیر شورای ارزیابی هنرمندان، شاعران و نویسندگان کشور، نماینده تام الاختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون فنی و حقوقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور، عضو هیات امنای مجمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب)، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیرعامل و و عضو هیات مدیره کتابخانه و موزه ملی ملک اشاره کرد.

 

یکه‌تازی فیلمیران در پخش فیلم

از ابتدای سال 93 تا اکنون یازده فیلم موفق به فروشی بالای 10 میلیارد تومان شده‌اند و فیلمیران بیشترین سهم را در میان پخش کننده این آثار بر عهده دارد. در تازه‌ترین آمار معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حد فاصل سال‌های 93 تا 96 مجموعاً 11 فیلم به فروش بالاتر از 10 میلیارد تومان دست یافته‌اند.

 

سهم میلیاردی گردشگری در اشتغال

معاون رییس جمهور با ارائه گزارش عملکرد صد روزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از تخصیص ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از تسهیلان به طرح اشتغال پایدار از طریق گردشگری خبر داد.وی افزود:‌ این طرح فراگیر که آیین‌نامه آن به تصویب رسیده،معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار ارز از صندوق توسعه ملی اعتبار دارد که بانک‌های عامل نیز قرار است ۱۲ هزار میلیارد تومان آورده با نرخ شش درصد در اختیار پروژه‌های موثر تخصیص دهند.

 

تدوین قانون جامع میراث با ابلاغ رییس‌جمهور

معاون رییس جمهور درباره قانون جامع میراث فرهنگی با توجه به تخریب گسترده بناهای تاریخی و جریان کافه نادری با توجه به خلاءهای قانونی که دست برخی‌ نهادها را برای تخریب باز گذاشته است، ضمن تشکر از مردم و خبرنگاران برای پاسداشت آثار تاریخی گفت: ابلاغیه‌ای از رییس جمهور امروز به دست ما رسیده که از سازمان خواسته در صورت وجود خلاء قانونی از حفاظت از آثار تاریخی، قوانین مورد نیاز را تدوین کند که با این دستور رییس جمهور، قانون جامع میراث فرهنگی تدوین خواهد شد.

 

آمار اشتغال زایی دولت از ابتدای امسال در صنایع دستی

علی اصغر مونسان بیان کرد: اعتقاد داریم یکی از بخش‌های مهم، صنایع دستی است که با حداقل سرمایه‌گذاری، به ایجاد شغل کمک می‌کند، یعنی به ازای هر ۵۰ میلیون تومان می‌توان از این طریق شغل ایجاد کرد؛ در حالی که در بخش‌های دیگر حداقل به ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای اشتغال‌زایی نیاز است.او ادامه داد: از ابتدای سال حدود ٣٧ هزار شغل در بخش صنایع دستی ایجاد شده است.

 

بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در لایحه 97 اعلام شد

بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در لایحه 97 اعلام شد. در ردیف بودجه لایحه درآمدها و هزینه‌ها مشخص شده است و جمع کل بودجه ۱۳۰۰ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. سال گذشته بودجه این وزارتخانه برابر با ۱۱۸۰ میلیارد تومان بود. بنابراین امسال افزایش ۱۲۰ میلیارد تومانی مواجه است.

 

 

مستند افشای جنگل‌خواری جنگل‌های شمال ایران

مستند «نفس‌های آخر» ماجرای افشای جنگل‌خواری دولتی است که توسط تعدادی از صاحبان نفوذ صورت می‌گیرد. این جنگل‌ها قدمت چند میلیون ساله دارند و به همین دلیل از اهمیت خاصی برای سرزمین ما برخوردار است چرا که بخش زیادی از اکسیژن ما را همین جنگل‌ها تامین می‌کند.این روز‌ها متاسفانه رویکرد متفاوتی نسبت به این سرمایه ملی ایجاد شده است و آن تلاش عده‌ای برای قطع درختان و نفع اقتصادی به بهانه اشتغال‌زایی است

 

 

عکس کودک حادثه تروریستی مجلس در میان تصاویر برتر سال رویترز

عکس امید وهاب زاده از حادثه تروریستی مجلس، در میان تصاویر برتر سال 2017 میلادی قرار گرفت.رویترز هر ساله، بنا به رسم خبرگزاری‌های مشهور و معتبر دنیا، تصاویر برتر سال را منتشر می‌کند، که در بین این تصاویر، تصویر امید وهاب زاده نیز دیده می‌شود. این تصویر، نشان دهنده کمک مأموران امنیتی به نجات کودکی از حادثه تروریستی ساختمان مجلس شورای اسلامی، است.

 

پذیرش استراتژی توسعه اسلام تا سال ۲۰۳۰

مفتی مسکو و رئیس اداره مجلس مذهبی مسلمانان روسیه تاکید کرد که مسلمانان روسیه همگام با کشور خود بایستی طرح‌های استراتژی و برنامه‌های پیشرفت خود را ایجاد کنند."آلبر کرگانوف" مفتی مسکو و رئیس اداره مجلس مذهبی مسلمانان روسیه از طرح تهیه و تصویب سند موسوم به «استراتژی توسعه اسلام و سازمان‌های مذهبی اسلامی در روسیه تا سال 2030» سخن گفت.

 

«راه‌آهن» ایران ثبت جهانی شد

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ثبت جهانی پرونده‌های چوگان و کمانچه گفت: در چند روز اخیر موفق شدیم پرونده چوگان را به صورت اختصاصی و پرونده کمانچه را به صورت مشترک با کشور آذربایجان به ثبت برسانیم. پرونده راه آهن نیز در حال تکمیل است، چون قدمت تاریخی زیادی در ایران دارد و سازه های تاریخی متعددی نیز در مسیر راه آهن وجود دارد و در نظر داریم تا سال ۲۰۱۸ این پرونده را در بخش میراث تاریخی ارائه کنیم.

 

خانه تکانی در بهره برداری اماکن اقامتی

سعید اوحدی معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری که ظهر روز ۱۹ آذرماه در سال میراث فرهنگی برگزار شد گفت: تا سال ۹۲، دو هزار و ۷۰۰ پروژه در زمینه مراکز اقامتی به بهره‌برداری رسیده بود و از سال ۹۲ تا ۹۶ یک هزار و ۴۰۰ پروژه به آنها اضافه شده است.

 

 

سورپرایز مردمی برای کودکان زلزله زده کرمانشاه

جمعی از فعالان فرهنگی بیش از هزار عروسک را در قالب یک طرح مردمی، بین کودکان زلزله زده کرمانشاهی توزیع کردند. آذرسرا فعال فرهنگی درباره طرح مردمی اهدای عروسک به کودکان زلزله زده کرمانشاه گفت: کاری که در این زمینه صورت داده شد، کاملا مردمی بود و بیش از هزار عروسک به واسطه آن بین کودکان زلزله زده کرمانشاه توزیع شد.

 

میزبان دوازدهمین جشنواره «مدهامتان» مشخص شد

جشنواره قرآنی «مدهامتان» که به همت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور برگزار می‌شود، امسال شاهد برگزاری دوازدهمین دوره خود خواهد بود. دوزادهمین جشنواره مدهمتان ۱۴ تا ۱۷ آذرماه در جوار بارگاه مطهر رضوی و با حضور ۲۷۰ شرکت کننده راه‌یافته به مرحله کشوری برگزار می‌شود.

 

تغییرات ضد و نقیض بودجه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در لایحه ۹۷

در متن لایحه پیشنهادی دولت, بودجه در نظر گرفته شده برای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای هزینه در امور حفظ و نشر ارزش های مرتبط با دفاع مقدس, نسبت به سال گذشته کمتر از 10 درصد افزایش داشته است.بودجه پیشنهادی دولت برای هزینه کرد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در سال96, 400میلیارد ریال بوده که امسال این رقم با افزایش 30 میلیارد ریالی به 430 میلیارد ریال رسیده است.

 

 

 

عملیات شهادت طلبانه جوان فلسطینی در قدس

جوانی فلسطین با سلاح سرد یک نظامی صهیونیستی را در ایستگاه اتوبوس در غرب شهر قدس هدف حمله قرار داد که در پی این اقدام وی به شدت زخمی شد.

 

وضعیت مسلمانان در کرۀ جنوبی

تعداد مسلمانانی که در کرۀ جنوبی زندگی می‌کنند حدود صدهزار نفر است. سال‌ گذشته تعداد توریست‌های مسلمانی که وارد این کشور شدند 33% افزایش داشت و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 2017 این رقم به 1.2 میلیون نفر برسد.

 

تشرف معلولان جسمی حرکتی محروم استان یزد به حرم مطهر رضوی

جمعی از معلولان جسمی حرکتی استان یزد با مساعدت آستان قدس رضوی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.به همت دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد و با همکاری انجمن معلولان این استان و شرکت هواپیمایی آسمان، 30 نفر از معلولان قطع نخاعی در قالب کاروان‌های مهر درخشان رضوی، به مشهد مقدس اعزام شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha