یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024
دکتر علیرضا پویا امروز در جمع خبرنگاران

حوزه/ رئیس دانشکده دین و رسانه از عزم جدی مدیران این دانشکده در جهت تربیت طلاب مستعد در عرصه رسانه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر علیرضا پویا امروز در جمع خبرنگاران که در دانشکده صدا و سیمای قم برگزار شد، گفت: دانشکده دین و رسانه از سال 1376 آغاز به کار کرده است؛ چراکه رسانه ملی باید کارهای حرفه ای خود را دنبال می کرد و از سویی باید این فعالیت ها را با مبانی دینی همراه می نمود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در آن سال ها بیان می شد، این بود که برخی از کسانی که  از گذشته در سازمان فعالیت دارند، رویکرد دینی متناسب با انقلاب نداشته و باید به شکلی کارها انجام شود که این فعالیت ممزوج شود.

وی تصریح کرد: مسئولان سازمان، در آن سال ها اقداماتی انجام دادند که یکی از آنها تاسیس چنین دانشکده ه‏ای بود که توسط رئیس سازمان انجام شد؛ هدف این دانشکده آن بود که علاوه بر آموزش های تخصصی و حرفه ای، معارف دینی را نیز به دانشجویان آموزش دهد.

رئیس دانشکده دین و رسانه بیان کرد: در آن زمان بیان می شد که اگر تهیه کننده ای با حرفه تهیه کننده یا نویسنده و کارگردانی آشنا می شود به آموزه های دینی نیز اشراف داشته باشد.

وی گفت: در آن زمان به این جمع بندی رسیده شد که اگر طلاب به سطحی از تحصیل رسیده باشند (سطح2)، همان دروسی که در دانشکده های دیگر گذرانده می شود آنها نیز بگذرانند.

پویا تصریح کرد: اهداف جزیی تر این دانشکده شامل سه هدف بوده است که اولین آن شامل پرورش نیروی انسانی ممحض به دانش ارتباطات و رسانه های جمعی و معارف دینی است؛ یعنی در اینجا دانشجویانی فارغ التحصیل باشند که دارای توانایی حرفه ای در فعالیت های رسانه ای و آشنایی عمیق با مبانی دینی داشته باشند.

وی گفت: هدف دوم آن بود که مانند هر دانشگاه دیگری دانشجویان بتوانند از محل تحقیقاتی که انجام می شود به گسترش رشته ارتباطات و رسانه های جمعی با رویکرد دینی بپردازد.

وی یادآورشد: 150 دانشجو در این دانشکده تحصیل کرده و همه دانشجویان تخصص هایی در رشته ارتباطات دارند و وقتی این علم با دین توأم شود در پایان نامه های آنها تولیدات خوبی را شاهد خواهیم بود.

رئیس دانشکده صداوسیما یادآورشد: هدف سوم، در این دانشکده تولید علم و گفتمان سازی در مباحث ارتباطات و رسانه های جمعی با رویکرد دینی بود؛ در حوزه علوم انسانی نیازمند یک تحول جدی و اساسی هستیم؛ رهبر انقلاب بیان کردند که مبانی علوم انسانی ما و غرب کاملا متفاوت است.

وی گفت: اگر بتوانیم تحولی را در متون مرتبط به این رشته یعنی ارتباطات در دانشگاه ها ایجاد کنیم تحولات بسیاری را در عرصه های امروزین تجربه خواهیم کرد.

پویا عنوان کرد: در پایشی که وضعیت دانشجویان فارغ التحصیل بررسی کردیم نسبت فراوانی توزیع فارغ التحصیلان در کل مرکز جزو سطوح خوب است یعنی فعالیت های آنها نمود دارد؛ هرچند که شاید در قم برخی مشغول به کار شدند ولی از شاخص ترین افراد می توانیم معاونت سیما به عنوان یکی از محوری ترین فردی که می تواند برنامه ریزی نمایش و تصویر را در قم کنترل کند از فارغ التحصیلان این دانشکده است.

وی گفت: آنچه که رخ داده است یکی از روسای مراکز از فارغ التحصیلان این دانشکده هستند؛ با یک فعالیت آماری وضعیت نسبتا مطلوبی در این عرصه گزارش شده است؛ از مستندسازان تا فیلم نامه نویسان برجسته سازمان از جمله فارغ التحصیلان این دانشکده هستند.

وی بیان کرد: در اکثر جشنوارههای درون سازمانی که به شکل سالانه برگزار می شود دانشجویان این دانشکده بیشترین موفقیت ها را کسب کرده اند؛ راه بسیار سنگین و دشواری در صداوسیما وجود دارد و توام کردن برنامه هایی که پخش می شود با تمام اجزای دینی کار بسیار سختی است.

رئیس دانشکده دین و رسانه یادآورشد: رسانه دینی نمیتواند مخاطبان را با ارضائات نیازهای اولیه انسانی ببینند و هدف گیری کند؛ نهایت هدف گیری رسانههای غربی پاسخ به نیاز و میل مخاطب است ولی ما مصلحت مخاطب را نیز مد نظر داریم.

وی گفت: سازمان صداوسیما از نظر نیروی انسانی فربه است و بیش از اندازه در یک دوره هایی جذب شده اند؛ علت دیگر آن است که همه فارغ التحصیلان ما نیز آمادگی لازم را برای حضور در عرصه های مشکل ندارند.

وی تصریح کرد: افرادی که در این دانشکده صداوسیما حضور می یابند، همگی نمی توانند به شکل کامل در جریان تولیدات به شکل قوی حاضر شوند و فعالیت داشته باشند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha