پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 441252
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
پروژه مرمت مسجد تاریخی در پیشاور آغاز شد

حوزه/در نخستین مرحله از پروژه مرمت مسجد تاریخی مهابت خان از آثار تاریخی قرن هفدهم در پیشاور پاکستان، مغازه هایی که به ساختار مسجد پیشروی کرده بودند حذف شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از dawn، پروژه مرمت و بازسازی مسجد مهابت خان، از آثار تاریخی اسلامی واقع در شهر پیشاور پاکستان که در معرض خطر تخریب قرار گرفته بود سرانجام آغاز شد.

به گفته مقامات شهری و منطقه ای پیشاور، شکاف هایی در دیوارهای این مسجد تاریخی ایجاد شده و مناره ها نیز آسیب دیده بودند.

مقامات شهری همچنین طی عملیاتی ضربتی در راستای مرمت و زیباسازی مسجد، فروشگاه های پیرامون درب ورودی این بنای تاریخی را حذف کردند. این حرکت بخشی از پروژه دولتی برای نجات مسجد قدیمی مربوط به قرن هجدهم بود. به گفته مقامات این مغازه ها در مسجد تاریخی پیشروی کرده و باعث ایجاد آسیب زیادی به ساختار آن شده اند.

دکتر عبدالصمد، مدیر منطقه خیبر پختونخوا در این باره گفت: دولت ایالتی تحت یک پروژه سه ساله به ارزش 87.7 میلیون روپیه، طرح زیباسازی و مرمت مسجد مهابت خان را آغاز کرده است. در این پروژه  با حفظ ساختار تاریخی و قدیمی مسجد، تعمیرات لازم ضروری نیز در این مکان با نظارت ریاست باستان شناسی منطقه انجام می گیرند.

وی افزود: پیشروی مهمترین مشکل محسوب می شد و به پایه و اساس مسجد آسیب رسانده و در صورت عدم حذف این پیشروی ها ممکن است ساختمان مسجد سقوط کند. مغازه دارانی که مغازه های اطراف مسجد را از موسسه اوقاف اجاره کرده اند، با بزرگ کردن مساحت مغازه ها چندین فوت پیشروی کرده و در حال خفه کردن منطقه پیرامون مسجد هستند.

دکتر صمد در ادامه گفت: این مسجد یک اثر تاریخی برای شهر پیشاور محسوب می شود و در نخستین مرحله از روند مرمت و بازسازی، مغازه های اطراف باید حذف می شدند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha