پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

اجتماعی

 

آمار تکان دهنده از تغذیه دبستانی ها در لندن

در سراسر انگلیس 870 هزار دانش‌آموز گرسنه دبستانی وجود دارد که با وجود زندگی در کنار والدین، خانواده از پس تأمین مخارج زندگی و غذای آنها بر نمی‌آیند. داده‌ها حاکی از آن است که از هر 10 کودکی که با خانواده زندگی می‌کند، یک نفر دچار سوء تغذیه است و پدر و مادر برای تأمین غذای وی دچار مشکل هستند. داده‌ها مشخص کرده است، حداقل 870 هزار کودک زیر 12 سال شب‌ها گرسنه می‌خوابند، چون شرایط مالی خانواده حتی اجازه فراهم کردن حداقل‌های تغذیه‌ای را به آنها نمی‌دهد.

 

کاربران مجازی هم اسلحه گرم گرفتند

اگرچه خود خرید و فروش اسلحه به این شکل کار چندان قانونی به نظر نمی رسد اما ادمین های کانال های تلگرامی به شدت محتاط هستند و ظاهرا اسلحه های خود را به هر کسی نمی فروشند.ماجرای فروش اسلحه در ایران، به فضای مجازی ختم نمی شود. در فضای حقیقی به خصوص شهرهای مرز غربی کشور فروش اسلحه مثل فروش سوغات آن شهر در بازارهایش رواج دارد.در بین سلاح هایی که این افراد به فروش می رسانند به جز شوکر و دستبند و گاز اشک آور، انواع سلاح مثل تفنگ خلبانی آلمانی با قیمت یک ملیون و دویست، شاه کش؛ اسلحه ای به اندازه کف دست که یک فشنگ میخورد و برای اینکه شاه های زیادی با آن ترور شده اند به این اسم معروف شده با قیمت هفتصد تومان و انواع اسلحه کلت با قیمت های متفاوت به چشم می خورد.

 

اعدام پرونده ها همه گیر شد

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی با اعلام بررسی دوباره ۱۵ هزار پرونده برای توقف حکم اعدام گفت: تعیین حکم جدید بعد از توقف حکم اعدام به تشخیص و رای قاضی بستگی دارد.او ادامه داد: در حقیقت حکم اعدام این افراد لغو و به مجازات‌ دیگر تخفیف می‌یابد، مگر اینکه این افراد در قالب باند و گروه‌های مسلحانه دستگیر شده‌اند یا سابقه ۱۵ سال محکومیت قطعی داشته‌اند.

 

سودی که زلزله به جیب سلبریتی ها ریخت

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: كمک های مردمی در حساب سلبريتی ها سود می‌خورد و به دست زلزله زدگان نرسیده است. نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برخی از فضای حاکم بر مناطق زلزله زده برای قهرمان سازی خود سوء استفاده می کنند و این مسئله به نوعی بازی با احساسات مردم و سوء استفاده از این احساسات به شمار می رود.

 

دادستان به سانچی ورود پیدا کرد

دادستان کل کشور با صدور دستور ویژه ای به معاون حقوق عامه دادستانی کل، خواستار بررسی علت بروز حادثه نفتکش سانچی شد. روز گذشته خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی «سانچی» اعلام شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه پیام تسلیتی صادر کردند و هیات دولت نیز امروز دوشنبه را به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرده است.بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است.

 

سازمان تامین اجتماعی اشتغال زایی زد

مدیر کل امور اداری سازمان تامین اجتماعی از استخدام پیمانی نیروی انسانی مورد نیاز در مدیریت های درمان استان های فارس، مازندران، کردستان و کرمان در بهمن ماه سال جاری خبر داد. بسازمان تامین اجتماعی 42 میلیون بیمه شده دارد که 18 نوع خدمت به آنها ارائه می دهد و در حال حاضر حدود 65 هزار نیروی انسانی فعال در سازمان فعالیت دارند.

 

مدیریت بحرانی ها آمار زلزله زدگان را بازسازی کردند

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور از بازدید کارشناسان فنی و بازسازی از روند بازسازی منطقه زلزله زده کرمانشاه خبر داد و گفت: عملیات بازسازی بیش از 98 هزار خانه آسیب دیده همچنان در حال انجام است.

 

چینی ها هم وارد بهداشت شد

قائم مقام وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: در چند سال آینده تعداد 20هزار تخت جدید از طریق منابع جدید خواهیم ساخت که احداث 2400 تخت را با کره جنوبی و چین قطعی کرده ایم. وی حضور تعداد زیادی از پزشکان ایرانی در آلمان را نقطه مثبتی اشاره کرد و گفت: در حوزه انتقال تکنولوژی و دانش روز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی می توانیم از این ظرفیت بهره بگیرم و امیدوارم منشاء همکاری های وسیعی با کشور آلمان داشته باشیم.

 

ابهامات شهرداری بیشتر شد

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه طی جمع‌بندی دوازده سال از سال 84 تا 96 در بررسی بودجه و ردیف هزینه‌ها و درآمدها متوجه شدیم که فاصله بین مجموع درآمدهای مکتسبه تا مجموع هزینه‌های ثبت شده رقم بالایی حدود 20 هزار میلیارد تومان است، گفت: وقتی مجموع درآمدهای حاصله  را از مجموع هزینه های انجام شده کسر می کنیم به یک شکاف 20 هزار میلیارد تومانی  طی مجموع 12 سال گذشته می‌رسیم و معلوم نیست این 20 هزار میلیارد تومان کجا رفته و باید این رقم گمشده تعیین تکلیف شود.

 

ناجا به طرح ترافیک ایست داد

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در مورد طرح ترافیک پیشنهادی شهرداری تهران گفت: این طرح اجرایی نخواهد شد چون منفعتی برای مردم و سلامت مردم نخواهد داشت.وی درباره نحوه دریافت اطلاعات جریمه خودرو جریمه‌ها گفت: بخش از جریمه ها از طریق دوربین اعمال می‌شود که از طریق پیامک برای صاحبان خودرو پیامک می‌شود. توصیه می‌شود برای اطلاع دقیق از جرایم رانندگی شماره تلفن همراه را ارائه دهند تا در سیستم راهنمایی و رانندگی ثبت شود. VIN کارت ماشین را نیز می‌توان به 1102020 پیامک کرد تا میزان جرائم از طریق پیامک ارسال شود.

 

ترابی خیال بازنشسته ها را راحت کرد

معاون اداری مالی صندوق بازنشستگی کشوری ضمن بیان اینکه متوسط پرداختی ما به بازنشستگان یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است گفت: سرانه بیمه تکمیلی در سال قبل ۲۴ هزار تومان بود که امسال به ۲۶۵۰۰ تومان رسید در حالی که باید بیش از این نرخ سرانه اختصاص می یافت.

 

معاون قالیباف بر ابهامات ردیه زد

معاون سابق قالیباف درباره بدهی دولت به شهرداری گفت: نجفی در گزارش ۱۰۰ روزه اعلام کرده دولت مکلف به پرداخت بخشی از بدهی‌های خود به شهرداری نیست؛ در صورتی که چند وقت پیش شهردار تهران بدهی چند هزار میلیارد تومانی را از سوی دولت تایید کرد، چرا تناقض در گفتار نجفی است. وی ادامه داد: در 12 سال گذشته هزاران پروژه در سطح شهر تهران اجرا شده است  که باید عنوان شود کدام پروژه خطای محاسباتی داشته است.

 

ایران بیسوادی را دور زد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نرخ باسوادی 85 دهم درصد رشد داشت و تعداد بیسوادان کشور 1.5 میلیون نفر کاهش پیدا کرده است. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بیان‌ کرد: میانگین نرخ باسوادی دنیا یک درصد افزایش داشته است و تعداد بیسوادان دنیا در حد 80 میلیون ثابت ماند، اما کشور ما در طی 5 سال از سال 91 تا 95، 3 برابر دوره 15 ساله جهانی رشد داشته است.

 

 

 

باز هم افتخار در یونسکو به نام ایران رقم خورد

کرسی تاریخ طب سنتی ایران در یونسکو با پیگیری و تلاش مستمر رییس و دبیر گروه حکمت، طب اسلامی و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران و دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تأسیس شد. گفتنی است، کرسی‌های یونسکو، رقبای زیادی دارند و با وجود پیشرو بودن چین، مصر و هند در حوزه طب سنتی، کشور ایران توانست تاییدیه برای تاسیس این کرسی را دریافت کند.

 

چشم فرهنگیان به در خشک شد

1600 نفر از بازنشستگان آموزش و پرورش استثنایی کشور، علی رغم گذشت 4 ماه از زمان بازنشسته شدن، هنوز حقوقی دریافت نکرده‌اند البته مسئولان آموزش و پرورش قول داده‌اند تا آخر این هفته، حقوق آنها را پرداخت کنند. وی ادامه داد: آموزش و پرورش در شهر تهران باید مبلغ 700 میلیون تومان سهم سنوات ارفاقی را به سازمان بازنشستگی کشوری برای 86 نیروی بازنشسته خود بپردازد و در کل کشور، این میزان بدهی 13 میلیارد تومان است.

 

شهردار نیامده پل ها را جابجا کرد

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: قبل از انقلاب هفت پل در تهران به طور موقت و برای پوشش بازی‌های آسیایی ساخته شده بود و حالا لازم است که آنها مقاوم سازی شده یا برچیده شوند که در حال بررسی این موضوع هستیم.

 

جدیدترین مشغله اجتماعی مجازی به گیس رسید

امروز با زنان و دخترانی روبرو هستیم که موهای خود را برای زیباتر شدن بانوان دیگر می فروشند این گروهها به گیس فروشها مشهور هستند.دکتر ابهری در این باره گفت: این دختران به مغازه هایی که در خیابان منوچهری تهران و داخل پاساژهای مختلف وجود دارند، مراجعه می کنند و کارشناس همان جا بر روی موهایشان قیمت می گذارد معمولا بلندی مو، رنگ نشدن آن، موخوره نداشتن و پرپشت بودن، معیارهای اصلی برای تعیین قیمت است که از ۱۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان در تغییر است.

 

ابوالمشاغل شهرداری تهران  هم رفتنی شد

با انتخاب صالحی امیری به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک و با توجه به اینکه وی همزمان چند سمت در شهرداری تهران دارد به نظر می‌رسد وی به زودی از معاونت فرهنگی خواهد رفت. با این شرایط صالحی امیری نمی‌تواند دو شغل داشته باشد و اگر به کمیته برود باید از شهرداری جدا شود که البته به نظر من ترجیح می‌دهد در شهرداری بماند.با انتخاب صالحی امیری و با توجه به چند شغل بودن وی پیش بینی  می‌شود وی به زودی از شهرداری خداحافظی کند.

 

هوای آلوده نفس تهرانی ها را برید

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با گذشت ۳۰۰ روز از سال جاری تاکنون هوای تهران ۲۲۰ روز در حد استاندارد و ۸۰ روز آلوده بوده است. وی اظهار کرد: روز یکشنبه 24 دی ماه هوای شاخص تهران سالم بود که با احتساب این روز تعداد روزهای سالم امسال به 208 رسید و 12 روز نیز شاخص هوا پاک بود.وی در رابطه با تعداد روزهای ناسالم توضیح داد: کیفیت هوا در این مدت طی شده حدود 75 روز ناسالم برای گروههای حساس و پنج روز ناسالم برای همه افراد بود.

 

 

داروی قابل استفاده مکرر سرطان را تهدید کرد

محققان دانشگاه وارویک، یک  روش جدید برای حمله به سلولهای سرطانی را که در بردارنده یک ترکیب آلی و اسموی، با استفاده از یک دوز غیر سمی فرمیت سدیم، یک محصول طبیعی موجود در بسیاری از ارگانیسم ها، از جمله گزنه و مورچه است توسعه داده اند.سلول های سرطانی می توانند به طور موثر و انتخابی با این روش جدید منحصر بفرد قابل بازیافت و استفاده مجدد، با مواد موجود در گزنه و مورچه ها، درمان شوند.

 

رکود دار های مقام بیکاری اعلام شدند

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: بیشترین نرخ بیکاری مربوط به تهران و اسلامشهر است. شاکرمی بیان کرد: 112 میلیارد تومان به طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری اختصاص داده شده و این مبلغ در میان شهرستان‌ها تقسیم شده است.وی افزود: از ١٢٦ هزار فرصت شغلی در طرح کارورزی، ٩٦ هزار شغل نیز در زمره طرح تکاپو است، اما بعید است که طرح تکاپو طی دو ماه آینده محقق شود. همچنین از میان 96 هزار شغل در طرح تکاپو مشخص نیست که چه تعداد محقق شود.

 

دانشگاه آزاد در آخر به دانشجویان رحم کرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان تاکید دارد: بر مبنای بخشنامه پیش‌بینی بودجه سال 97 و پس از تایید هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، تخفیف تا 50درصدی شهریه دانشجویان کاردانی، کارشناسی و برخی رشته‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در استان سمنان اعمال می‌شود

 

 

لنین بر جای خود باقی ماند

رئیس جمهور روسیه با دفن جسد مومیایی شده لنین بنیانگذار شوروی مخالفت کرد.لنین در آرامگاه ویژه ای در میدان سرخ نگهداری می شود.جسد لنین به صورت مومیایی از سال ۱۹۲۴ تاکنون در میدان سرخ در مرکز شهر مسکو قرار دارد و به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است.بیش از دو دهه است که بر سر دفن جسد نخستین رهبر شوروی اختلاف نظر وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha