جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله محتهد شبستری

حوزه/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام آمریکا را ام‌الفساد می‌دانست، از اظهار تمایل برخی برای مذاکره با آمریکایی‌ها به شدت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه عده‌ای عنوان می‌کنند ما افکار امام را قبول داریم، ولی در مواضع خود به آمریکا اظهار تمایل نموده و بحث مذاکره مطرح می‌شود و این مسئله واقعاً جای تأسف دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله محسن مجتهد شبستری، ظهر امروز در مراسم گرامی‌داشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی که در محل مدرسه علمیه آیت الله ایروانی تهران برگزار شد، با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت حضرت ولیعصر(عج) به وقوع پیوست، اظهار داشت: انسجام، وحدت و همبستگی در میان جامعه اسلامی مرهون امامت اهل بیت(علیهم السلام) و پیروی از خاندان رسالت می‌باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برای هر جامعه‌ای یک قطب فکری لازم است تا آحاد جامعه اسلامی، فصل الخطاب مسائل مهم کشور را از او بشنوند، زیرا بدون آن نظم و انسجام در جامعه نخواهد بود و پراکندگی برای جامعه اسلامی بسیار خطرناک خواهد بود و ما نمونه این انحرافات را در صدر اسلام دیدیم که چگونه فاصله گرفتن از اهل بیت(ع) سبب چه گرفتاری هایی شد.

آیت الله مجتهد شبستری ادامه داد: در صدر اسلام، در مسائل علمی اشاعره از یک طرف، و معتزله از طرف دیگر، مردم را به سمت افکار خود دعوت می کردند، و برخی دانشمندان مسیحی و یهودی وارد تفاسیر قرآنی شدند و همین امر سبب شد تا برداشت های مختلفی از آیات قرآن صورت بگیرد.

وی ادامه داد: این موارد نشان داد که تنها حسبنا کتاب الله کافی نیست یعنی اینکه بگوییم برای ما فقط قرآن کریم کفایت می کند! نخیر! این طور نیست. برای تفسیر قرآن مجید، حتما مفسّر قرآن لازم است. یک مرجع فکری که مردم دنبال انحرافات فکری نروند و اختلافات عقیده‌ای و سیاسی پیش نیاید.

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: حضرت زهرای اطهر(س) درباره ضرورت پیروی از اهل بیت(ع) می‌فرماید: «اطاعت خاندان رسالت مایه‌ی نظم و انسجام ملت است و برای جلوگیری از تفرقه و تشتت حتما ولایت و امامت اهل بیت(ع) لازم است».

آیت الله مجتهد شبستری گفت: در غیبت کبری حضرت ولیعصر(عج)، قطب فکری در جامعه اسلامی مشخص شده و در روایت «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها إلی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم» به آن تصریح شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مصداق بارز فقیه روای احادیثِ قائم مقام ائمه(علیهم السلام) در زمان ما، امام خمینی(ره) بودند. و امام هم از بعد علمی و هم از نظر عملی، واقعاً در تاریخ اسلام بی‌نظیر بودند. البته ما در طول تاریخ فقهای بزرگ فراوانی داشتیم، ولی هیچکدام از این بزرگان علمی، فقهی و فلسفی به موقعیت و منزلت حضرت امام نمی‌رسند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: امام خمینی یک بینش سیاسی فوق‌العاده‌ای داشتند و قبل از انقلاب نیز کتاب کشف الاسرار را نوشته بودند که بیانگر عمق بینش دینی و سیاسی امام است.

آیت الله مجتهد شبستری افزود: همچنین یکی از ابتکارات ارزشمند حضرت امام تألیف کتاب ولایت فقیه بود زیرا این بحث، یک بحث کلامی و فقهی بود که در آن کتاب ادله‌ی عقلیّه و نقلیّه ولایت فقیه را ذکر و تشریح کرده‌اند.

وی با اشاره به مبارزات سیاسی امام خمینی(ره)، اظهار داشت: امام از سال 42 رسماً وارد مبارزات عملی شدند و در انتخابات انجمن های ایالتی و ولایتی رسما اعلام موضع کردند. و اگر علمای دیگر اقدامات مجموعه هیئت حاکمه را محکوم می‌کردند، اما امام بزرگوار از همان ابتداء لبه‌ی تیز انتقاداتش متوجه سلطنت پهلوی بود و می‌فرمود ام‌الفساد شاه و دربار سلطنتی است ولی بقیه این جرأت را نداشتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان داشت: امام خمینی به دلیل مخالف جدی با قانون کاپیتولاسیون، توسط رژیم پهلوی به مدت 15 سال از کشور تبعید شدند. البته مبارزات در دوران تبعید نیز ادامه پیدا کرد و امام همه خطرات این راه را به جان خریده بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه امام آمریکا را ام‌الفساد می‌دانست، از اظهار تمایل برخی برای مذاکره با آمریکایی‌ها به شدت انتقاد کرد، و گفت: متاسفانه عده‌ای عنوان می‌کنند ما افکار امام را قبول داریم، ولی در مواضع خود به آمریکا اظهار تمایل نموده و بحث مذاکره مطرح می‌شود و این مسئله واقعاً جای تأسف دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این که برخی فکر می‌کنند مشکلات جاری در کشور، با مذاکره و ایجاد روابط حسنه با آمریکایی‌ها حل خواهد شد به شدت در اشتباهند. همچنین مقام معظم رهبری بارها نسبت به این نگاه هشدار داده و کراراً فرموده‌اند که خصومت و عصبانیّت آمریکا از ملت ایران به خاطر مسائل هسته‌ای نیست بلکه به خاطر استقلال و اقتدار ایران اسلامی است.

وی با اشاره به نقش مقتدرانه ایران در مدیریت بحران‌های منطقه، گفت: حضور مدافعان حرم در کشور سوریه و عراق و مجاهدت‌های سردار سلیمانی مانع از پیشروی داعش در ممالک اسلامی شد و اگر مدافعان حرم آنجا نمی‌رفتند ما باید در داخل خاک ایران با آنها می‌جنگیدیم.

آیت الله مجتهد شبستری در پایان با تاکید بر حضور مقتدرانه و پرشور روحانیت و طلاب حوزه های علمیه در راهپیمایی 22 بهمن، گفت: ائمه جماعات مساجد باید همه مردم را به حضور گسترده در این مراسم دعوت کنند تا بار دیگر قدرت، عزت و استقلال کشور را به رخ جهانیان بکشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حوزه های علمیه باید انقلابی بودن و انقلابی ماندن را برای خود یک فریضه بدانند و با افکار ضد ارزشی که توسط دشمنان در فضای مجازی ترویج می‌شود، مقابله کنند. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha