پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کریم خانمحمدی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: به جهت نیازها و اقتضائات نوپدید، پیروزی انقلاب اسلامی، باعث شد تا حوزویان با علوم جدید به خصوص در زمینه علوم انسانی آشناتر شوند.

حجت الاسلام کریم خان محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که حوزه های علمیه در زمینه تولید علم و تحقیق و پژوهش ، سابقه طولانی دارند، ابراز داشت: حوزه و روحانیت به عنوان مبلغ دین و هدایتگر مردم از دیرباز ارتباط وسیعی با توده های مردم داشته و حال آن که دانشگاه گاهی این رابطه اش با جامعه از هم گسیخته و نامنظم بوده است و این یکی از تفاوت های حوزه با دانشگاه است.

وی افزود: به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، آشنایی حوزویان با علوم جدید نیز بیشتر شد چه آن که نیاز بود که حوزه به خصوص در ارتباط با علوم انسانی ، مسایل و نیازهای نظام نوپای اسلامی را شناخته و به تامین آن نیازها اقدام کند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: امروز حوزه در بسیاری از عرصه های علوم انسانی حرف های بسیاری برای گفتن دارد و در این زمینه ها تا حدودی توانسته پاسخگوی برخی از نیازهای جامعه و نظام اسلامی باشد هر چند که در این رابطه هنوز نیازها و کارهای انجام نشده بسیار است.

وی گفت: البته شرایط و اقتضائات جدید به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی می طلبیده که حوزه وارد عرصه نظام سازی و تئوری سازی شود و به نظرم ما در این رابطه ضعف های جدی داشته ایم و می بایست در موضوعات و مقولات مختلف ، در این باره کار جدی انجام دهیم و از ظرفیت تحقیق و پژوهش در این رابطه نهایت استفاده را بکنیم.

حجت الاسلام خان محمدی ادامه داد: به عنوان مثال این که یک فقیه و مجتهد بگوید مثلاً ربا حرام است به تنهایی کافی نیست بلکه حوزه باید بگوید بانکداری اسلامی چگونه است که متاسفانه هنوز در این مقوله ما به اجماع نرسیده ایم ، به این معنا که گرچه علما انتقاد می کنند که بانک های ما گاه ربوی تر از بانک های اروپایی است، اما در عمل باید نسخه نجات از این وضعیت را ارایه دهیم و حال آن که ما همان طور که عرض شد در بحث نظام سازی هنوز مشکل داریم.

وی اضافه کرد: لازمه اش این است که باید نگاه و رویکرد تخصصی داشته باشیم به این معنا که یک فرد می تواند مجتهد باشد اما نمی تواند در همه عرصه ها اجتهاد کند چون عمرش اجازه نمی دهد و لذا حوزه باید به سمت تخصص گرایی بیشتر و کیفی تر حرکت کند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha