جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ سفر مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه به مهدی‌شهر

حوزه/ رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه روحانیت همواره نماد فعالیت‌های بین‌المللی بوده‌اند، گفت: راه رسیدن فکر و اندیشه به تمدن ۴ مرحله است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور و مدیرعامل خبرگزاری حوزه در نشست صمیمی با طلاب و روحانیون خواهر و برادر مهدی‌شهر، در سالن اجتماعات دارالقرآن این شهر، با اشاره به دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی در جهت بین‌المللی شدن دین و نقش محوری روحانیت در این جریان، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه و روحانیت در طول تاریخ پیشگام و پیشتاز عرصه‌های مختلف بوده‌اند و این مسیر تا پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی و تشکیل حکومت جهانی امام زمان (عج) ادامه دارد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه روحانیت نماد فعالیت‌های بین‌المللی نیز بوده‌اند، تصریح کرد: روحانیت در فعالیت‌های خود هیچ‌گاه مرزهای جغرافیایی را نمی‌شناخته و همواره جهادی عمل کرده‌ است.

وی با بیان اینکه همواره حوزه‌های علمیه پیشگام مبارزه با ظلم و عدالت‌خواهی در جوامع بشری بوده‌اند، افزود: همه علما و بزرگان دینی در طول تاریخ در این مسیر جنگیدند و انقلاب اسلامی نیز شکل‌گرفته از سوی یک عالم عامل، انقلابی و بصیر و برخواسته از دل حوزه‌های علمیه یعنی امام خمینی (ره) بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری با اشاره به شکل‌گیری موضوع تمدن اسلامی، خاطرنشان کرد: اکنون بحث احیای این تمدن در بسیاری از محافل مطرح است و امام خمینی (ره) در خصوص نقش دین مطرح کردند که دین قدرت تحول دارد. امام (ره) یک حکومت دینی برپا کردند که شعارش کمک به همه مستضعفان و ایجاد یک قدرت دینی در عرصه بین‌المللی بود.

وی با بیان اینکه اکنون دین در تحولات عرصه بین‌الملل نقشی تعیین‌کننده و فعالی دارد، افزود: در تحولات بین‌المللی، می توانیم با دین آینده را  امروز رقم بزنیم و امکان تغییر مسیر تمدنی تاریخ وجود دارد و باید دنیای اسلامی در این نقطه حساس تاریخی سهم خودش را بگیرد، چرا که عدم حضور در این نقاط حساس موجب می‌شود که سال‌ها هزینه بپردازیم.

4 مرحله رسیدن به تمدن اسلامی

مدیرعامل خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند که «اکنون در آستانه نوسازی تمدن اسلامی هستیم و در یک پیچ تاریخی قرار داریم که در آن‌طرف، مسیر تمدنی تاریخ عوض خواهد شد، مناسبت‌های تمدن‌ها دچار بحران شده و اکنون نشانه‌های افول تمدن غرب قابل‌مشاهده است»، گفت: راه رسیدن فکر و اندیشه به تمدن 4 مرحله است و نخستین مرحله گفتمان سازی است تا افکار در جمع نخبگان موردبحث قرار بگیرد، مرحله بعد ایجاد جریان است، گاهی یک نظریه پس از تولید به توده‌های مردم یا نخبگان در عرصه‌های مختلف منتقل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عدم تبدیل یک گفتمان به یک جریان به این معنی است که تولیدکنندگان آن گفتمان به وظیفه خودشان عمل نکردند، تصریح کرد: رسانه‌ها در تبدیل یک گفتمان به یک جریان نقش دارند، یکی از موضوعات مهم در این زمینه طبقه‌بندی مخاطبان و توجه به جوامع هدف است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری با بیان اینکه مرحله فرهنگ‌سازی مرحله پس از جریان سازی است، افزود: اگر جریان‌ها نهادینه نشوند، فکر و اندیشه به مأموریت خود عمل‌نکرده است.

وی با اشاره به اینکه تمدن سازی مرحله پس از فرهنگ‌سازی است، گفت: اینکه چگونه یک جریان به تمدن تبدیل می‌شود، مهم است و یک جریان باید حتماً فرازمانی و دارای ابعاد بین‌المللی باشد و بتواند علاوه بر نیازهای امروز به نیازهای آینده پاسخ بدهد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه در مرحله مهمی قرار داریم که تحولاتی در حال رقم خوردن است، تصریح کرد: مسیر تمدنی تاریخ را می‌توان تغییر داد و امیدواریم در این نقطه حساس تاریخی که قرار داریم، دنیای اسلام بتواند سهم خود را از تاریخ بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha