سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام داعی نژاد

حوزه/ دفاع علمي از تشيع، پاسخ دهي در راستاي حفظ اسلام،شناخت کامل شیوه های دفاع از تشيع ،شناخت جامع ساير مذاهب و مکاتب از اصول راهبردی مرکز تخصصي آموزش شيعه شناسي می باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام  والمسلمین داعی نژاد مدیر مرکز  تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم در نشستی با معاونیین ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، با گزارشی از روند تاسیس این مرکز و فعالیت های آموزشی و پژوهشی که در آن  انجام می شود گفت؛ مرکزشیعه شناسی  وابسته به حوزه علميه قم مي باشد و توسط آيت الله العظمي مکارم شيرازي در سال 1387 تأسيس گرديد.

وی با اشاره به ضرورت تقویت گفتمان تشیع در جهان گفت ؛امروزه برخي ملت ها و کشورهاي جهان خواهان آنند تا با تشيع آشنايي و ارتباط  وسيع تر و عميق تري پيدا نمايند و آموزه هاي آن را در زندگي فردي و جمعي خويش اجرا کنند و مرکز شیعه شناسی حوزه علمیه قم تلاش دارد در این زمینه فعالیت نماید.

*منادي تقريب اديان و مذاهب

مدیر مر کز تخصصی  شیعه شناسی در ادامه یاد آور شد؛شکي نيست که نداي وحدت و انسجام بايد با حفظ مرزهاي اسلام و در راستاي تعاليم مکتب اهل بيت(ع) همراه باشد و بدون ترديد اين امر مهم جز با آشنايي دقيق و عميق مکتب اهل بيت(ع) و شناخت کامل شيعه حاصل نمي شود،از اين رو مي توان راه اندازي و فعاليت اين مرکز را گامي ديگر در جهت تقريب اديان و مذاهب به شمار آورد.

*اصول راهبردي مرکز تخصصي آموزش شيعه شناسي

وی به  اصول راهبردي مرکز تخصصي آموزش شيعه شناسي حوزه علميه قم اشاره کرد و گفت؛ دفاع علمي از تشيع، پاسخ دهي در راستاي حفظ اسلام،شناخت کامل شیوه های  دفاع از تشيع ،شناخت جامع ساير مذاهب و مکاتب از اصول راهبردی مرکز تخصصي آموزش شيعه شناسي می باشد .

 حجت الاسلام والمسلمین داعی نژاد در ادامه به اهداف مرکز آموزش تخصصي شيعه شناسي اشاره کرد و گفت؛تسلط انديشه هاي مکتب اهل بيت(ع)؛ارائه استدلال منطقي و معقول پيرامون عقايد و آموزه هاي شيعي و دفاع از آنها،احياي ميراث فرهنگي و انديشه هاي معقول دانشمندان و نخبگان شيعي؛معرفي نقش شيعيان در توسعه تمدن اسلامي،شناخت توان بالفعل و بالقوه جهان تشيع و ارتباط با مراکز شيعه شناسي ايران و جهان،بازشناسي فرقه هاي شيعي و نقاط اشتراک و افتراق آنها با شيعه اثني عشري،آشنايي با ابعاد گوناگون جغرافيايي و جامعه شناختي جهان تشيع و آسيب شناختي آن،خلاقيت، ابتکار و نوآوري در پژوهش هاي شيعه شناسي از اهداف عالیه این مرکز خواهد بود.

وی افزود؛شيعه شناسي هويتي ميان رشته اي دارد و از حوزه هاي مختلفي از علوم مانند: کلام، تفسير، حديث، فقه، تاريخ، جغرافيا و... بهره مي گيرد ورويکرد آن، آموزشي ـ پژوهشي می باشد.

*دوره های  مرکز آموزش تخصصي

حجت الاسلام داعی نژاد پیرامون دوره های  مرکز آموزش تخصصي شيعه شناسي گفت؛براي کاهش حجم دروس و فراغت وقت جهت حضور در دروس خارج فقه و اصول، اين رشته در دو مقطع سطح 3 (کارشناسي ارشد) و سطح 4 (دکتري) اجرا مي گردد که هر مقطع با احتساب مدت زمان پايان نامه، تقريبا 4 تا 5 سال خواهد بود.

وی گفت؛ تاکنون ده دوره سطح سه اجرا شده و حدود سه سال است سطح چهار نیز راه اندازی گردیده  و علاوه بر اینها یک دوره کوتاه مدت برای طلاب پایه ششم به بالا داریم که در یک ترم تحصیلی مبانی مربوط به شیعه شناسی را می آموزند.

این شیعه پژوه افزود؛ علاوه بر آشنایی طلاب با اصول شیعه شناسی در این دوره کوتاه مدت ،بیو گرافی از فرقه های انحرافی و اهداف شوم پدیده هایی چون شیطان پرستی ،فرقه های انحرافی ،نحوه پاسخ گویی به شبهات از دیگرمباحثی است که  مطرح می شود  و هم اکنون 140 نفر در این دوره حضور دارند.

مدیر مرکز شیعه  شناسی یاد آورشد؛اساتید دوره های کوتاه مدت از فارغ التحصیلان همین مرکز هستند و در واقع استاد پروری از دوره سوم و چهارم شروع شده و هم اکنون تعدادی از اساتید مرکز، طلاب آن هستند. ؛ از شرایط تدریس این است که هر طلبه ای بخواهد تدریس کند، باید یک مجموعه صد صفحه ای از آنچه اموخته را در قالب تالیف ارایه دهد.

وی به فعالیت های پژوهشی مرکز شیعه شناسی اشاره کرد و افزود؛دوسال است وارد عرصه پژوهش شده ایم و تولیدات خوبی در این خصوص انجام شده است ،انتشار مجله شیعه شناسی به صورت تخصصی و علمی ، راه اندازی کارگاههای کلام پیشرفته ، برگزاری نشست های علمی که تاکنون به 24 مورد رسیده است و همه آنها مستند سازی و تدوین گردیده  از جمله فعالیت های پژوهشی مرکز است.

*شیعه شناسی به زبان کودکان

حجت الاسلام والمسلمین داعی نژاد در ادامه به دیگر فعالیتهای  مرکز شیعه شناسی اشاره کرد و بیان داشت؛ شیعه شناسی کودک را در قالب یک نرم افزار تدوین کرده ایم و نسخه ای از آن تحت عنوان خداشناسی تولید شده و مورد استقبال قرارگرفته است و اخیرا فعالیت های اجتماعی و فرهنگی خوبی از ناحیه دانش آموختگان اجرامی گردد و با حضور در یبن مردم و اماکن مذهبی مانند جمکران و حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به سئوالات اعتقادی مردم پاسخ داده می شود.

*برگزاری کارگاه های روش تحقیق

وی یاد آور شد؛ با مدارس علمیه کشورتعامل و ارتباط خوبی داریمو نشست هایی را با موضوع شیعه شناسی برگزار کرده ایم و چهار کتاب  پژوهشی در حال تدوین است .

وی برگزاری کارگاه های روش تحقیق ، مناظره، مباحث اخلاقی و استفاده از شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی و بیان مطالب علمی را از دیگر فعالیت های مرکز شیعه شناسی دانست .

در ادامه این نشست علیرضا رحیمی معاون پژوهش ستاد همکاری ها با استقبال از برنامه های متنوع و فعالیت های فاخر مرکزشیعه شناسی ،توجه مراکز مهم علمی حوزه به آموزش و پرورش را حائز اهمیت دانست و گفت؛ با وجود همه فعالیت ها ی خوبی که شده است ،اماعدم اتصال دست آوردهای علمی آموزشی اینگونه  مراکز در حوزه به آموزش و پرورش یک خلا جدی است و باید با کمک یک دیگر ظرفیت های دستگاه تعلیم و تربیت را بشناسیم و این گونه محصولات علمی را در محیط مدارس آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان رواج دهیم.

*ضرورت بررسی کتاب های درسی آموزش و پرورش

رحیمی در ادامه خواستار بررسی کتاب های درسی از ناحیه این مرکز شد و گفت؛ خوب است تعداد اساتید آماده به تدریس و قابل عرضه برای کادر آموزش و پرورش ساماندهی گردد تا با هماهنگی با دستگاه تعلیم و تربیت با بر گزاری نشست های تخصصی دانش آموزی و نیز کارگا های توانمند سازی معلمان ،آنان را در مقابل شبهات اعتقادی مجهز و توانمند سازیم .

*اطلاع از فعالیت های یکدیگر جهت عدم موازی کاری

معاون برنامه ریزی و پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری ها گفت؛ با توجه به شباهت فعالیت های این مرکز با سایر مراکز مشابه ،مانند دانشگاه ادیان و مذاهب ، دفتر تبلیغات اسلامی و نیز مرکزملی  پاسخ گویی به سئوالات دینی تعامل و اطلاع از فعالیت های یکدیگر جهت عدم موازی کاری ونیز استفاده از ظرفیت های یکدیگر  میتواند در خروجی کار کمک قابل نوجهی داشته باشد.

وی افزود؛ شایسته است مرکز شیعه شناسی با آموزش و پرورش لینک شود و ستاد همکاری ها آماده برقرار ی ارتباط کاری با هر دو نهاد است .

*حجت الاسلام درودی معاون امور استانهای ستاد

در ادامه این نشست، حجت الاسلام درودی معاون امور استانهای ستاد همکاری ها نقطه نظرات خود را در خصوص زمینه های همکاری این مرکز با آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت؛ مرکز تخصصی شیعه شناسی جهت رشد تصاعدی خود می تواند از وسعت آموزش و پرورش با مخاطبانی قریب به 40 میلیون نفر برنامه ریزی داشته باشد.

*معارف اهل بیت روی میز دانش آموزان باشد

وی افزود؛ کتب درسی دانش آموزان در انتظار فعالیت های پژوهش محور این مرکز می باشد. چرا که متن متناسب حدیث رضوی علیه السلام مبنی بر اینکه "اگر مردم محاسن دستورات ما را دریافت  می نمودند؛ حتما از ما تبعیت می کردند" این مرکز قادر است، فرمایش امام هشتم صلوات الله علیه را بر سر میز دانش آموزان حاضر نماید.

حجت الاسلام درودی خاطر نشان کرد؛ نشست  با مراکزی، مانند مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با توجه به  کد های ارتباطی که برای استانهای کشور اختصاص داده است؛ می تواند، گونه شناسی سئوالات دانش آموزان و والدین آنان و نیز معلمان در خصوص امامت را  در کاربست های این مرکز قرار هد، تا با ابتکارات طلاب تربیت شده در رشته های تخصصی تبدیل به محصولاتی نظیر کتب درسی و یا دیگر محصولات الکترونیکی شود.

*ایجاد کارگاههای تخصصی امامت برای معلمان و دانش آموزان

وی  با توجه به فعالیت های تخصصی بنیاد امامت،زیر نظر آیت الله میلانی و طلابی که دارای گواهی نامه و مدرک تخصصی در باره امام شناسی از این مرکز هستند گفت؛ می توانیم جهت آموزش معلمان دینی و دیگر دبیران علاقمند و مستعد، کارگاههای تخصصی امامت در استانهای کشور را برگزار کنیم.

*کاربرد مرکزشیعه شناسی در تحقق سند تحول بنیادین

معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاری ها گفت ؛ بنا به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به  فعال شدن سند تحول آموزش و پرورش و شاه کلید آن یعنی ؛حیاه طیبه؛ مرکزشیعه شناسی  با توجه به دوره های تکمیلی طلاب پذیرش شده با شاخص های نخبه گزینی؛ قادر خواهد بود بخش های مرتبط با مباحث امامت در سند تحول را برای طلاب شاغل و فعال در آموزش و پرورش پیش بینی نموده و جهت کمیته های استانی و شهرستانی ستاد همکاری برنامه ریزی های مناسب داشته باشد و با تعریف دوره های پودمانی،معلمان و اعتقادات دانش آموزان را توانمند نمود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha