پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

حوزه/ معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری در گفتگو با خبرگزاری حوزه به بیان اهداف و برنامه های سفر به افغانستان پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا خوشخو، معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری، در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری  در خصوص پیش نشست اخیر این ‌کنگره در کابل، خاطر نشان ساخت:  یکی از برنامه هایی که دبیرخانه کنگره با هدف مبارزه با جریان های تکفیری در کنار همایش اصلی دارد پیش نشست هایی است که در کشورهای خارجی درگیر با جریان های تکفیری برگزار می کند.

خوشخو که به همراه دکتر علیزاده موسوی رئیس پژوهشکده حج و زیارت در این پیش نشست که در روز 26 بهمن ماه در افغانستان برگزار شد، ‌حاضر بودند، گفت: با توجه به برچیده شدن داعش در سوریه وعراق و ‌با حرکت این جریان تکفیری به سمت افغانستان و از آنجایی که دبیرخانه توجه خاصی به مناطق آسیب پذیر ودرگیر جنگ دارد، همایشی را با محوریت اندیشه های تکفیری در افغانستان برگزار کرد.

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری اظهار داشت: این همایش با هماهنگی دفتر آیت الله محسنی ،دفتر نمایندگی ولی فقیه در افغانستان، رایزنی فرهنگی و مکاتبه با سفارت و همه نهادهای ذیربط انجام شد؛ مدیریت آن را مؤسسه انستیتوت صلح ، رسانه و حکومت داری خوب، در کشور افغانستان طی یک روز در دو نوبت صبح و عصر در قالب دو گروه مدعو، عهده ‌دار ‌بود.

وی افزود:  جلسه با خواندن متنی مبنی بر اهداف برگزاری همایش، توسط احمد کمیل میرشاد بیگ رئیس انستیتوت آغاز ‌شد.

حجت الاسلام خوشخو خاطر نشان ساخت: در ادامه پیام رئیس جمهور افغانستان آقای اشرف غنی، توسط مشاور ایشان آقای ابوالحسین یاسر خوانده شد و پس از آن گزیده ای از سخنان دکتر احمد الطیب رئیس دانشگاه الازهر مصر در راستای رد تفکرات تکفیری پخش شد.

این فعال مبارزات ضد ‌تکفیری ‌ادامه ‌داد: سپس پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به همایش، توسط اینجانب قرائت شد ضمن اینکه پیام تصویری ایشان در جلسه عصر نیز توسط دست اندرکاران برگزاری همایش به نمایش درآمد؛ بعد از این شاهد سخنرانی رئیس نهاد اعتدال و معاون پیشین ریاست دولت، آقای نعمت الله شحرانی بودیم که ایشان در حاشیه همایش تندیس اعتدال کشور افغانستان که سالانه تنها به یک نفر اعطا می شود را دریافت کردند.

وی گفت: سپس نوبت به سخنرانی افرادی همچون ‌معاون عالی صلح، وزیر ارشاد افغانستان، آقای دکتر نیازی ، آقای نعمت الله غفاری ‌رئیس دانشگاه ابن سینا و در پایان برنامه شاهد سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی از ایران که یکی از سخنرانان اصلی همایش بود را به نظاره نشستیم.

خوشخو با شرح برنامه نوبت عصر،اظهارداشت: مراسم با پیامی از دکتر اشرف غنی آغاز شد و با سخنرانی دکتر عبدالله عبدالله نخست وزیر افغانستان ادامه یافت؛ معاون رئیس جمهور آقای محمد محقق، وزیر امور مهاجرین آقای بلخی، ‌معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات، رئیس دانشگاه «اندیو پرشین » آقای دکتر اختر حسین نیز به ایراد سخنانی پرداختند و پس از آن٬ قرائت پیام وزیر امور خارجه صورت پذیرفت.

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری گفت: در این همایش رئیس کمیسیون حقوق بشر خانم قدیانی ، معاون روزنامه الاهرام مصر طارق الصنوتی٬ آقای کشفی رئیس دانشگاه علامه اقبال لاهوری، معاون شورای عالی صلح، رهبر حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان، معاون رسانه های افغانستان، مشاور وزیر اطلاعات  سخنانی را بیان کردند و در پایان طی جمع بندی کلی، بیانیه ای  تحت عنوان « مصوبه پیشنهادی استراتژی فرهنگی مبارزه با افراطیت» قرائت شد و بر اساس هماهنگی های انجام شده قرار بر ابلاغ ‌آن به دولت ‌به ‌منظور اجرایی شدن این ‌طرح شد.

وی افزود:از جمله ویژگی های این همایش، پخش زنده آن توسط تعدادی از شبکه های افغانستان مانند طلوع، تمدن و... بود و بحمد الله این همایش در بسیاری از کشورهای همسایه، چه در شبکه های تلویزیونی، چه رادیویی و چه فضای مجازی بازتاب خوبی داشت.

خشخو با اشاره به دیدارهای جانبی این سفر، خاطر نشان ساخت: در این سفر  به  دیدار آیت الله محسنی و آیت الله سجادی رفته و علاوه بر ذکر مختصر گزارشی ‌در مورد برگزاری همایش، از این شخصیت ها برای شرکت در کنگره «نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی» دعوت به عمل آمد.

نماینده حضرت آیت ‌الله مکارم ‌در این همایش اظهار داشت: در دیداری دیگر  به نزد حبیب الله حسام رئیس حزب اخوت اسلامی پاکستان که یکی از جانبازان مسلمان نیز می باشد رفتیم . ‌در این دیدار از نکات جالب توجهی که بیان شد، پس از اینکه بنده بر لزوم تقریب میان شیعه و سنی تاکید کردم، ایشان فرمودند که نیازی به تقریب نیست چرا که ما امتی واحد هستیم . دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران ‌آقای بهرامی از جمله برنامه ‌های این ‌سفر بود.

وی گفت: آخرین برنامه  سفر افغانستان، حضور در نماز جمعه غرب کابل بود که با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در خصوص انقلاب اسلامی همراه شد و نکته جالب اینکه این سخنان در 26 بهمن که مصادف با خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان بود تداخل داشت که از این‌رو ‌مورد توجه حضار واقع ‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha