دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دوره تکمیلی طرح بیان در یزد

حوزه / دوره تکمیلی طرح بیان با همکاری معاونت فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و ستاد اقامه نماز استان یزد با حضور حجت الاسلام والمسلمین باقی در جمع یاوران نماز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، دوره تکمیلی طرح بیان با همکاری معاونت فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و ستاد اقامه نماز استان یزد با حضور حجت الاسلام والمسلمین باقی، در مجمع یاوران نماز برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین باقی به مباحث ابعاد درونی نماز که شامل اسرار و آثار و آداب نماز است پرداخت و گفت: هر یک از این ابعاد دورنی نماز دارای فلسفه خاص خود می باشد، مثلا در بُعد اسرار نماز می توان چنین گفت که محال است عملی بدون سر باشد، نماز هم عملی است که در آن اسرار زیادی نهفته است.در نماز تشکیک وجود دارد یعنی دارای مراتبی است که باهم فرق می کنند به همین علت است که سر هرنمازی با نماز دیگر متفاوت است.

این کارشناس مذهبی در ادامه به حدیثی از حضرت علی(علیه السلام) که می‌فرمایند: «المصلی یناجی ربه» اشاره کرد و گفت: نجوا گفتگوی نزدیک می باشد که نامحرمی آن را نمی شنود ولی ندا گفتگو از راه دور است، نجوا گفتگوی دو طرفه است ولی ندا صدا زدن یک طرفه است و در نجوا اقبال و روی آوردن است ولی در ندا استماع است.

استاد حوزه در بیان ظرفیت داشتن انسان برای عبادت از جمله نماز افزود: هر انسانی برای عبادت دارای ظرفیتی است، مثلا اگر کسی ظرفیت لذت بردن از نماز را نداشته باشد، وقتی لذت نماز خواندن را چشید دیگر نماز را برای خدا نمی خواند بلکه برای این نماز را می خواند که آن لذت را درک کند. انسان در این حالت نمازی می خواند که در آن عبودیت نیست.

حجت الاسلام والمسلمین باقی به آداب نماز که دارای بعد درونی و بعد بیرونی است پرداخت و اظهارداشت:  در مورد آداب نماز به چند اصل جمله اصالت الطهارت،خشوع، فعلیت و عشق یا محبت تامه باید توجه داشت، با توجه به آداب نماز می توان به اسرار نماز پی برد و در نماز باید به آداب توسل کرد و به اسرار توجه داشته باشیم.

وی در خصوص خشوع در نماز اظهار داشت: در حرکت به سمت خدا سالک باید از خود خارج شود و به دنبال این خروج، وصول حاصل می‌شود بدنبال خشوع حکمت و معرفت بوجود می آید.

استاد حوزه با بیان اینکه عشق تامه که آخرین مرحله از سرالصلاة است گفت: دراین مرحله که قربة الی الله است و عاشق در عشق و محبت با محبوب یکی می‌شود و مصداق یک روح در دو بدن می‌شود،  یعنی یکی شدن عاشق و معشوق و اگر کسی عاشق نشود انسان نیست هر میزان که انسان ازعشق دور می‌شود به همان میزان از انسانیت دور می‌شود.

انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha