پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر راشد عباس نقوی

حوزه/ دکتر راشد عباس نقوی گفت: شهید نقوی کار مهمی که انجام داد این بود که در میان جامعه تشیع احساس بیداری کرد و این باور را به وجود آورد که شما یک ملت هستید و می توانید مطالبه داشته و در سیاست نقش داشته باشید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دکتر راشد عباس نقوی دارای دکترای ادبیات، کارشناس مسائل پاکستان و خاورمیانه، فعال سیاسی و فرهنگی و مدرس دانشگاه است.

وی در گذشته در پاکستان، مسئولیت های فرهنگی و سیاسی  را عهده دار بوده و دو سال رئیس کل سازمان دانشجویان امامیه و چند سال نیز عضو مرکزی نهضت جعفری بوده است.

 

دکتر نقوی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه به بررسی ابعاد شخصیت شهید محمدعلی نقوی مجاهد پاکستانی و تلاش روحانیون شیعه در پاکستان و چالش های پیش روی این جنبش پرداخت و گفت شهید نقوی که استاد من بود شخصیتی بین المللی بود که ارتباط خیلی نزدیک با انقلاب اسلامی ایران داشت.

متن این گفتگو  را در ذیل می خوانید :

 

لطفا درباره مهمترین ویژگی های شهید محمد علی نقوی و نحوه شهادت ایشان توضیح دهید؟

 شهید محمد علی نقوی، مؤسس سازمان امامیه بود و تا زمانی که زنده بود با این سازمان در ارتباط بود و من هم عضو این سازمان بودم و خود را شاگرد ایشان می دانم. ما شهید دکتر محمد علی نقوی را "چمران پاکستان" می نامیم. بعد از شهادتشان درباره ایشان آنچه می گوییم و می نویسیم و به این نام می شناسیم کارهایی است که ایشان انجام دادند به طوری است که حتی یک قدم از شهید چمران جلوتر افتاد. اگرچه ایران و پاکستان تفاوت هایی دارند، اما از لحاظ فعالیت و کارهای ملی و مذهبی و فرهنگی مثل شهید چمران کارهای مختلفی انجام داده است.

  شهید نقوی با تفکر جدایی دین از سیاست مبارزه کرد

اولین کاری که در پاکستان این شهید بزرگوار انجام داد این بود که  آن زمان در بین جوانان و نوجوانان پاکستانی هیچ سازمان قوی شیعه نداشتیم و ایشان اولین کاری که کرد شعور و بصیرت سازمان دهی به جامعه شیعیان پاکستان داد.

او دانشجوی پزشکی بود و اولین اقدام را از دانشگاه خودش شروع کرد و بعد سازمان دانشجویان امامیه را  راه اندازی کرد که در همه دانشگاه ها شعبه دارد و ملت شیعه پاکستان را که پراکنده بودند را سازماندهی کرد.

شهید نقوی با دوستانش این برنامه ها را اجرا کرد و سازمان نهضت جعفری را تاسیس کرد که سران این سازمان از علما و روحانیون بودند و در زمانی که جامعه شیعه دست عالمان سنتی بود، ایشان تلاش کرد روحانیان را به جامعه بیاورد و جایگاه آن ها را تثبیت کرد و با تفکر جدایی دین از سیاست مبارزه کرد.

 

  وحدت بین دانشجویان و حوزویان به همت چمران پاکستان

قشر جوانان دانشگاهی  و روحانیون از هم دور بودند دکتر نقوی بین این دو گروه واسطه شد. شکر خدا با تاسیس این سازمان باعث شد روحانیت وارد جامعه شود و مردم نیز آماده و پذیرای روحانیت شدند. سومین کار ایشان قبل از انقلاب اسلامی پیاده کردن تفکر و خط امام راحل در پاکستان بود. پدرشان روحانی بودند و در نجف امام(ره) را از نزدیک می شناختند از این جهت با خط و تفکر امام(ره) رابطه داشته و با عث شد تفکر امام راحل  را در پاکستانی پیاده کند  که دین و سیاست را جدامی دانستند  ایشان بر اساس تفکر امام (ره) معتقد بودند روحانیت باید در جامعه باشد و تشیع پویا باشد و از این رو خط امام راحل را به پاکستان منتقل کرد.

ساماندهی و آگاه سازی جامعه شیعه پاکستان به همت شهید نقوی

ایشان کار مهمی که انجام داد در بین جامعه تشیع ایجاد احساس بیداری کرد و این باور را بوجود آورد که شما یک ملت هستید و می توانید مطالبه داشته باشید. می توانید در سیاست نقش داشته باشید و به پارلمان بروید یا در سمت وزیر مشغول فعالیت باشید، در حالی که قبل از این گمان می کردیم شیعه فقط ده روزی را باید به عزاداری بپردازد و برنامه دیگری ندارند.در حالی که 25 درصد جامعه پاکستان شیعه هستند اما چون سازمانی نداشتیم تشیع هیچ نقشی در پاکستان نداشتند.

 ولی ایشان باعث شد و کاری کرد که در همه گروه ها و در قشرهای مختلف اعم از پزشکان، کارمندان مهندسان و اساتید سازمان دهی و گروه تشکیل داد تا شیعیان سازمان دهی شوند و شیعیان قدرت پیدا کردند. زمانی که اما م(ره)  زنده بودند و انقلاب اسلامی به نقطه اوج رسیده بود، پیام انقلاب اسلامی  زود به پاکستان رسید از طرف دیگر دکتر ارتباطشان با ایران قوی بود بنابراین ملت تشیع پاکستان را همزمان با انقلاب اسلامی قدرتمند کرد. ایشان آن قدر با انقلاب  و امام راحل نزدیک بودند که وقتی امام(ره) پیام داد هرکس که می تواند باید به جبهه برود ایشان از لاهور به جبهه ایران  برای جنگ با متجاوزان بعثی رفتند.

حضور شهید نقوی در دفاع مقدس ایران

معتقد بودند چون من مقلد امام (ره) هستم  و ایشان ولی فقیه هستند و  توانایی رفتن به جبهه را دارم باید در این جبهه حضور پیدا کنم. از این رو در جبهه جنگ عراق و ایران حاضر شدند و در بین رزمندگان به جهاد با دشمنان پرداختند. در حال حاضر ما هر کار خوبی که در تشیع داریم نتیجه کار شهید دکتر نقوی بوده  است.

وقتی که ایشان ضرورت حضور روحانیون آگاه در جامعه را متوجه شدند از دانشجویان پزشکی ،مهندسی به حوزه قم فرستادند تا این نخبگان درس بخوانند و به پاکستان برگردند تا موثر واقع شوند و شاهد بودیم این روحانیون به پاکستان برگشتند و موثر واقع شدند.

 

چون ایشان در جامعه خیلی فعال بود دشمنان تشیع دنبال ترور او بودند. دشمنانی اعم از دولتی و غیر دولتی،گروه های عربستان، لشگر جھنگوی، سازمان سیا ،سپاه صحابه و گروه های مختلف چندین بار تلاش برای قتل ایشان کردند .شهید نقوی در جامعه شیعیان تیم قوی محافظت نداشت و با ماشین خودش به بیمارستان  رفت و آمد می کرد و زندگی ساده ای داشت . دو سه روز قبل از شهادت  او را تهدید به قتل کردند و این تهدید از جانب سپاه صحابه و لشکر جھنگوی اتفاق افتاد که تصمیم گرفته بودند چندین نفر از سران شیعه را به قتل برسانند و دکتر شب قبل با چندین نفر از دوستانش تماس می گیرد که مراقب خودشان باشند و رفت و آمدشان را کنترل کنند، اما خودش همیشه دنبال شهادت بود و از نظر ما احتیاط نکرد و در مسیر رفتنش به بیمارستان با یک همراه در طول مسیر مورد حمله قرار گرفت و به شهادت رسید.

در حال حاضر سازمان دانشجویان امامیه در پاکستان چه جایگاهی دارد؟

سازمان دانشجویان امامیه در حال حاضر دومین یا سومین سازمان دانشجویی بزرگ پاکستان است و در همه دانشگاه ها واحد دارند . در مناطق مختلف که شیعیان بیشتر هستند پایگاه دارند و برنامه های فرهنگی، تعلیمی، مذهبی و دینی  برگزار می کنند. در واقع مثل بسیج ایران است و در زمینه های مختلف فعال هستند و از آنجا که این سازمان در سال 1972م تاسیس شده از این جهت خیلی ها از این سازمان فارغ التحصیل شدند و در کشورها مختلف فعالند و در حرفه های مهندسی پزشکی و علوم دیگر از این  سازمان دانشجویی فارغ التحصیل شدند. اگر در پاکستان سوال کنید کدام سازمان به خط امام راحل و امام خامنه ای نزدیک هست این سازمان را معرفی می کنند این سازمان دشمن زیاد دارد و مشکلات زیادی هم دارد و از امکانات کم برخوردار است، اما در زمینه های مختلف در پاکستان فعالند.

نحوه فعالیت روحانیون شیعه در پاکستان چگونه است و مهمترین دلیل شهادت علمای شیعه پاکستان چیست؟

به طور کلی قبل از انقلاب، مدارس علمیه کمی داشتیم که  به یمن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر مدارس علمیه زیادی داریم. البته قابل مقایسه با حوزه های علمیه عربستان در پاکستان نیست .اما در حال حاضر روحانیت بیشتر شده و فعالیت های بهتری دارند. اما از لحاظ امنیت از گذشته مشکل داشتیم امروز هم مشکل داریم .چراکه دشمن زیاد داریم و عربستان و سیا در پاکستان به دنبال این هستند که هر کس بهتر فعالیت کند برای او مانع ایجاد کنند. در بین علما کمتر ترور داشتیم، اما چون تعداد علما نسبت به اقشار دیگر کمتر است این موضوع برجسته است. بیشتر پزشکان و مهندسان و کسانی که در رده های بالای دولتی بودند، ترور شدند و مشکل امنیتی فراوان است.

ضرورت به روز شدن روحانیت در پاکستان

زمانی که عربستان در پاکستان فعال نبود علما نفوذشان و رفت و آمدشان راحت تر بود در حال حاضر مشکلاتی هست و بالاخره فعالیت ها ادامه پیدا می کند اما زمان و روش جدیدی که برای پاکستان امروز نیاز هست این است که روحانیت و علما باید روش های جدید را فرا بگیرند و در جامعه ای که رسانه های جمعی و فضای مجازی هست بایستی روحانیت پاکستان از این شیوه ها  استفاده کنند و این یک ضرورت است و خلا آن را در پاکستان احساس می کنیم.

ادامه دارد....

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha