جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: آیت الله العظمی مظاهری هیچ گاه از سابقه حوزه های علمیه محو نخواهد شد و از جمله ویژگی های درخشان ایشان، افزون بر بلندای فکری و معرفتی، عالمی است که «درس هجرت» را به همگان آموخت و امروز اسلام نیازمند مهاجران برای خداست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، آیت الله علیرضا اعرافی، امروز در اختتامیه بیست و سومین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیث المصطفی، در اصفهان اظهار کرد: شما دوستان در یک دهه اخیر پیش آهنگ حرکت های قرآنی و ایمانی بودید و این یک سند بسیار افتخار آمیز و بزرگ است؛ از همه طلاب سپاسگزاریم.

وی با بیان اینکه برای ما اصفهان یک نگین درخشان و پایگاه نورافشان است، افزود: اصفهان شهری تمدنی و نقطه بسیار پرفروغ در تاریخ اسلام و جهان است؛ این شهر یک منطقه عادی نیست؛ بلکه اگر سابقه دیرپای اصفهان شهیدپرور را ورق زنیم، فراز و فرود های بسیاری در آن وجود دارد؛ اما همیشه این شهر تاریخ ساز و در جایگاهی تمدنی قرار داشته است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه عالمان و دانشوران بسیاری در این شهر برای منطقه و جهان اسلام همواره ارمغان داشته اند، تصریح کرد: چهره های بزرگی که مکاتب بزرگ فلسفی و کلامی آفریده اند در این شهر میزیسته اند و مکتب های بزرگ فقهی و حدیثی و کلامی در این شهر بنیان نهاده شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه یکی از چهره های این شهر آیت الله العظمی مظاهری است، ادامه داد: ایشان هیچ گاه از سابقه حوزه های علمیه محو نخواهد شد و از جمله ویژگی های درخشان ایشان، افزون بر بلندای فکری و معرفتی، عالمی است که «درس هجرت» را به همه آموخت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: امروز اسلام نیازمند مهاجران برای خداست، امروز ما شاهدیم استان هایی که مهد فقاهت بوده و از قله های علمی تهی شده اند؛ نسخه عمل حضرت آیت الله مظاهری شفا بخشی است که امروز همه ایران به آن نیازمند است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه درس بزرگ حضرت آیت الله مظاهری این است که بسیاری از بزرگان اگر در نقطه های عطف این اقدام مجاهدانه را انجام دهند شهرهای ما سیراب از فرهیختگان خواهد بود، ابراز کرد: ما در کنار این توسعه کمی و پرورش هزاران فاضل و طلبه خوب قله هایی تربیت شوند و بزرگانی پرچمدار معارف نورانی اسلام در جهان باشند و این درس بزرگ این جشنواره است.

وی با بیان اینکه حضرت آیت الله مظاهری تدریس و تهذیب با اخلاق را به ما یاد می دهند، خاطرنشان کرد: ایشان تأکید بر مسائل خانواده داشته و این مسئله بیش از هر مسئله ای امروز در جامعه مهم قلمداد می شود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه با قرآن نگران بلاها نباشید و اگر بلایی نازل شده است، به دلیل دوری از این کتاب آسمانی است، گفت: عزت را باید در قرآن دید؛ چراکه چشمه های جوشان علم و دریای مواج معرفت است؛ ما در آغاز راه هستیم و همچنان ایران و جهان نیازمند قرآن هستند؛ امروز در حوزه های علمیه نیز کاستی داریم و نیاز داریم قران با دل و جان همه امت عجین شود.

وی با بیان اینکه هنوز ما راه نرفته در تفسیر قرآن بسیار داریم، اشاره کرد: در این زمینه نیازمند عزم راسخ هستیم و باید در این زمینه قدم های جدی تری برداریم و همه در اینجا مسئول هستیم؛ ما باید قرآن را با زندگی خود گره بزنیم؛ مشکل امروز جهان اسلام آن است یا به قرآن پناه نیاورده و یا گمراهانه به قرآن چنگ زده اند و کسانی که با نگاه متحجرانه به دین چنگ بزنند، خروجی آن داعش می شود و این همه مصیبت برای اسلام به بار می آورد و ما مژده دهنده یک نگاه درست و عقلانی به اسلام هستیم.

رئیس جامعه المصطفی اذعان کرد: محور دیگر، قلمروهای علمی قرآن است، ما هنوز راه نرفته در تفسیر قرآن داریم و به فعالیت اجتهادی عمیق حوزوی در قرآن نیازمندیم، روش اجتهادی که آیت‌الله خوئی آغاز کردند نیاز بوده و امروز باید ادامه پیدا کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور تاکید کرد: توسعه های مرزهای دانش قرآن به قلمروهای جدید، کار مهمی است که باید صورت گیرد و المصطفی اقداماتی را در این راستا آغاز کرده و براین اساس نظام بزرگ آموزشی خود را طراحی کرده است .

آیت الله اعرافی عنوان کرد: تفسیرهای تخصصی و ناظر به قلمروهای جدید علوم انسانی و زندگی جدید انسان نیاز امروز است و از قرآن باید برای درمان و معالجه دردهای فردی و اجتماعی بهره مند شویم.

وی با بیان این که نگاه غیراجتهادی و تفسیرهای غلط از قرآن، باعث اختلاف و جنگ در میان مسلمین می شود، افزود: از نگاه غیر مجتهدانه و غیرعقلانی نسبت به اسلام باید پرهیز کنیم. المصطفی مروج یک نگاه صحیح و دور از تحجر و افراطی و تاکید کننده بر وحدت اسلامی زیر پرچم قرآن است و ما به مذهب پرافتخار اهل‌بیت(ع) عشق می‌ورزیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که المصطفی تنها نهادی در سراسر جهان است که از همه مذاهب هم شیعه و هم سنی دانش پژوه می پذیرد، گفت: ما انقلابی هستیم و ما به آرمان های بلند انقلاب پایبندیم. ما به وحدت امت اسلامی و جهان اسلام براساس تمسک به قرآن و  منطق بسیار عمیق اسلام نیازمندیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha